Poortmap Athena Tuned

Status
Not open for further replies.

SfeRox

sfera gaat hard :P
hallo mensen.

Ik ben dringend op zoek naar een getunde poortmap voor een Athena Racing voor Piaggio LC. Het liefst stage 3 getuned. HEEELLPP
 
Advertisement - register to remove this

Bas@ICE said:
'Stage3' is geen vast begrip hoor :?

Elke tuner doet zn eigen ding.


Maakt niet uit. We vragen gewoon om een getunde poortmap van een Athena en het liefst geen ander commentaar.

We hebben al op het grote poortmap topic gekeken maar daar stond ook niks tussen.
 
Punt 1; Wat is hier tuning algemeen aan? een poortmapje vragen.
Punt 2; Dit moet je vragen @ poortmap topic.
Punt 3; Voortaan gwoon normaal doen, want anders helpt niemand je;)
Maare wat wil je met een poortmap gaan doen? je cilinder zo maken, zal lekker werken.
Tuners tunen je cilinder voor een bepaalde uitlaat en carb keuze.
 
dude, wat bas je probeert te vertellen is dat stage 3 verschilt per tuner , dus stage 3 xsh is anders dan stage3 van 3br of koopmans .

bij xsh is stage 3 een gemiddelde beurt en bij 3br max. beurt

dan moet jij niet zo eigenwijs gaan doen , hij probeert aleen je te helpen

dus maak je vraag wat specifieker . verder sluit ik me bij ronald aan

cheers
 
ronald, wat jij zegt klopt niet helemaal:) sommige tuners vragen niet naar de carb en uitlaat als jij zegt max tunen die cilinder:)
 
nou laten we het er dan maar op houden gewoon een poortmapje van een getunde athena maakt niet uit stage hoeveel goed?? als je eentje hebt zet het dan ff hier neer als je wilt :|
 
Sfera LC said:
nou laten we het er dan maar op houden gewoon een poortmapje van een getunde athena maakt niet uit stage hoeveel goed?? als je eentje hebt zet het dan ff hier neer als je wilt :|

ga dan maar lekker zoeken:| beetje aardiger mag ook wel:|
 
najah het blijkt dus dat alles wat ik zeg dat verkeerd is :?

maar een poortmapje van mn eigen athena kan ik ook wel maken maar hoe berekenen ze dat dan met tunen?? waar basseren ze dat op of hoe weten ze hoeveel je groter moet gaan??
 
neej, komt omdat je het verkeerde smiley gebruikt.. dan krijg 'wij' snel de indruk dat je je zin niet krijgt..

tuners hebben allemaal hun eigen graden die ze gebruiken, k zou zo zeggen probeer eens wat uit op enkele verrote stnd. cil. en oefen wat.. zo is bijv. 3br ook begonnen..

Neem bijv. het 2takt tuningsboek van Bell, daar staan ook wel handige dingen in..
 
ik heb nog wel een ouwe TEAM cilinder liggen maar nou kan ik daar wel op gaan proberen om de uitlaatpoort te gaan bewerken maar k weet niet hoe ik dat moet doen hoeveel ik weg moet halen hoeveel mm is normaal dan?? en je kunt tog ook in de lengte weghalen? (het enigste wat ik er van weet is dat je nie omlaag moet) ;)
 
Sfera LC said:
ik heb nog wel een ouwe TEAM cilinder liggen maar nou kan ik daar wel op gaan proberen om de uitlaatpoort te gaan bewerken maar k weet niet hoe ik dat moet doen hoeveel ik weg moet halen hoeveel mm is normaal dan?? en je kunt tog ook in de lengte weghalen? (het enigste wat ik er van weet is dat je nie omlaag moet) ;)


daar is een reken formule voor, om je timing te berekenen :) en een uitlaat poort kan je ook omlaag leggen om meer prestaties te krijgen, maar dat moet wel weer in combi met de juiste spoeler's formaat.

ik heb me er zelf ook wel eens in verdiept, maar ben er nooit echt meej door gegaan omdat k de ruimte + test spullen er niet voor had.
 
Sfera LC said:
ik heb nog wel een ouwe TEAM cilinder liggen maar nou kan ik daar wel op gaan proberen om de uitlaatpoort te gaan bewerken maar k weet niet hoe ik dat moet doen hoeveel ik weg moet halen hoeveel mm is normaal dan?? en je kunt tog ook in de lengte weghalen? (het enigste wat ik er van weet is dat je nie omlaag moet) ;)

Als je tien mm totaan het deck overhoud, zit het altijd goed! :X .....
 
Sander said:
Als je tien mm totaan het deck overhoud, zit het altijd goed! :X .....


leg dat eens beter uit als je wilt :rolleyes:
ik snap niet echt wat je er mee bedoelt.
 
Sander bedoelt , dat als je tussen je uitlaatpoort en deck 10mm tussen zit, dt je altijd goed zit:W
Erg relaxt dat hij ze tuningsgeheimen zomaar verklapt:D:X8P
 
dus ff voor mij voor de duidelijkheid het deck zou dan wel de boven kant van de cilinder zijn neem ik aan of is dat tot waar de zuiger komt??

maar ik heb wel ff een simpele tekening gemaakt (niet opletten hoe ie is geworden maar het gaat om de duidelijkheid he) ;)
deck.JPG
 
Last edited:
Sfera LC said:
dus ff voor mij voor de duidelijkheid het deck zou dan wel de boven kant van de cilinder zijn neem ik aan, toch??

maar ik heb wel ff een simpele tekening gemaakt (niet opletten hoe ie is geworden maar het gaat om de duidelijkheid he) ;)
deck.JPG

Jemig, ga jezelf er nu maar eens in een 2takt verdiepen en laat die cilinder door iemand tunen die er wel verstand van heeft.

Een 2takt opvoeren werkt niet in mm's ........ :L
 
Je moet ten eerste de maten weten van poort tot deck en de std timing van je cilinder.
Dan ga je aan het rekenen met de blowdown..dit is;

Uitlaat Timing - de Spoelpoort timing / 2 = Blowdown

Nou is dus de kunst een combinatie te vinden die het best werk samen,en dit verschild natuurlijk per cilinder, en vooral als jij de spoeltiming niet kan aanpassen is dit een belangrijke factor.Als je de uitlaat timing van een Airsal op 195 graden gaat leggen ofzo omdat je 'duh poort evo grootuh' wil maken heb je zo'n beroerde blowdown die heel erg hoog ligt omdat je Spoeltiming te laag is.

'De beste blowdown' is niet een vast gegeven maar bij de snellere cilinders al Speed en Evo wordt vaak tussen de 30graden en 33graden aangehouden.
Het makkelijkste om te berekenen hoeveel 10e mm je de poort omhoog wil halen is een sheet maken waarin je dus de std timing met maten van de cilinder invoert en dus als je de timing veranderd ook meteen de maten veranderen...ff een werkje en goed denken maar de moeite waard.Tuners geven dit ook niet zomaar uit handen..en gelijk hebben ze :)

Verder heeft elke tuner zijn eigen kijk op de vormgeving van een poort.
Vaak worden poorten die naar boven toe schuin lopen recht gemaakt op 1 gelijke timing , bij bijvoorbeeld een evo loopt de poort naar een schuin punt met de hoogste timing...als je dit gelijk maakt heb je dus een groter oppervlak.

Nu ga jij een Athena Tunen ,daarvan is de Spoeltiming al aardig mooi (131 d8 ik) , dus er zit wel wat moois in.Dit verhaal van mij heb je nog weinig aan...er komen nog 10000 dingen meer bij kijken dan dit.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top