Even over de stroom voor je Led koplamp. En hoe je dat kunt aansluiten. Niet meteen doen, want anderen kunnen er gaten in schieten en betere ideeën aanleveren.
Een gewone koplamp doet het op wisselstroom en op gelijkstroom.
Een Led lamp werkt in iedergeval het fijnst, en misschien wel alleen maar, op gelijkstroom.
Het idee van stroom aftappen van de witte draad bij het contact is denk ik wel goed. Want bij contact aan maakt ie verbinding met de dikke plus van de accu en dat is gelijkstroom.
Normaal gesproken levert de geelzwarte draad die uit de gelijkrichter komt, wisselstroom stroom voor je koplamp, achterlicht dashboardlichtjes, verklikkerlicht voor grootlicht. En misschien nog wel iets.
De stroom die geleverd wordt komt uit de stator achter je vliegwiel en levert ook stroom voor je cdi als de accu leeg is. Omdat je het vliegwiel kan laten draaien door te kickstarten. Dat is de dikke grijsblauwe die naar de gelijkrichter gaat, en eerder een dunne vertakking heeft naar de cdi.
Zoals ik het zie, kun je op twee manieren je koplamp van gelijkstroom voorzien:
de eerste manier is door alle lampjes en zaken die via de geelzwarte draad gevoed worden, door de geschakelde plus, die een aftakking van de witte draad uit je contactslot is. Want wanneer je de geelzwarte draad afkoppelt bij de gelijkrichter en dan verbind met de aftakking van de witte, gaan alle lampjes branden die dat ook doen wanneer de motor loopt.
Het voordeel is dat het om een eenvoudige ingreep gaat, en de instructie van zwart op zwart, (aarde) , bruin op bruin (dimlicht) en paars op paars (grootlicht) helemaal klopt.
Nadeel is dat wanneer je elektrisch wilt starten er soms te weinig voor de startmotor kan overblijven. Maar wanneer je een goede accu hebt zou het wel eens mee kunnen vallen.
De tweede manier is om alleen de koplamp met de geschakelde plus (witte kabel uit contactslot) te verbinden. Zeg maar een apart stroomcircuit voor de koplamp aan te leggen. Daarbij moet je dan eerst wel je geelzwarte draad aan de gelijkrichter verbinden, voor de andere lampjes.
De schakelaar op je stuur links, die schakelt tussen groot en dimlicht, verdeelt als het ware de ene keer de stroom uit zwartgeel die daar aankomt naar paars, en de andere stand is naar bruin. Wat je kunt doen is om in dat stuk kabelboom dat vanuit de ruimte bij de kilometerteller naar deze schakelaar gaat, de geelzwarte door te knippen. Op de foto bij de punt van de schroevendraaier.
Je verbind dan de aftakking van wit met het gedeelte van geelzwart dat naar de schakelaar op je stuur gaat. En het losse gedeelte van geelzwart wat je dan overhoud, moet dan geïsoleerd worden, zodat het geen stroom meer kan doorgeven, en voor kortsluiting kan zorgen.
Deze methode is iets ingewikkelder.
Beide methoden zorgen ervoor dat bij grootlicht het verklikkerlichtje aangaat.
Succes ermee!