Als er benzine bij de olie zit, merk je dit meteen, de olie is dan veel dunner dan normaal.
Maar als het oliepeil net onder het maximum op de peilstok zit, hoef je ook niet aan dit probleem te denken.
Klepspeling controleren en eventueel bijstellen is echt niet moeilijk.
Zaak is dat je het vliegwiel op tijd zet en als alles goed is staat het nokkenastandwiel automatisch op tijd, dit moet je echter wel even controleren.
Kijk even op Youtube en zoek bijvoorbeeld eens op "gy6 valve adjustment" je vindt tientallen filmpjes hoe je dit aanpakt.
Ik zou momenteel echter wel beginnen met het schoonmaken van het luchtfilterhuis en alles wat onder de olie zit, zodat je eventueel later ook precies kunt zien waar de olie precies vandaan komt.
Ook het luchtfilter vervangen of als dit een schuimfilter is zou je kunnen opteren om het filter uit te wassen met wat benzine en daarna goed te laten drogen.
Rookt je scooter als de motor loopt?
Want een andere mogelijkheid is dat de zuigerveren en of cilinder versleten zijn en er compressie de carterruimte binnen lekt en de olie via de carterontluchting in je filter terecht komt.