Piaggio Leader 125cc 4t Fly olie uit luchtfilter

scooterkneus

New Member
Ik heb laatst een Leader blok 125cc piaggio fly gekocht, en hij lekt olie door het luchtfilter heen, heb ik dus al beetje onderzoek gedaan en olie komt dus waarschijnlijk door me klepontluchtingsslang in mijn luchtfilter. Ik las iets over klepgeleiders vervangen maar zou graag willen weten of iemand anders dit ook wel is heeft gehad of hier Schermafbeelding 2022-10-16 171438.pngmeer ervaring mee heeft gehad
 
Advertisement - register to remove this

Kijk eens hoe vol je carter zit met olie?
Misschien is deze te vol of lekt er benzine naar je carter als de motor uit staat door bijvoorbeeld een slecht werkende vlotter/vlotternaald.
Verder, hoe start de scooter?
Zat je luchtfilter niet verstopt voor de ellende begon?
Klepspeling in orde?
 
Kijk eens hoe vol je carter zit met olie?
Misschien is deze te vol of lekt er benzine naar je carter als de motor uit staat door bijvoorbeeld een slecht werkende vlotter/vlotternaald.
Verder, hoe start de scooter?
Zat je luchtfilter niet verstopt voor de ellende begon?
Klepspeling in orde?
carter zit gewoon op peilstok net onder maximum, ik heb geen verstand van 4takt en ben bang dat ik het ga slopen als ik met me kleppen ga kutten, maar is het moeilijk die klepspeling te controleren? en ik weet ook echt niet of er benzine in me carter lekt. ook tijdens het rijden lekt hij geloof ik een drupje maar weet ik niet zeker. start altijd goed

Edit: toen ik hem net kocht lekte hij echt een druppel bij het uitstaan, toen dacht ik dat hij vast heel wat had gelekt en best wat er bij gegooid dus misschien heb ik er wel te veel bij gegooid waardoor hij nu zo veel lekt, want nu is t echt hele plas elke keer. Kan het probleem ook verholpen worden door nieuwe luchtfilter of boeit dat niet
 
Last edited:
carter zit gewoon op peilstok net onder maximum, ik heb geen verstand van 4takt en ben bang dat ik het ga slopen als ik met me kleppen ga kutten, maar is het moeilijk die klepspeling te controleren? en ik weet ook echt niet of er benzine in me carter lekt. ook tijdens het rijden lekt hij geloof ik een drupje maar weet ik niet zeker. start altijd goed

Edit: toen ik hem net kocht lekte hij echt een druppel bij het uitstaan, toen dacht ik dat hij vast heel wat had gelekt en best wat er bij gegooid dus misschien heb ik er wel te veel bij gegooid waardoor hij nu zo veel lekt, want nu is t echt hele plas elke keer. Kan het probleem ook verholpen worden door nieuwe luchtfilter of boeit dat niet
Ik zou sowieso een onderhoudsbeurtje geven/laten doen!
Olie vervangen en foto maken van oliepeil en in de gaten houden of deze zakt of stijgt.
Luchtfilter moet sowieso vervangen worden en de behuizing+aanvoerslang naar carb ook.
Kleppen controleren is enkel de scooter op tijd zetten weet niet precies hoe dat bij een piaggio fly zit (of via de nokkenastandwiel of via vliegwiel markering)
En met een voelermaat tussen de kleppen voelen of deze nog goed staan.
Maar zoals je aangeeft durf je dit niet aan dan raad ik je aan om hem naar een garage/dealer te brengen.
 
Als er benzine bij de olie zit, merk je dit meteen, de olie is dan veel dunner dan normaal.
Maar als het oliepeil net onder het maximum op de peilstok zit, hoef je ook niet aan dit probleem te denken.

Klepspeling controleren en eventueel bijstellen is echt niet moeilijk.
Zaak is dat je het vliegwiel op tijd zet en als alles goed is staat het nokkenastandwiel automatisch op tijd, dit moet je echter wel even controleren.

Kijk even op Youtube en zoek bijvoorbeeld eens op "gy6 valve adjustment" je vindt tientallen filmpjes hoe je dit aanpakt.

Ik zou momenteel echter wel beginnen met het schoonmaken van het luchtfilterhuis en alles wat onder de olie zit, zodat je eventueel later ook precies kunt zien waar de olie precies vandaan komt.
Ook het luchtfilter vervangen of als dit een schuimfilter is zou je kunnen opteren om het filter uit te wassen met wat benzine en daarna goed te laten drogen.

Rookt je scooter als de motor loopt?
Want een andere mogelijkheid is dat de zuigerveren en of cilinder versleten zijn en er compressie de carterruimte binnen lekt en de olie via de carterontluchting in je filter terecht komt.
 
Last edited:
olie is wel vrij dun en ruikt ook een beetje naar benzine. scooter rookt voor de rest niet. heb luchtfilter element schoongemaakt en schuimfilter uitgewrongen, zat echt vol met olie. ook met remreiniger ontvet. weer in gedaan trekt gelijk harder op en loopt voor me gevoel ook een stukje beter. druipt nu geen olie meer maar neem aan dat als dat schuimfilter weer volraakt dat ie van zelf wel weer gaat lekken. wat ik dan idd denk is dat er benzine in me carter komt... hoe valt dit te fixen, carb uit elkaar schroeven schoonmaken en weer in me kaar zetten of is t t beste om echt bepaalde onderdelen ervan te vervangen.
zeker bedankt voor jullie zeer nuttige reacties. leer ik ook nog s wat!
 
Scooter nu sowieso zo min mogelijk gebruiken tot dit is opgelost!
Mocht er echt benzine in je carter komen verliest de olie zijn smerende functie en naait dalijk heel je blok in elkaar....
 
Scooter nu sowieso zo min mogelijk gebruiken tot dit is opgelost!
Mocht er echt benzine in je carter komen verliest de olie zijn smerende functie en naait dalijk heel je blok in elkaar....
yes ga morgen carb reinigen kijken of vlotter goed beweegt en kijken of de benzine niet blijft doorstromen.
 
yes ga morgen carb reinigen kijken of vlotter goed beweegt en kijken of de benzine niet blijft doorstromen.
Daarbij is me oliepeil ook te hoog en is te olie niet echt zwart ofzo is meer licht doorzichtig bruin en ruikt wel beetje nar
benzine ook zitten er 2 slangen op me spruitstuk aangesloten… hoort dat? Misschien dat ie uit een van die slangen doorstroomt
 
Daarbij is me oliepeil ook te hoog en is te olie niet echt zwart ofzo is meer licht doorzichtig bruin en ruikt wel beetje nar
benzine
Als er benzine bij de olie zit, merk je dit meteen, de olie is dan veel dunner dan normaal.
Maar als het oliepeil net onder het maximum op de peilstok zit, hoef je ook niet aan dit probleem te denken.

Klepspeling controleren en eventueel bijstellen is echt niet moeilijk.
Zaak is dat je het vliegwiel op tijd zet en als alles goed is staat het nokkenastandwiel automatisch op tijd, dit moet je echter wel even controleren.

Kijk even op Youtube en zoek bijvoorbeeld eens op "gy6 valve adjustment" je vindt tientallen filmpjes hoe je dit aanpakt.

Ik zou momenteel echter wel beginnen met het schoonmaken van het luchtfilterhuis en alles wat onder de olie zit, zodat je eventueel later ook precies kunt zien waar de olie precies vandaan komt.
Ook het luchtfilter vervangen of als dit een schuimfilter is zou je kunnen opteren om het filter uit te wassen met wat benzine en daarna goed te laten drogen.

Rookt je scooter als de motor loopt?
Want een andere mogelijkheid is dat de zuigerveren en of cilinder versleten zijn en er compressie de carterruimte binnen lekt en de olie via de carterontluchting in je filter terecht komt.
Net weer gekeken, ligt weer plasje olie naast me scooter, ik check de oliepeil is weer hoger dan peilstok en ruikt naar benzine… weet echt niet hoe ik dit moet maken.
 
heb je een vacuum gestuurde benzine kraan? Kijk dan ook eens of hij geen benz lekt via deze slang naar het spruitstuk , en zo benzine in het blok laat lopen . Anders de leiding die naar het filter loopt losmaken , en als de motor loopt voelen of je veel onderdruk hebt uit die slang , en of er veel olie uitkomt
 
Als ik de benzineslang van de carbaratrur haal en mijn vinger erop hou dan komt er wel benzine maar voel ook een zuigende pulserende kracht.
Is dat normaal?
 
Aan dezelfde slang ? Dat zou niet moeten kunnen , deze slang wordt door de kraan , waar een vacuüm slangetje opzit , open gezet en stroomt alleen benzine uit. Het vacuüm staat niet in verbinding met deze slang , of de kraan moet stuk zijn , dan is het membraam lek wat erin zit.
 
Back
Top