Piaggio zip 4t start niet, ontsteking op tijd

yarne zip

New Member
hallo iedereen. een week geleden waren mijn uitlaatbouten afgebroken waardoor ik me uitlaat er af heb gehaald en vervolgens mijn cilinderkop ook.
ik heb dan de bouten er uitgeboord en uitgedraaid maar toen ik mijn cilinderkop terugplaatste starte mijn brommer niet meer.
ik heb al op het forum zitten zoeken over hoe het vliegwiel precies moet staan maar ik vind nergens duidelijke info. de ene zegt dat je het moet doen met de ventilatorkap en de andere dat je het met het vliegwiel moet doen... ik had het tandwiel met de streep naar het puntje gezet (in de cilinderkop) en mijn vliegwiel op de 2de markering rechts ( als de markeringen naar onder staan) de brommer starte nogsteeds nkiet maar er kwam een vlam uit de uitlaatpoort, betekent dit dan dat de ontsteking net te laat staat?
De bougie vonkt en er is compressie.
zou er iemand toevallig kunnen helpen met hoe ik mijn ontsteking goed afstel? ik had het ook al anders geprobeerd maar dan kwam mijn zuiger tegen mijn klep dus heb ik de andere kant teruggedraaid zodat er niks kapot zou gaan.
Ik zit nu al verschillende dagen bezig met dit probleem en iik geraak er echt niet uit, hopelijk kunnen jullie helpen.

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Je ontsteking zal op tijd staan , maar de timing van de nokkenas en krukas zal verkeerd staan , daarom raakt de zuiger de klep .
Hier een filmpje hierover
 
Jammer , maar dan kan hij zelf even op you tube zoeken , staan er zat op. Maar maakt hij ook een fout met het op tijd zetten , dat is de hoofdzaak voor Yarne
 
Vaak word een filmpje FF vlug vlug bekeken , en worden fouten Klakkeloos over genomen.
Ik stel het op prijs dat je wil helpen , maar stuur dan wel een juist Filmpje , en niet 1 van een Amateur Beunhaas.
 
Hele goeie video alleen jammer dat nadat hij alles op tijd heeft gezet hij niet laat zien hoe hij de kleppen stelt maar er plots de kleppendeksel gemonteerd zit.

Edit, @Brute-Force wat gaat hier dan fout volgens jouw en heb jij een beteren video?
 
He mannen het is weekend , het gaat er alleen om dat Yarne kan zien wat de juiste stand van het vliegwiel is.
En voor de rest zal het worst wezen , kan hij dus ook de filmpjes van Joey gaan bekijken . verder vindt ik alles prima , zijn ergere dingen om me druk over te maken , en nog prettige Paasdagen alvast
 
bedankt allemaal, moet ik dan mijn vliegwiel; op de 2de markering zetten zoals in het handboek van piaggio of moet ik door me ventilator kap kijken en het puntje van de 2t zien aangezien ik 2 kleppen heb) ik heb al veel videos gekeken en op forums gelezen maar niemand is er eigenlijk duidelijk over...
 
Ik zou me aan het handboek houden. En dan eerst met de hand , het vliegwiel een paar slagen rond draaien voordat je hem start .
Merk je gauw genoeg of hij goed vrij loopt , en compressie opbouwt.
 
Ik zou me aan het handboek houden. En dan eerst met de hand , het vliegwiel een paar slagen rond draaien voordat je hem start .
Merk je gauw genoeg of hij goed vrij loopt , en compressie opbouwt.
bedankt, ik probeer het straks en laat jullie iets weten
Post automatically merged:

ik ben er ook achter gekomen dat mijn batterij plat was, dit kan ook een reden zijn waardoor hij niet starte terwijl ik dacht dat hij goed op tijd stond.
mijn batterij is nu aan het opladen
 
ik heb mijn ontsteking goed gezet volgens de handleiding maar hij start nog steeds niet… hij zuigt wel benzine en vonkt maar hij start niet. Ook duwt hij de luxht terug er uit langs de uitlaatpoort zoals het hoort. Ik zou echt niet weten wat er aan de hand is..
 
Heb je ook genoeg compressie , niet dat met het raken van de klep met de zuiger de klep niet meer sluit ? En alles gemonteerd met nieuwe pakkingen
 
Heb je ook genoeg compressie , niet dat met het raken van de klep met de zuiger de klep niet meer sluit ? En alles gemonteerd met nieuwe pakkingen
Ja er is genoeg compressie. Als ik me bougie er uit haal en me duim er op leg voel ik hel zuigen etc. Ook als ik me hand op me spruitstuk leg voel ik het zuigen. Ik denk echt waar dat het gewoon mijn ontsteking is die toch niet goed staat om de 1 of andere reden… of misschien mijn kleppenspeling of speelt dat niet zo een grote rol? Maar hij dtarte voor ik de cilinderkop er af haalde dus het moet wel iets zijn met de ontsteking of mijn compressie ja. Ik zal vanavond nieuwe pakkingen bestellen ook zal ik mijn kleppen testen door mijn cilinderkop ondersteboven te houden en er benzine over te doen.
 
Aan het ontstekings tijdstip kun je eigenlijk niets verkeerd doen , dat regelt de nok op het vliegwiel , en de pickup.
had je hem weer met de oude pakkingen in elkaar gezet? En klepspeling doet er zeker toe . En dat je duim eraf wordt geblazen zegt niet zoveel , een tuinslang met amper 3 bar houdt je ook niet dicht. En kopbouten/moeren met de voorgeschreven spanning en kruislings aandraaien.
 
Ik had alles op moment gezet en kruiselingd gedraaid ja maar ik heb inderdaad alles teruggemonteerd met de oude pakkingen. Ik zal morgen mijn kleppen stellen en nieuwe pakkingen steken. Het rare is als ik handmatig benzine toevoeg aan mijn spruitstuk komt er een vlam uit plaatsvan toen ik het vroeger dee toen starte hij gewoon. Ik zal morgen ook mijn kleppen controleren op een lek.
Alvast bedankt, moest de brommer morgen niet starten zal ik een video maken.
 
Hey, ik las op dit forum ergens in een andere chat dat je het vliegwiel een aantal graden voor de pickup moet zetten, ik heb dit geprobeerd en ik had als redultaat dat er meer compressie was en er meer lucht uit de uitlaatpoort kwam. Weet er iemand toevallig hoeveel graden of zou dit in principe niks uit moeten maken? Mijn voelermaztjes en pakkingen komen in de namiddag toe
 
De enige juiste wijze is om het vliegwiel op zijn merk te zetten , en het nokkenas tandwiel ook , zorgen dat de trekkende kant van de ketting strak staat , dan spanner monteren . Als alles gemonteerd is , het vliegwiel zeker 4 x rond draaien om te zien of hij vrijloopt , dan nog een keer de merktekens controleren. Je hebt toch een handboek waar het in staat , dat zou ik gewoon volgen. Pick up verzorgt alleen het tijdstip van de vonk. En zal al een paar mm afhankelijk van de fabrikant , voor het bdp vonken.
 
Hey iedereen, ik heb mijn cilinderkop getest op compressie ofja mijn kleppen getest op afsluiten en mijn uitlaatklep gaat niet meer helemaal dicht (waarschijnlijk door tegen me zuiger te botsen) wat kan ik nu doen? Ik ga er van uit dat ik deze niet kan starten met een lekke klep en een cilinderkop kost ook al snel 200 euro voor piaggio.
Id het mogelijk om zelf een nieuwe klep te steken of zou ik beter een 2dehandse zoeken? Op de linkerklep zie je duidelijk de schade8890F14C-96A8-447B-AC23-375170FAD1FA.jpeg
 
Back
Top