Piaggio fly 2017

Theborr

New Member
Sinds jaar en dag start de scooter altijd in 1 keer.
Zonder de gashendel te gebruiken.
Maar sinds enige tijd start hij heel moeilijk als het geregend heeft. Het starten met elektrische start duurt dan bijna 30 seconden voor hij aanslaat. De scooter staat altijd buiten maar wel droog, hij wordt dus echt niet nat.
Wat zorgt voor dit probleem.
 
Advertisement - register to remove this

Als mijn vriendin zegt dat ze niet echt nat is prik ik hem er nog steeds in ;) Niet echt nat bestaat dus niet maar zou ook niets aan dit verhaal af doen.

Heb je gewoon basis onderhoud gedaan en bijvoorbeeld wel eens de bougie vervangen? Vertel even iets meer.... Beetje vervuiling carb kan op den duur gebeuren en een sproeier iets verstopt als voorbeeld. Meer info is dus welkom. Wellicht overgestapt van benzine... Luchtfilter goed schoon.. Bougie kleur.. en etc.
 
Het is een standaard scooter die niet is opgevoerd.
Heeft altijd zijn onderhoud /beurt gehad.
Het probleem is alleen met regen, de scooter staat onder een afdak en wordt dus niet nat.
Is het dus droog weer heeft i nergens last van en start dus in 1 keer.
Als het aan de bougie zou liggen zou het probleem dus altijd zijn naar mijn idee.
 
Met nat weer is de luchtvochtigheid hoog, vocht en ontbranding gaan niet samen. Weinig lucht en starten gaan ook niet samen..

Filter schoon maken en bougie controleren, is super snel te doen en sluit direct heel veel uit. Vochtige lucht en slechte bougie gaan niet samen, vochtige lucht en vervuilt filter gaan niet samen. je hoeft niets te kopen en het is een kleine moeite om iets simpels uit te sluiten. Wie weet heb je veel in stof gereden zonder het door te hebben... Bedenk maar iets.
 
Je zou de bobine er af kunnen halen zonder de kabel aan te raken. Als je hem los hebt inspecteer dan de bougiekabel en bougiedop goed. Let op of je iets van een kleine zwarte plek ziet of een zwarte dunne baan. Als je dat kunt ontdekken heb je last van (beginnend) doorslag. Dat komt aan het licht als de kabel of dip vochtig is.
Kijk ook of je slijtplekken ziet
 
Hoe lang is het geleden dat bij die beurtjes die je hebt laten doen ook nog eens daadwerkelijk de kleppen zijn gesteld?
Een simpel beurtje wordt alleen de olie vervangen en eventueel de carburateur opnieuw even ingeregeld en wat kleine dingen zoals de speling van de remmen en gaskabel gecontroleerd
Klepspeling stellen en de carburateur reinigen gebeurt normaliter niet tenzij je er extra opdracht voor geeft.

Tegenwoordig met de E-benzines heb je sneller kans dat je carburateur vervuilt.

Als de scooter eenmaal gestart is, loopt de motor soepeltjes en regelmatig of heb je de indruk dat hij toch wel een beetje schokt of hapert bij het gas geven en eventueel stationair draaien?

Overslag bij de bougiekabel en bougiekap kun je het beste zien in een donkere ruimte.
 
Hoe lang is het geleden dat bij die beurtjes die je hebt laten doen ook nog eens daadwerkelijk de kleppen zijn gesteld?
Een simpel beurtje wordt alleen de olie vervangen en eventueel de carburateur opnieuw even ingeregeld en wat kleine dingen zoals de speling van de remmen en gaskabel gecontroleerd
Klepspeling stellen en de carburateur reinigen gebeurt normaliter niet tenzij je er extra opdracht voor geeft.

Tegenwoordig met de E-benzines heb je sneller kans dat je carburateur vervuilt.

Als de scooter eenmaal gestart is, loopt de motor soepeltjes en regelmatig of heb je de indruk dat hij toch wel een beetje schokt of hapert bij het gas geven en eventueel stationair draaien?

Overslag bij de bougiekabel en bougiekap kun je het beste zien in een donkere ruimte.
Dit alles is gedaan. De motor loopt goed en reageerd ook goed.
Dat van overslag van de bougie kabel snap i niet helemaal. Ik ben niet zo technisch onderlegd
Post automatically merged:

Je zou de bobine er af kunnen halen zonder de kabel aan te raken. Als je hem los hebt inspecteer dan de bougiekabel en bougiedop goed. Let op of je iets van een kleine zwarte plek ziet of een zwarte dunne baan. Als je dat kunt ontdekken heb je last van (beginnend) doorslag. Dat komt aan het licht als de kabel of dip vochtig is.
Kijk ook of je slijtplekken ziet
Dus dit zou het probleem kunnen zijn?
Dan moet ik dus een nieuwe bobine en kabel.
 
Dus dit zou het probleem kunnen zijn?
Dan moet ik dus een nieuwe bobine en kabel.
Kunnen zijn, je zegt het goed. Ik zou dan meteen voor de zekerheid ook de bougiedop vernieuwen.
Maar kijk eerst voor je geld uitgeeft of je iets van doorslag ziet. Zoals @Sparky zegt door in het donker te kijken of je ergens een vonk ziet maar als het de bougiedop is zie je dat niet. Vaak kun je het ook horen. Een scherpe getik hoor je dan maar ook bij bougiedop is dat weer lastig.
Post automatically merged:

Ik zie dat de bobine en cdi een geheel zijn bij Piaggio. Dat is vervelend duur.
Goede nieuws is dat de bougiekabel apart vervangen kan worden dus dat is weer lekker goedkoop
Post automatically merged:

Als het koopt, met dan op de diameter en probeer kabel met koperen kern te krijgen. Dat is het beste
 
Last edited:
Back
Top