Piaggio zip 80cc iget olie in luchtfilter

Roy2002

New Member
Beste lezers,

ik zit nu al een tijdje met een probleem er komt olie in mijn luchtfilter en heb geen idee waardoor het komt heb al een paar dingen vervangen zoals

klepseals
heb vloeibare pakking in mijn klephuis gesmeerd aangezien ik hoorde dat daar een fabrieksfout in zou zitten vanuit piaggio
de cillinder die is nog geen 500 kilometer oud
en de kleppen zijn ook opnieuw in geslepen heb geen idee wat het kan zijn... graag jullie ideeen of ervaringen
 
Advertisement - register to remove this

Hoeveel onderdruk heb je op de slang staan , dit kun je controleren door de slang van het kleppendeksel los te halen en voelen aan de aansluiting.
Heb je toen ook de zuiger vernieuwd , of alleen de cilinder?
 
Hoeveel onderdruk heb je op de slang staan , dit kun je controleren door de slang van het kleppendeksel los te halen en voelen aan de aansluiting.
Heb je toen ook de zuiger vernieuwd , of alleen de cilinder?
bedankt voor je snelle reactie

ik lees veel over onderdruk alleen begrijp dat niet helemaal met mijn eerste 80cc ook geen last mee gehad... zuiger en cillinder zijn nieuw en de scooter loopt perfect en hij deed het niet gelijk vanaf het begin het olie naar het luchtfilter maar als ik die slang los haal moet ik hem voelen zuigen of blazen en mag het een beetje of helemaal niet ik snap er niet zo veel van
 
Last edited:
Onderdruk is als de compressie doorgeblazen wordt , langs de zuiger / veren het carter in . Als daar geen ontluchting op zou zitten , kan de druk zo groot worden in het carter , dat de keerringen uit hun zittingen geperst worden of gaan lekken . Daarom zit er een ontluchting op het kleppendeksel , deze loopt meestal naar het luchtfilter , zodat de carterdamp , via het inlaat traject , weer opnieuw verbrand wordt.
Dit is meestal het gevolg van slijtage , maar die van jou is pas 500km oud . Aan de aansluiting van de slang zul je altijd iets van een luchtbeweging kunnen waarnemen , omdat ook de krukas een zekere werveling in het carter te werk stelt. Maar dat mag niet zoveel wezen dat er olie mee geblazen wordt. Voor dat doel is er bij sommige motoren een soort van labyrint in het kleppendeksel opgenomen , naar de aansluiting van de slang, ikzou alleen niet weten of jou scooter dit heeft. Hieronder een link waar dit beschreven wordt . heb je ook met monteren de sloten van de veren 120 graden van elkaar verdraaid gemonteerd ?
 
bedankt voor je snelle reactie

ik lees veel over onderdruk alleen begrijp dat niet helemaal met mijn eerste 80cc ook geen last mee gehad... zuiger en cillinder zijn nieuw en de scooter loopt perfect maar als ik die slang los haal moet ik hem voelen zuigen of blazen en mag het een beetje of helemaal niet ik snap er niet zo veel van
Onderdruk is als de compressie doorgeblazen wordt , langs de zuiger / veren het carter in . Als daar geen ontluchting op zou zitten , kan de druk zo groot worden in het carter , dat de keerringen uit hun zittingen geperst worden of gaan lekken . Daarom zit er een ontluchting op het kleppendeksel , deze loopt meestal naar het luchtfilter , zodat de carterdamp , via het inlaat traject , weer opnieuw verbrand wordt.
Dit is meestal het gevolg van slijtage , maar die van jou is pas 500km oud . Aan de aansluiting van de slang zul je altijd iets van een luchtbeweging kunnen waarnemen , omdat ook de krukas een zekere werveling in het carter te werk stelt. Maar dat mag niet zoveel wezen dat er olie mee geblazen wordt. Voor dat doel is er bij sommige motoren een soort van labyrint in het kleppendeksel opgenomen , naar de aansluiting van de slang, ikzou alleen niet weten of jou scooter dit heeft. Hieronder een link waar dit beschreven wordt . heb je ook met monteren de sloten van de veren 120 graden van elkaar verdraaid gemonteerd ?
ja mijn kleppendeksel heeft dat labyrint en daar over heb jk gehoord dat piaggio een fabrieksfout heb en dat dus snel stuk kan gaan ik ga even dat slangetje er af halen en kijken hoeveel lucht er uit komt ik vind het alleen lastig dat ik niet weet hoeveel dat mag zijn zuigerveren zouden goed gemonteerd moeten zijn misschien is dat iets wat ik nog een keer kan laten na kijken wordt er een beetje moedeloos van al 5 maanden met die gezeik bezig
 
Krijgt je motor wel genoeg lucht?
Want als de inlaatklep open gaat en de zuiger naar beneden (inlaatslag) en je luchtfilter debiet is te laag, creeer je in het luchtfilter een hogere onderdruk.
Je kunt dan vanuit de carburateur brandstofterugslag krijgen op het moment dat de inlaatklep sluit maar deze onderdruk staat ook te " zuigen" aan de carter ontluchtingsslang op het moment dat de druk in je carter het hoogst is omdat je zuiger dan op z'n laagst staat en het volume van het carter daardoor het kleinst.

Is je luchtfilter dus wel doorlatend genoeg voor deze 80cc of misschien wel vervuild of de inlaat van de filterbehuizing te klein?
 
Krijgt je motor wel genoeg lucht?
Want als de inlaatklep open gaat en de zuiger naar beneden (inlaatslag) en je luchtfilter debiet is te laag, creeer je in het luchtfilter een hogere onderdruk.
Je kunt dan vanuit de carburateur brandstofterugslag krijgen op het moment dat de inlaatklep sluit maar deze onderdruk staat ook te " zuigen" aan de carter ontluchtingsslang op het moment dat de druk in je carter het hoogst is omdat je zuiger dan op z'n laagst staat en het volume van het carter daardoor het kleinst.

Is je luchtfilter dus wel doorlatend genoeg voor deze 80cc of misschien wel vervuild of de inlaat van de filterbehuizing te klein?
ik neem aan de me motor wel genoeg lucht krijgt zit een vergrote luchtslang op en het slangetje aan de onderkant van het luchtfilter heb ik er ook uitgetrokken en (het is een injectie dus met gasklephuis niet om bijdehand te doen maar misschien zijn dingen daar iets anders bij dan met een carb of werkt het in feite het zelfde en ik heb gevoelt bij het slangetje wat van me kleppenhuis komt en er komt wel lucht uit dat voel je goed maar ja lastig uit te leggen het is een beetje als je je lippen heel klein maakt en dan er door blaast niet te zacht maar ook niet te hard naar mijn idee als 1 van jullie weet hoe ik een video kan plaatsen misschien helpt datimage.jpgimage.jpg
Post automatically merged:

ik neem aan de me motor wel genoeg lucht krijgt zit een vergrote luchtslang op en het slangetje aan de onderkant van het luchtfilter heb ik er ook uitgetrokken en (het is een injectie dus met gasklephuis niet om bijdehand te doen maar misschien zijn dingen daar iets anders bij dan met een carb of werkt het in feite het zelfde en ik heb gevoelt bij het slangetje wat van me kleppenhuis komt en er komt wel lucht uit dat voel je goed maar ja lastig uit te leggen het is een beetje als je je lippen heel klein maakt en dan er door blaast niet te zacht maar ook niet te hard naar mijn idee als 1 van jullie weet hoe ik een video kan plaatsen misschien helpt datimage.jpgimage.jpg
gisteren heb ik wel vloeibare pakking op die labyrint gesmeerd omdat ik hoorde dat dat zou werken en toch maar ook op dit form de vraag gesteld ik heb nu even een papiertje op het slangetje waar de olie normaal uitkomt opgelegt ik laat hem ffe een half uur zo draaien en als er geen olie dan meer uit is gekomen zou het goed moeten zijn toch? image.jpg
 
Last edited:
ik neem aan de me motor wel genoeg lucht krijgt zit een vergrote luchtslang op en het slangetje aan de onderkant van het luchtfilter heb ik er ook uitgetrokken en (het is een injectie dus met gasklephuis niet om bijdehand te doen maar misschien zijn dingen daar iets anders bij dan met een carb of werkt het in feite het zelfde en ik heb gevoelt bij het slangetje wat van me kleppenhuis komt en er komt wel lucht uit dat voel je goed maar ja lastig uit te leggen het is een beetje als je je lippen heel klein maakt en dan er door blaast niet te zacht maar ook niet te hard naar mijn idee als 1 van jullie weet hoe ik een video kan plaatsen misschien helpt datView attachment 70194View attachment 70195
Post automatically merged:


gisteren heb ik wel vloeibare pakking op die labyrint gesmeerd omdat ik hoorde dat dat zou werken en toch maar ook op dit form de vraag gesteld ik heb nu even een papiertje op het slangetje waar de olie normaal uitkomt opgelegt ik laat hem ffe een half uur zo draaien en als er geen olie dan meer uit is gekomen zou het goed moeten zijn toch? View attachment 70196
image.jpg
na een half uur stationair te hebben gelopen is dit wat er uit gekomen is nou ben ik geen expert maar als ik jullie verhalen een beetje begrijp en logisch nadenkt dan is het normaal als er een beetje komt want als de lucht weer verbrand zou worden komt er dus altijd een beetje in het luchtfilter of hoort dit ookal niet?
 
iets vochtig zal het altijd blijven , want met de lucht komt er ook een beetje olie nevel mee door . Naar wat je aangeeft aan de hoeveelheid lucht lijkt het me normaal. Die 2e foto is dat het luchtfilterhuis , en is dat zo nat van de olie ? Na hoeveel tijd ziet het er zo uit als je het schoon maakt ?
Ik vindt dat wel redelijk veel olie wat daar komt . Je zou om te proberen eens dat slangetje in een leeg flesje kunnen hangen , en niet aan je luchtfilter huis monteren , en dan eens kijken hoeveel er in het flesje komt , wel even de aansluiting van het luchtfilterhuis dichtplakken , b.v met een stukje duck tape van buiten. Zorg wel dat de lucht kan ontsnappen uit het flesje , of potje. Injectie of garb maakt in dit geval niet uit .
En is hij dat pas gaan doen na de montage van de 80 cc cilinder? Dan is het van Sparky ook een goede opmerking , dat je erg veel onderdruk in je luchtfilterhuis hebt , en gaat zuigen door dat slangetje .
 
iets vochtig zal het altijd blijven , want met de lucht komt er ook een beetje olie nevel mee door . Naar wat je aangeeft aan de hoeveelheid lucht lijkt het me normaal. Die 2e foto is dat het luchtfilterhuis , en is dat zo nat van de olie ? Na hoeveel tijd ziet het er zo uit als je het schoon maakt ?
Ik vindt dat wel redelijk veel olie wat daar komt . Je zou om te proberen eens dat slangetje in een leeg flesje kunnen hangen , en niet aan je luchtfilter huis monteren , en dan eens kijken hoeveel er in het flesje komt , wel even de aansluiting van het luchtfilterhuis dichtplakken , b.v met een stukje duck tape van buiten. Zorg wel dat de lucht kan ontsnappen uit het flesje , of potje. Injectie of garb maakt in dit geval niet uit .
En is hij dat pas gaan doen na de montage van de 80 cc cilinder? Dan is het van Sparky ook een goede opmerking , dat je erg veel onderdruk in je luchtfilterhuis hebt , en gaat zuigen door dat slangetje .
de 2e foto is ook nat omdat ik hem schoongemaakt heb maak me meer zorgen de olie op de laatste foto maar is wel een stuk minder of is die hoeveelheid normaal
 
iets vochtig zal het altijd blijven , want met de lucht komt er ook een beetje olie nevel mee door . Naar wat je aangeeft aan de hoeveelheid lucht lijkt het me normaal. Die 2e foto is dat het luchtfilterhuis , en is dat zo nat van de olie ? Na hoeveel tijd ziet het er zo uit als je het schoon maakt ?
Ik vindt dat wel redelijk veel olie wat daar komt . Je zou om te proberen eens dat slangetje in een leeg flesje kunnen hangen , en niet aan je luchtfilter huis monteren , en dan eens kijken hoeveel er in het flesje komt , wel even de aansluiting van het luchtfilterhuis dichtplakken , b.v met een stukje duck tape van buiten. Zorg wel dat de lucht kan ontsnappen uit het flesje , of potje. Injectie of garb maakt in dit geval niet uit .
En is hij dat pas gaan doen na de montage van de 80 cc cilinder? Dan is het van Sparky ook een goede opmerking , dat je erg veel onderdruk in je luchtfilterhuis hebt , en gaat zuigen door dat slangetje .
even een update heb hem naar een scooter winkel gebracht en ze hebben vanalles gedaan zeggen ze onder andere de zuigerveren vervangen er was een verkeerde pas bus aangetroffen en ze hebben de uitlaatklep opnieuw ingeslepen en hun zeggen dat het nu weg is ik ga hem vandaag ophalen dus ben benieuwd
 
Back
Top