Piaggio Zip 4T 4V 80cc

Door de spie wordt de ontsteking vervroegd omdat je 80cc hebt en wat hoger in toeren zit is dit gunstig voor 2 dingen, Gas Reactie en je optrek. Hij zal Ietsje hoger in toeren lopen bijna niks en hij zal soepeler naar z'n eind trekken.
De spie is binnen, maar op welke manier moet die in de krukas?
9C067D44-785D-4E26-911E-DE8CBD8AE1C1.jpeg
Ik dacht zoals op deze foto, of precies andersom?

edit: ik heb net trouwens met sproeier 88 en een lx filter met 6,5 gram rollen en groene drukveer ongeveer de 100 kmph aangetikt.

groen vind ik beter rijden omdat ik vaak ook met m’n vriendin achterop zit, en dan neemt de top en optrek redelijk af met de witte veer. die 100 kmph was zonder vriendin achterop.
 
Last edited:
Zijn er nog nadelen, en heb je misschien een linkje van de spie die je hebt?

edit: past https://www.k-parts.nl/verloopspie-top-performances-gilera-piaggio-50cc-2-takt.html op m’n 4 takt
Je moet niet deze bestellen met +5 graden spie die is speciaal voor 2t en met 4t is dat teveel waardoor hij niet goed gaat lopen en heb je grote kans op motorschade. koop er eentje met 1 graden verloop spie of maximaal 2 graden maar niet meer anders gaat ook niet lekker lopen
Post automatically merged:

De spie is binnen, maar op welke manier moet die in de krukas?
View attachment 69266
Ik dacht zoals op deze foto, of precies andersom?

edit: ik heb net trouwens met sproeier 88 en een lx filter met 6,5 gram rollen en groene drukveer ongeveer de 100 kmph aangetikt.

groen vind ik beter rijden omdat ik vaak ook met m’n vriendin achterop zit, en dan neemt de top en optrek redelijk af met de witte veer. die 100 kmph was zonder vriendin achterop.
met de klok mee dus het lipje naar rechts
Post automatically merged:

De spie is binnen, maar op welke manier moet die in de krukas?
View attachment 69266
Ik dacht zoals op deze foto, of precies andersom?

edit: ik heb net trouwens met sproeier 88 en een lx filter met 6,5 gram rollen en groene drukveer ongeveer de 100 kmph aangetikt.

groen vind ik beter rijden omdat ik vaak ook met m’n vriendin achterop zit, en dan neemt de top en optrek redelijk af met de witte veer. die 100 kmph was zonder vriendin achterop.
ik zie ook nu dat ie gwn het zelfde is als die van mij qua spie uiterlijk maar dan snap ik niet waarom die word aangeboden als 5 graden spie
 
Je moet niet deze bestellen met +5 graden spie die is speciaal voor 2t en met 4t is dat teveel waardoor hij niet goed gaat lopen en heb je grote kans op motorschade. koop er eentje met 1 graden verloop spie of maximaal 2 graden maar niet meer anders gaat ook niet lekker lopen
Post automatically merged:


met de klok mee dus het lipje naar rechts
Post automatically merged:


ik zie ook nu dat ie gwn het zelfde is als die van mij qua spie uiterlijk maar dan snap ik niet waarom die word aangeboden als 5 graden spie
Zou ik dat spietje gewoon een beetje kunnen bijvijlen aan de linkerkant?
Post automatically merged:

DDL tuning geeft deze spie volgens mij ook mee als je een afgedraaid vliegwiel koopt.
Post automatically merged:

C71C4C0E-050C-4D1A-AA54-C9B073E0441F.jpeg
Hij moet er zo in dan toch?
 
Last edited:
Als ik trouwens de vroege ontsteking heb en de motor gaat kloppen, weet iemand waar ik EURO 100 ofzo kan tanken? En heeft iemand ervaring met octaan boosters?
 
Als ik trouwens de vroege ontsteking heb en de motor gaat kloppen, weet iemand waar ik EURO 100 ofzo kan tanken? En heeft iemand ervaring met octaan boosters?
Octaan booster ga k ook nog proberen, dat 5 graden spietje is goed, die wordt ook geleverd bij een afgedraaid vliegwiel. Rijdt al een hele tijd rond met die spie en nooit een probleem gehad.
 
Zou ik dat spietje gewoon een beetje kunnen bijvijlen aan de linkerkant?
Post automatically merged:

DDL tuning geeft deze spie volgens mij ook mee als je een afgedraaid vliegwiel koopt.
Post automatically merged:

View attachment 69268
Hij moet er zo in dan toch?
ja zo moet hij er in
Post automatically merged:

Als ik trouwens de vroege ontsteking heb en de motor gaat kloppen, weet iemand waar ik EURO 100 ofzo kan tanken? En heeft iemand ervaring met octaan boosters?
ik heb er zelf geen last van met 98 en nog nooit mee gemaakt. als je je scooter nog harder wilt laten lopen gooi er een ontgrensde gele ducati cdi in, je inlaat vergroten van 20mm naar 24mm en er een 24mm pwk vlakschuif carb er op zet dan trekt ie als een malle autowheelie ook. (alleen is wel kut als je rollerbank hebt want dan ben je de sjaak) maarja tis wat je zelf wilt .
Post automatically merged:

6AE8CB6E-79B9-4C11-A855-ACF493C7C451.jpeg1EC01FD0-6527-42BF-98D1-9A8C6A1F13C7.jpeg
Post automatically merged:

ja zo moet hij er in
Post automatically merged:


ik heb er zelf geen last van met 98 en nog nooit mee gemaakt. als je je scooter nog harder wilt laten lopen gooi er een ontgrensde gele ducati cdi in, je inlaat vergroten van 20mm naar 24mm en er een 24mm pwk vlakschuif carb er op zet dan trekt ie als een malle autowheelie ook. (alleen is wel kut als je rollerbank hebt want dan ben je de sjaak) maarja tis wat je zelf wilt .
Post automatically merged:

6AE8CB6E-79B9-4C11-A855-ACF493C7C451.jpeg1EC01FD0-6527-42BF-98D1-9A8C6A1F13C7.jpeg
heb geen top kunnen testen maar tijdens het afstellen en gas geven was de gas reactie niet normaal. en liep hij dubbel zo hoog in zijn toeren. alleen heb er niet verder mee kunnen rijden want tijdens het afstellen met stationair is het nokken as tandwiel boutje losgegaan waardoor de Distributie ketting er van af ging en als gevolg dat het motorblok stil stond en de kleppen nu krom zijn
 
Last edited:
Als ik trouwens de vroege ontsteking heb en de motor gaat kloppen, weet iemand waar ik EURO 100 ofzo kan tanken? En heeft iemand ervaring met octaan boosters?
over de grens in Duitsland bij Aral en hier
booster zelf geen goede ervaring, 1 tje getest deed niets. (had auto afgesteld op lpg dat 110 octaan is, als ik dan op 98 benzine reed pingelde ie iets) concurrent van top gear (fifth gear?) heeft ooit diverse octaanboosters getest, deed nauwelijks wat!
Post automatically merged:

heb geen top kunnen testen maar tijdens het afstellen en gas geven was de gas reactie niet normaal. en liep hij dubbel zo hoog in zijn toeren. alleen heb er niet verder mee kunnen rijden want tijdens het afstellen met stationair is het nokken as tandwiel boutje losgegaan waardoor de Distributie ketting er van af ging en als gevolg dat het motorblok stil stond en de kleppen nu krom zijn
gecondoleerd:cry:
 
Last edited:
Ik heb gister even een test rondje gedaan en ik heb de 105 teller kunnen aantikken, ik rij wel met een begrenzer van begrenzer.nl dus ik zal waarschijnlijk nooit het volle potentieel eruit kunnen halen, ik wil nog even kijken met een toerenteller die ik heb liggen of ik nog lichter in rollen kan of dat ik dan topsnelheid in ga leveren. Vervroegingspie werkt in ieder geval uitstekend want hij loopt veel beter en rustiger (minder trillingen).
Post automatically merged:

D32D6274-0B31-4EBB-8697-FC14201B63F4.jpeg

17A347CC-3C2B-4E3C-806E-99CCB33F8E05.jpeg
4E55EBBE-C1B3-4BC1-B49B-B4EF622A97D5.jpeg
Post automatically merged:

ik heb er zelf geen last van met 98 en nog nooit mee gemaakt. als je je scooter nog harder wilt laten lopen gooi er een ontgrensde gele ducati cdi in, je inlaat vergroten van 20mm naar 24mm en er een 24mm pwk vlakschuif carb er op zet dan trekt ie als een malle autowheelie ook. (alleen is wel kut als je rollerbank hebt want dan ben je de sjaak) maarja tis wat je zelf wilt .
Heb je ook je cilinderkop uitgefreesd, of alleen een 24mm spruitstuk adapter met 24mm vlakschuif?
 
Last edited:
Ik heb gister even een test rondje gedaan en ik heb de 105 teller kunnen aantikken, ik rij wel met een begrenzer van begrenzer.nl dus ik zal waarschijnlijk nooit het volle potentieel eruit kunnen halen, ik wil nog even kijken met een toerenteller die ik heb liggen of ik nog lichter in rollen kan of dat ik dan topsnelheid in ga leveren. Vervroegingspie werkt in ieder geval uitstekend want hij loopt veel beter en rustiger (minder trillingen).
Post automatically merged:

View attachment 69297

View attachment 69298
View attachment 69299
Post automatically merged:


Heb je ook je cilinderkop uitgefreesd, of alleen een 24mm spruitstuk adapter met 24mm vlakschuif?
Ja heb hem uitgefreesd
Post automatically merged:

Ik heb gister even een test rondje gedaan en ik heb de 105 teller kunnen aantikken, ik rij wel met een begrenzer van begrenzer.nl dus ik zal waarschijnlijk nooit het volle potentieel eruit kunnen halen, ik wil nog even kijken met een toerenteller die ik heb liggen of ik nog lichter in rollen kan of dat ik dan topsnelheid in ga leveren. Vervroegingspie werkt in ieder geval uitstekend want hij loopt veel beter en rustiger (minder trillingen).
Post automatically merged:

View attachment 69297

View attachment 69298
View attachment 69299
Post automatically merged:


Heb je ook je cilinderkop uitgefreesd, of alleen een 24mm spruitstuk adapter met 24mm vlakschuif?
Welke voorbocht gebruik je eigenlijk voor die uitlaat heb die ook op mijn vespa s maar heb daarvoor een voorbocht moeten omlassen voor 4v
 
Ja heb hem uitgefreesd
Post automatically merged:


Welke voorbocht gebruik je eigenlijk voor die uitlaat heb die ook op mijn vespa s maar heb daarvoor een voorbocht moeten omlassen voor 4v
Ik de voorbocht van een 2v gebruikt, beetje aangepast maar het werkt goed.
Post automatically merged:

D284E16A-379C-43C2-8CB4-5698B8956A8F.jpeg
 
Ik heb gister even een test rondje gedaan en ik heb de 105 teller kunnen aantikken, ik rij wel met een begrenzer van begrenzer.nl dus ik zal waarschijnlijk nooit het volle potentieel eruit kunnen halen, ik wil nog even kijken met een toerenteller die ik heb liggen of ik nog lichter in rollen kan of dat ik dan topsnelheid in ga leveren. Vervroegingspie werkt in ieder geval uitstekend want hij loopt veel beter en rustiger (minder trillingen).
Post automatically merged:

View attachment 69297

View attachment 69298
View attachment 69299
Post automatically merged:


Heb je ook je cilinderkop uitgefreesd, of alleen een 24mm spruitstuk adapter met 24mm vlakschuif?
Ik heb nu zelf 24mm carb van een GY6 erop zitten met gewoon het 20mm spruitstuk. Zit allemaal een beetje krap, luchtfilter slang zit half dubbel, dellorto klein sproeier 84 erin luchtfilter rubber erin. Trek zelf ook een stuk harder, m'n voorband gaat bij volgas een mini beetje de lucht in dat is wel ff wennen als je het niet verwacht en dat voor een Vespa Sprint.
Post automatically merged:

Ik heb nu zelf 24mm carb van een GY6 erop zitten met gewoon het 20mm spruitstuk. Zit allemaal een beetje krap, luchtfilter slang zit half dubbel, dellorto klein sproeier 84 erin luchtfilter rubber erin. Trek zelf ook een stuk harder, m'n voorband gaat bij volgas een mini beetje de lucht in dat is wel ff wennen als je het niet verwacht en dat voor een Vespa Sprint.
hier heb ik een video gebruik zelf nu 6,1 gram rollen wellicht moet ik iets lichter.

Setup: 80cc Top Performance 4t 4v.
Malossi nokkenas 4v
Polini vario met malossi witte drukveer 6,1gr rollen.
Malossi 15/55 vertanding secundair.
Malossi torque driver.
Polini Speedclutch.
OEM Vsnaar.
Begrenzer +- 2v. Ivm 2v kabelboom.
Vervroegingspie.
24mm carburateur sproeier 84 dellorto klein.
Polini luchtfilter element.
2v luchtfilter sleeve.
Denk dat ik mss iets lichter moet gaan in rollen.
 
Last edited:
Ik heb nu zelf 24mm carb van een GY6 erop zitten met gewoon het 20mm spruitstuk. Zit allemaal een beetje krap, luchtfilter slang zit half dubbel, dellorto klein sproeier 84 erin luchtfilter rubber erin. Trek zelf ook een stuk harder, m'n voorband gaat bij volgas een mini beetje de lucht in dat is wel ff wennen als je het niet verwacht en dat voor een Vespa Sprint.
Post automatically merged:


hier heb ik een video gebruik zelf nu 6,1 gram rollen wellicht moet ik iets lichter.

Setup: 80cc Top Performance 4t 4v.
Malossi nokkenas 4v
Polini vario met malossi witte drukveer 6,1gr rollen.
Malossi 15/55 vertanding secundair.
Malossi torque driver.
Polini Speedclutch.
OEM Vsnaar.
Begrenzer +- 2v. Ivm 2v kabelboom.
Vervroegingspie.
24mm carburateur sproeier 84 dellorto klein.
Polini luchtfilter element.
2v luchtfilter sleeve.
Denk dat ik mss iets lichter moet gaan in rollen.
ik rijd zelf een Vespa S 4v met 8 gr rollen en hij trekt daarmee auto wheelie. top is niet heel hoog 80-85gps en dat is met std carburateur en sproeier 84 2v kabelboom met doorgezaagde ducati geel cdi. polini hi speed multivar. polini groen trekveertjes 3k. malossi nokkenas en 80cc van top performance. verder is alles std dus std torque driver en vertanding. trekte wel op als een beest en dit was voor de cilinderkop flowen en groter maken voor 24mm carb. maar dan zou je toch wel denken dat hij harder moet gaan? want je merkte wel dat hij nog overtoeren draaide op zn top.
 
ik rijd zelf een Vespa S 4v met 8 gr rollen en hij trekt daarmee auto wheelie. top is niet heel hoog 80-85gps en dat is met std carburateur en sproeier 84 2v kabelboom met doorgezaagde ducati geel cdi. polini hi speed multivar. polini groen trekveertjes 3k. malossi nokkenas en 80cc van top performance. verder is alles std dus std torque driver en vertanding. trekte wel op als een beest en dit was voor de cilinderkop flowen en groter maken voor 24mm carb. maar dan zou je toch wel denken dat hij harder moet gaan? want je merkte wel dat hij nog overtoeren draaide op zn top.
Je zal het misschien niet geloven heb vandaag dus 5.7 gram malossi rollen erin gestopt. En ik trek naar de 90gps met eurobegrenzer. De optrek en het hele bereik is super vlot. Volledige afstelling is wel veel gemixt dus niet zoals scooter zaken Malossi pakketten aanbieden. Dan zal je wss wel veel overtoeren krijgen
Post automatically merged:

ik rijd zelf een Vespa S 4v met 8 gr rollen en hij trekt daarmee auto wheelie. top is niet heel hoog 80-85gps en dat is met std carburateur en sproeier 84 2v kabelboom met doorgezaagde ducati geel cdi. polini hi speed multivar. polini groen trekveertjes 3k. malossi nokkenas en 80cc van top performance. verder is alles std dus std torque driver en vertanding. trekte wel op als een beest en dit was voor de cilinderkop flowen en groter maken voor 24mm carb. maar dan zou je toch wel denken dat hij harder moet gaan? want je merkte wel dat hij nog overtoeren draaide op zn top.
Met 24mm carb moet die idd harder gaan maar dan moet je hem ook een stuk meer lucht geven. Vriend van mij trekt 112GPS met 80cc 4v malossi hele pakket. 24mm carb met power filter.
 
Je zal het misschien niet geloven heb vandaag dus 5.7 gram malossi rollen erin gestopt. En ik trek naar de 90gps met eurobegrenzer. De optrek en het hele bereik is super vlot. Volledige afstelling is wel veel gemixt dus niet zoals scooter zaken Malossi pakketten aanbieden. Dan zal je wss wel veel overtoeren krijgen
met welke rollen heb je ze gemixt? om 5,7gr te krijgen?
 
Back
Top