Vocht is inderdaad ALTIJD een probleem.
Wat @Brute-Force al zei...
Dus..... droog blazen die handel en het beste ervan hopen....
...Grote kans op een vocht probleem ... een flinke wasbeurt kan Piaggio slecht tegen ( Vocht ) .
Droogblazen met perslucht , als je dat niet ter beschikking heb ... bedrading etc etc .. flink verwarmen met een Haar fohn. Bobine .. Bougiedop als eerste eens goed droogblazen.
Is het een nieuwe scooter uit de winkel of een 2ehandse? Hoeveel kilometer is er totaal ermee gereden en welk bouwjaar?
Heeft hij al onderhouds beurten gehad, zo ja welke en heb je dit bij een dealer laten doen of zelf gedaan? En welk merk olie heb je erin gedaan? (aangezien je vele merken hebt met 5w40 olie)
Is het een nieuwe scooter uit de winkel of een 2ehandse? Hoeveel kilometer is er totaal ermee gereden en welk bouwjaar?
Heeft hij al onderhouds beurten gehad, zo ja welke en heb je dit bij een dealer laten doen of zelf gedaan? En welk merk olie heb je erin gedaan? (aangezien je vele merken hebt met 5w40 olie)
Oke, scooter komt dan van de eerste eigenaar... 1300 km op de teller (dan heeft hij dus alleen de 1000km buurt gehad)
Had je geen garantie op de scooter bij aankoop? Loopt dat ding fabrieks standaard 45km/u) Of is hij sneller gemaakt?
Ik zal die olie even op zoeken.. Ookal is het 5w40 olie, het dient wel aan een bepaalde specificaties te voldoen. Namelijk : Full Syntetisch en voldoen aan: JASO MA, MA2, API SL, ACEA A3 (heb het even opgezocht, heb namelijk zelf ook een new fly hier)
Waarom heb je de olie vervangen als ik vragen mag?? Hij zou namelijk dan bij 1000Km al service onderhoud hebben gehad, en hierbij word de inrij olie afgetapd en nieuwe motorolie aangevuld.. Dus pas bij 5000Km bij de 2de service beurt heb je nieuwe motor olie nodig..
Neem aan dat je de olie zelf hebt vervangen en niet de dealer zelf (aangezien die geen tecno 5w40 olie in ze zaak zal hebben)
Misschien was de oude olie synthetische olie, en heb je er nou minarale olie erin gedaan.. Die dingen werken niet echt samen... Als je een van beiden is gebruikt in het verleden dus altijd dan hetzelfde gebruiken.. Zou dan altijd voor syntetische olie gaan, word met vandaag het meeste gebruikt.
Minarale olie is van het oudere type en word steeds minder gebruikt..
Hoe heb je verder de handelingen uitvoert.. Kan best mogelijk zijn dat er te weinig olie in zat.. Als de olie warmer word dan word de volume van de olie ook anders.. En daarnaast verdwijnt er altijd nog een beetje olie in de cilinderkop om de nokkenas / kleppen te smeren.
Zelf heb ik geleerd om olie te peilen met een koude motor, maar na enig speurwerk op internet zie ik dat de meningen verschillen om dit te doen met een warme danwel koude motor.Ja kan het wel koud peilen, maar dan moet volgens mij normaal gesproken met een warme motor worden gedaan..
Natuurlijk wel even 10 - 15 minuten uit laten staan zodat de olie terug kan lopen..
Okee,Verschil zit in peilen of aftappen.
Olie pijlen best koud of tenminste 5 minuten uit laten staan zodat olie naar carter terug loopt.
Olie aftappen / verversen doe je best met warme motor zodat olie dunner is en makkelijker afgetapt word.
De oude olie terug doen heeft waarschijnlijk al geen zin meer, want dan zou je motor nou al verkracht moeten zijn... Daarom is het belangrijk dat je meteen de goede olie erin doet
Daarnaast de oude olie word ook slechter op ten duur.. Dus altijd nieuwe in gieten..
Ben haast bang dat je een hoge rekening kan verwachten..
Mijn advies is altijd de olie te pakken waar een motor of een scooter erop staat... En uiteraard de specificaties controleren of dat die overeen komen die in het boekje staat op pagina 37
Of gewoon de I-ride olie erin doen die piaggio aanraad..
Met een koude olie erin gieten moet niks uitmaken.. Er zou 850cc aan olie erin moeten en dan zou hij op de peilstok op ze max moeten staan..
Maar Olie peilen doe je als de motor nog warm is..
Wat voor ontgrensde CDI heb je? Die met een grijze stekker?