Piaggio zip start niet na monteren DR 80cc

Pedram

Member
Hi allemaal,

Ik heb gisteren met mijn vriend een 80cc gemonteerd van dr. Alles liep vlekkeloos en is goed gemonteerd. Nieuwe pakkingen, oude pakkingen weggeschrapt, alles op tijd gezet, kettingspanner goed terug gezet. Alles is goed verlopen. Ook heb ik een nieuwe nokkenas van naraku erin zetten. Deze is ook goed op tijd afgesteld. Ik heb alleen de kleppen niet kunnen stellen omdat ik geen voel maat heb.

Nou probeer ik mijn scooter te starten en doet hij niks. De startmotor draait lam en heeft moeite, onsteking alles zit goed. Ook heb ik een nieuwe sproeier erin (84). En prop uit het filter.

Ik weet niet hoe ik verder moet. Kan iemand me helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Ten eerste moet je de kleppen goed stellen , dit wordt hem niet als je die niet stelt . En als je je vliegwiel , met de hand doordraait een paar slagen , loopt hij dan wel vrij ? En heb je dit gedaan ( door draaien met de hand ) voordat je elektrisch startte , of ben je gelijk elektrisch gaan starten?
Dan heb je kans dat de zuiger een klep heeft geraakt . Heb je compressie ?
 
Ten eerste moet je de kleppen goed stellen , dit wordt hem niet als je die niet stelt . En als je je vliegwiel , met de hand doordraait een paar slagen , loopt hij dan wel vrij ? En heb je dit gedaan ( door draaien met de hand ) voordat je elektrisch startte , of ben je gelijk elektrisch gaan starten?
Dan heb je kans dat de zuiger een klep heeft geraakt . Heb je compressie ?
Dank voor je antwoord,

Ik heb hem een paar keer gedraaid voordat ik hem monteerde, liep vrij. Ik zou morgen even de kleppen moeten stellen. Compressie heb ik alleen ik weet niet hoeveel. Hij start daarentegen ook niet met kick dus ik weet het niet. Zal ik kleppen 0,10-0,15 doen of 0,10-0,10.

Edit
Kleppen zijn gesteld op 0,10 (inlaat) en 0,15 (uitlaat). Alles is weer bekeken en staat op tijd. Scooter start nog steeds niet. Ik ben ten einde raad en heb geen idee hoe ik verder moet. Ik lees op internet veel over dubbele voetpakkingen, kan dit iets zijn? Heb er maar 1 gemonteerd.
 
Last edited:
Motor liep goed voor de 80 cc?
Startmotor loopt lam zeg jij ,is je accu in orde?
Bougie vonkt goed?
Voel jij compressie of druk en ruik jij benzine bij uitlaat als jij probeerd te starten?
Geprobeerd met remreiniger te starten?
Nee, een pakking is voldoende wel dunne laag vloeibare pakking op voetpakking smeren anders heb je kans op olie lekkage.
Als hij nog steeds niet start dan haal nieuwe pakkingset en demonteer t cilinder.Check of de kleppen niet lekken.
Ik weet niet wat misgaat bij mensen met die dr of tp 80 kitjes maar wel raar omdat t toch een A merk is.

Mijn motor startte perfect voor de 80cc, nooit problemen. Voor de 80cc deed mijn startmotor het heel netjes dus ik denk niet dat het aan de accu ligt. Bougie zit een nieuwe in + nieuwe cdi. Met remreiniger doet hij het ook niet helaas. Vloeibarepakking heb ik niet liggen, kan ik me oude pakking monteren? En hij heeft compressie alleen weet ik niet hoeveel, er komt lucht uit de uitlaat wanneer ik kick. Ik zou het echt niet weten.

Hier de video van hoe hij nu doet
 
Ok dus accu goed.
Wat voor cdi?
Vonkt je bougie wel?Pak een oud of nieuwe bougie hoeft die bougie niet uithalen en hou tegen kleppendeksel en starten maar.
Carb nog in orde lekt niks of misschien ergens valse lucht?
Nee oud pakking niet aan te raden omdat hij al plat gedrukt is en zal niet goed sluiten of olie gaat lekken.Moet jij zelf weten.
Als jij de boel toch opentrekt check je kleppen ook.Misschien zie je ergens wat schade of iets.Maak eens foto misschien zien wij meer.

In deze video had hij een euro begrenzer met potmeter nog. Inmiddels een doorgezaagde gele ducati cdi. Bougie vonk heb ik niet bekeken, heb alleen een nieuwe gedaan. Ga ik morgen verder naar kijken. Carb is in orde, lijkt me sterk dat daar iets mis mee is aangezien die eerst gewoon startte. Ik zal even een pakking bestellen of ergens vloeibare kopen. Wat raad je meer aan? Zal ook een foto maken van de kleppen en die toevoegen.
 
Voordat jij de boel open trekt zorg eerst voor dat je accu goed is want in de video loopt te snel leeg.Zo zwak klinkt hij dat je bougie niet eens goed kan vonken.Voltage zeker onder 10 volt.Mijn oud 80 cc had nooit last van start problemen.Na sproeier vervangen moet je ff paar keer kicken tot vlotterbak vol loopt met benzine anders start hij ook niet.Gas paar keer opendraaien voor extra benzine.Met doorgezaagde cdis moet je uitkijken.Koop liever een ontgrensd cdi.

Ik wil je even bedanken voor je duidelijke en uitgebreide reacties. Ik waardeer het enorm.

Verder lijkt me niet dat de accu zwak is, ik heb deze video opgenomen na een hele tijd elektrisch starten. Hij heeft sterker gelopen dan dit maar niet heel veel sterker. Ik zal even een video erbij doen van dezelfde dag voordat ik m’n 80cc erop had, dus hij nog 50cc was. Ik zal morgen nog wel even accu nakijken.

Hier de video van de accu met 50cc
 
Bedankt allemaal voor de hulp, ik ben achter het probleem alleen heb geen idee waar het aan kan liggen.

Mijn bougie vonkt niet, ik heb een gloed nieuwe bougie dus daar ligt het niet aan. Ik heb de bougie daarentegen ook op mijn vriend zn scooter geprobeerd, vonkte gewoon. Mijn bougiekabel heb ik op mijn vriend zijn scooter overgezet en hij heeft de zijne op mijne gezet. Die van hem vonkte gewoon en mijne niet. Aan de bougiekabel ligt het ook niet dus. Ook aan de accu ligt het niet want die hebben we ook verwisseld. Verder heb ik 2 cdis liggen waarvan alle 2 best nieuw. En ook deze hebben we getest met mijn vriend zijn scooter en deed het perfect.

Ik zou haast niet weten waar het aan kan liggen, mede omdat hij voor de 80cc wel gewoon vonkte. Ik heb tijdens het kleppen stellen perongelijk het clipje van me startmotor kapot gemaakt. Heb me startmotor daarna ook niet meer aangesloten, zal weer een nieuwe moeten bestellen. Kan het hier iets mee te maken hebben?
 
Last edited:
Ok gelukkig het is een electrisch probleem.Check zekering of t goed is het is naast de accu.Voordat jij gaat werken met electra haal die zekering eruit om kortsluiting voorkomen.Startmotor ff laten zitten haal die achterkap eraf,aan de linkerkant zie je startrelais en massa kabels.Nou er zijn 2 dikke kabels volg ze vanuit je startmotor en maak ze los van startrelais en massa.Nu zekering terug als die goed is natuurlijk en probeer starten.View attachment 71791
Zal ik morgen even proberen, ik heb nog een ander probleem. Heb zo’n nieuwe koplamp waarvan ik neit weet op welke kabels ze moeten. Heb enorm met de elektra lopen kloten. Heb van me contactslot een draad getrokken vanaf witte kabel naar geel zwarte kabel op de spanningsregelaar zodat me koplamp aangaat wanneer die op contact staat. Nou heb ik met een scooter bedrijf gebeld die zeg dat ik die geel zwarte kabel dan los moet knippen van me spanningsregelaar, dat kan dus blijkbaar ook iets zijn dat hij niet vonkt. Daarentegen is het niet DE reden wanr heb die koplamp later aangesloten. Maar is het mogelijk dat we na het start probleem even naar de koplamp kunnen kijken?
 
Oh ok dan vertel maar nu alles voordat wij meer advies geven.
Welke namaak koplamp?
Niks knippen dat vraagt altijd problemen.
Probeer die pin losmaken.
Ik zal eerst ff alle kabels verbinden hoe ze vroeger zaten en dan pas kijken hoe en wat.
Iedergeval niks met je cilinder of cdi te maken.
Dankjewel voor je hulp echt waar.

Ik heb het behoorlijk verneukt met de elektra moet ik zeggen. Ik heb de aller nieuwste led evo-1 koplamp. Ik heb paars op paars, zwart op zwart en bruin op bruin. Doet niks. Alleen heb ik dit niet aangesloten met mannetje en vrouwtje, zijn namelijk afgebroken bij met demonteren van de koplamp. Ik heb dit aangesloten met scotch blokjes. Helaas geen reactie. Maak me enorm zorgen omdat dat een lamp van 90 euro is. Is het nog te redden? Ik zal morgen even een foto maken van hoe zwaar ik het heb verneukt.
 
Die lamp kan je testen sluit je op je accu aan.Als hij goed in elkaar zit dan zal hij niet zomaar stuk gaan hoor.Maar je kabelboom moet in orde zijn voordat wij verder gaan.Zekering eerst checken misschien hij is al stuk.

Dat zal ik maandag even moeten doen. Maar is het mogelijk om een koplamp te monteren met scotch blokjes? En die dan goed aftapen zodat ze waterdicht zijn? Ik kan helaas me koplamp ook niet op me accu checken omdat ik dus een aansluiting heb afgeknipt. Vraag me niet waarom, ik zat in stress en kon niet goed nadenken op dat moment.
 
Even over de stroom voor je Led koplamp. En hoe je dat kunt aansluiten. Niet meteen doen, want anderen kunnen er gaten in schieten en betere ideeën aanleveren.
Een gewone koplamp doet het op wisselstroom en op gelijkstroom.
Een Led lamp werkt in iedergeval het fijnst, en misschien wel alleen maar, op gelijkstroom.
Het idee van stroom aftappen van de witte draad bij het contact is denk ik wel goed. Want bij contact aan maakt ie verbinding met de dikke plus van de accu en dat is gelijkstroom.
Normaal gesproken levert de geelzwarte draad die uit de gelijkrichter komt, wisselstroom stroom voor je koplamp, achterlicht dashboardlichtjes, verklikkerlicht voor grootlicht. En misschien nog wel iets.
De stroom die geleverd wordt komt uit de stator achter je vliegwiel en levert ook stroom voor je cdi als de accu leeg is. Omdat je het vliegwiel kan laten draaien door te kickstarten. Dat is de dikke grijsblauwe die naar de gelijkrichter gaat, en eerder een dunne vertakking heeft naar de cdi.

Zoals ik het zie, kun je op twee manieren je koplamp van gelijkstroom voorzien:

de eerste manier is door alle lampjes en zaken die via de geelzwarte draad gevoed worden, door de geschakelde plus, die een aftakking van de witte draad uit je contactslot is. Want wanneer je de geelzwarte draad afkoppelt bij de gelijkrichter en dan verbind met de aftakking van de witte, gaan alle lampjes branden die dat ook doen wanneer de motor loopt.
Het voordeel is dat het om een eenvoudige ingreep gaat, en de instructie van zwart op zwart, (aarde) , bruin op bruin (dimlicht) en paars op paars (grootlicht) helemaal klopt.
Nadeel is dat wanneer je elektrisch wilt starten er soms te weinig voor de startmotor kan overblijven. Maar wanneer je een goede accu hebt zou het wel eens mee kunnen vallen.

De tweede manier is om alleen de koplamp met de geschakelde plus (witte kabel uit contactslot) te verbinden. Zeg maar een apart stroomcircuit voor de koplamp aan te leggen. Daarbij moet je dan eerst wel je geelzwarte draad aan de gelijkrichter verbinden, voor de andere lampjes.
De schakelaar op je stuur links, die schakelt tussen groot en dimlicht, verdeelt als het ware de ene keer de stroom uit zwartgeel die daar aankomt naar paars, en de andere stand is naar bruin. Wat je kunt doen is om in dat stuk kabelboom dat vanuit de ruimte bij de kilometerteller naar deze schakelaar gaat, de geelzwarte door te knippen. Op de foto bij de punt van de schroevendraaier.
Je verbind dan de aftakking van wit met het gedeelte van geelzwart dat naar de schakelaar op je stuur gaat. En het losse gedeelte van geelzwart wat je dan overhoud, moet dan geïsoleerd worden, zodat het geen stroom meer kan doorgeven, en voor kortsluiting kan zorgen.
Deze methode is iets ingewikkelder.
Beide methoden zorgen ervoor dat bij grootlicht het verklikkerlichtje aangaat.

Succes ermee!Geelzwart naar schakelaar.jpg
 
Last edited:
Ja, dat bedoel ik.
Maar pas dan wel op dat je m pas in het laatste stuk naar de schakelaar doorknipt.
Ik was de foto vergeten...
Doorknippen bij de punt van de schroevendraaier:
Geelzwart naar schakelaar.jpg
 
Dank voor je antwoord,

Ik heb hem een paar keer gedraaid voordat ik hem monteerde, liep vrij. Ik zou morgen even de kleppen moeten stellen. Compressie heb ik alleen ik weet niet hoeveel. Hij start daarentegen ook niet met kick dus ik weet het niet. Zal ik kleppen 0,10-0,15 doen of 0,10-0,10.

Edit
Kleppen zijn gesteld op 0,10 (inlaat) en 0,15 (uitlaat). Alles is weer bekeken en staat op tijd. Scooter start nog steeds niet. Ik ben ten einde raad en heb geen idee hoe ik verder moet. Ik lees op internet veel over dubbele voetpakkingen, kan dit iets zijn? Heb er maar 1 gemonteerd.
hoi hier het zelfde probleem na het monteren van 80cc dr moeilijk starten en heel veel druk op olie als die loopt 1 min dan slaat die af en stinkt die naar olie kleppen gesteld ! dikkere voet pakking al op gedaan maar nog niks
 
Doet hij dit altijd of alleen bij t eerste start?Carb geprobeerd af te stellen?Maat sproeier?Zie je nergens lekkage?
hoi nope geen zichtbare lekkage alleen extreem veek olie richting kleppen deksel meer als eerst en olie uit carburateur en net klepspeling gecontroleerd ook goed extreem veel carter druk denk ik zelf
 
Dank voor alle hulp,

Ik ga hem morgen toch ff langs een zaak brengen wat kom er zelf helemaal niet uit. Ik heb al teveel verneukt om verder te gaan. Ik zal wanneer hij klaar is nog een bericht plaatsen waarin ik vertel wat er mis mee was en hoe het is opgelost. Bedankt allemaal!!
 
ook goed extreem veel carter druk denk ik zelf
Ten eerste kun je beter zelf even een ander topic aanmaken , je zit nu in Pedram zijn draadje in te breken. Extreme carterdruk , komt meestal door het doorblazen van de compressie langs de zuiger , heb je de zuigerveren wel om de 120 gr gemonteerd ?
 

Attachments

  • Zuigerveren montage.jpg
    Zuigerveren montage.jpg
    80.3 KB · Views: 24
Back
Top