Piaggio New Fly stopt na rijden en start niet meer

syOr

Well-Known Member
beste lezers,

Heb sinds kort een piaggio new fly en hiervan heb ik 1 dag geleden de olie vervangen (5w40). Ik heb deze ook schoongespoten, ook licht onder de buddy.
Nu heb ik er vandaag een tijd mee gereden. Toen stil gezet en na een tijd weer ongeveer 4 km erg rustig gereden waarna die ineens erg stotterde en en even doorliep en toen uitviel.
Stuk mee gelopen en hem thuis proberen te starten en wil nu heel af en toe maximaal 1 seconde lopen als ik vol gas geef. Zolang ik de startknop en rem ingedrukt houd loopt de motor alleen zodra ik deze loslaat valt ie weer uit.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ieder beetje hulp is gewaardeerd
 
Advertisement - register to remove this

...Grote kans op een vocht probleem ... een flinke wasbeurt kan Piaggio slecht tegen ( Vocht ) .

Droogblazen met perslucht , als je dat niet ter beschikking heb ... bedrading etc etc .. flink verwarmen met een Haar fohn. Bobine .. Bougiedop als eerste eens goed droogblazen.
 
Vocht is inderdaad ALTIJD een probleem.
Wat @Brute-Force al zei...
Dus..... droog blazen die handel en het beste ervan hopen....

Helaas denk ik dat dit niet het probleem is.. vandaag weer een paar kilometer gereden waarna de scooter in een tijdperk van 10 seconden zijn vermogen verloor. Op het laatste moment voordat hij uitviel gaf ik vol gas en klonk hij hetzelfde als je met een auto gewoon gas geeft en de rem in houdt. Een geluid dat snel hoog laag hoog laag hoog laag ging.
(vergelijkbaar met
alleen dan natuurlijk op scooter geluidsniveau)
Hierna valt hij dus uit en als ik hem nu een uur stil laat staan kan ik weer een paar kilometer rijden voordat het proces zich herhaalt. Heb echt geen id waar dit aan kan liggen en ben hopeloos.
 
...Grote kans op een vocht probleem ... een flinke wasbeurt kan Piaggio slecht tegen ( Vocht ) .

Droogblazen met perslucht , als je dat niet ter beschikking heb ... bedrading etc etc .. flink verwarmen met een Haar fohn. Bobine .. Bougiedop als eerste eens goed droogblazen.

Bedankt voor de reactie, lees aub de reactie van mij hier boven
 
Is het een nieuwe scooter uit de winkel of een 2ehandse? Hoeveel kilometer is er totaal ermee gereden en welk bouwjaar?

Heeft hij al onderhouds beurten gehad, zo ja welke en heb je dit bij een dealer laten doen of zelf gedaan? En welk merk olie heb je erin gedaan? (aangezien je vele merken hebt met 5w40 olie)
 
Is het een nieuwe scooter uit de winkel of een 2ehandse? Hoeveel kilometer is er totaal ermee gereden en welk bouwjaar?

Heeft hij al onderhouds beurten gehad, zo ja welke en heb je dit bij een dealer laten doen of zelf gedaan? En welk merk olie heb je erin gedaan? (aangezien je vele merken hebt met 5w40 olie)

Het is een 2e handse van de dealer (hvamotoren) en er staat 1300 op de teller, erg weinig dus. Hij heeft al zijn beurten die hij nodig heeft gehad bij de dealer gehad.
Olie komt van action, 5w40 synthetisch. In de handleiding van de fly stond ook 5w40. Was 5 euro de liter, misschien een niet heel slimme keuze om het bij de action te halen maargoed.
Ik heb deze olie ook bij andere scooters gebruikt en nooit problemen mee gehad.
 
Is het een nieuwe scooter uit de winkel of een 2ehandse? Hoeveel kilometer is er totaal ermee gereden en welk bouwjaar?

Heeft hij al onderhouds beurten gehad, zo ja welke en heb je dit bij een dealer laten doen of zelf gedaan? En welk merk olie heb je erin gedaan? (aangezien je vele merken hebt met 5w40 olie)

Even gechekt, 5w40 synthetisch van Techno. Gouden fles
 
Oke, scooter komt dan van de eerste eigenaar... 1300 km op de teller (dan heeft hij dus alleen de 1000km buurt gehad)

Had je geen garantie op de scooter bij aankoop? Loopt dat ding fabrieks standaard 45km/u) Of is hij sneller gemaakt?

Ik zal die olie even op zoeken.. Ookal is het 5w40 olie, het dient wel aan een bepaalde specificaties te voldoen. Namelijk : Full Syntetisch en voldoen aan: JASO MA, MA2, API SL, ACEA A3 (heb het even opgezocht, heb namelijk zelf ook een new fly hier)

Waarom heb je de olie vervangen als ik vragen mag?? Hij zou namelijk dan bij 1000Km al service onderhoud hebben gehad, en hierbij word de inrij olie afgetapd en nieuwe motorolie aangevuld.. Dus pas bij 5000Km bij de 2de service beurt heb je nieuwe motor olie nodig..

Neem aan dat je de olie zelf hebt vervangen en niet de dealer zelf (aangezien die geen tecno 5w40 olie in ze zaak zal hebben)
 
Oke, scooter komt dan van de eerste eigenaar... 1300 km op de teller (dan heeft hij dus alleen de 1000km buurt gehad)

Had je geen garantie op de scooter bij aankoop? Loopt dat ding fabrieks standaard 45km/u) Of is hij sneller gemaakt?

Ik zal die olie even op zoeken.. Ookal is het 5w40 olie, het dient wel aan een bepaalde specificaties te voldoen. Namelijk : Full Syntetisch en voldoen aan: JASO MA, MA2, API SL, ACEA A3 (heb het even opgezocht, heb namelijk zelf ook een new fly hier)

Waarom heb je de olie vervangen als ik vragen mag?? Hij zou namelijk dan bij 1000Km al service onderhoud hebben gehad, en hierbij word de inrij olie afgetapd en nieuwe motorolie aangevuld.. Dus pas bij 5000Km bij de 2de service beurt heb je nieuwe motor olie nodig..

Neem aan dat je de olie zelf hebt vervangen en niet de dealer zelf (aangezien die geen tecno 5w40 olie in ze zaak zal hebben)

Ten eerste hartelijk dank voor de moeite.
Hij heeft een ontgrensde cdi en geen varioring.
Ik ben er van op de hoogte dat de olie nog lang niet aan vervanging toe was. Ik vind het zelf leuk om over de scooter te leren en aan de scooter te zitten dus ik dacht begin maar bij de olie.
Ingelezen op internet etc en alles is goed verlopen behalve dit probleem dat we nu dus hebben.
Buiten de ontgrensde cdi en de varioring is er echter niks aan veranderd. Ik vind het erg raar dat de olie mogelijk zoiets kan veroorzaken en ik hoop ook dat ik het blok geen (ernstige) schade heb aangedaan. Ben dus nu aan het zoeken voor andere mogelijke oorzaken..
 
Misschien was de oude olie synthetische olie, en heb je er nou minarale olie erin gedaan.. Die dingen werken niet echt samen... Als je een van beiden is gebruikt in het verleden dus altijd dan hetzelfde gebruiken.. Zou dan altijd voor syntetische olie gaan, word met vandaag het meeste gebruikt.
Minarale olie is van het oudere type en word steeds minder gebruikt..


Hoe heb je verder de handelingen uitvoert.. Kan best mogelijk zijn dat er te weinig olie in zat.. Als de olie warmer word dan word de volume van de olie ook anders.. En daarnaast verdwijnt er altijd nog een beetje olie in de cilinderkop om de nokkenas / kleppen te smeren.
 
Misschien was de oude olie synthetische olie, en heb je er nou minarale olie erin gedaan.. Die dingen werken niet echt samen... Als je een van beiden is gebruikt in het verleden dus altijd dan hetzelfde gebruiken.. Zou dan altijd voor syntetische olie gaan, word met vandaag het meeste gebruikt.
Minarale olie is van het oudere type en word steeds minder gebruikt..


Hoe heb je verder de handelingen uitvoert.. Kan best mogelijk zijn dat er te weinig olie in zat.. Als de olie warmer word dan word de volume van de olie ook anders.. En daarnaast verdwijnt er altijd nog een beetje olie in de cilinderkop om de nokkenas / kleppen te smeren.

Is het mogelijk om, als ik de oude olie kan achterhalen, er weer die oude olie in kan doen en zou dit zomaar weer werken of?
Heeft dit permanente gevolgen voor het blok o.i.d.?

Heb de olie er met een koud blok ingedaan en gepeild, daarna nog een tijd gewacht en waarna het oliepeil nogsteeds goed was heb ik er niks meer aan gedaan.
 
De oude olie terug doen heeft waarschijnlijk al geen zin meer, want dan zou je motor nou al verkracht moeten zijn... Daarom is het belangrijk dat je meteen de goede olie erin doet

Daarnaast de oude olie word ook slechter op ten duur.. Dus altijd nieuwe in gieten..

Ben haast bang dat je een hoge rekening kan verwachten..

Mijn advies is altijd de olie te pakken waar een motor of een scooter erop staat... En uiteraard de specificaties controleren of dat die overeen komen die in het boekje staat op pagina 37

Of gewoon de I-ride olie erin doen die piaggio aanraad..


Met een koude olie erin gieten moet niks uitmaken.. Er zou 850cc aan olie erin moeten en dan zou hij op de peilstok op ze max moeten staan..

Maar Olie peilen doe je als de motor nog warm is..



Wat voor ontgrensde CDI heb je? Die met een grijze stekker?
 
Last edited:
Neem aan dat het deze olie is:

8710259036799_101.png


Het is wel ACEA A3 geschikt dus dat zou goed moeten zijn..
 
Ja kan het wel koud peilen, maar dan moet volgens mij normaal gesproken met een warme motor worden gedaan..

Natuurlijk wel even 10 - 15 minuten uit laten staan zodat de olie terug kan lopen..
 
Ja kan het wel koud peilen, maar dan moet volgens mij normaal gesproken met een warme motor worden gedaan..

Natuurlijk wel even 10 - 15 minuten uit laten staan zodat de olie terug kan lopen..
Zelf heb ik geleerd om olie te peilen met een koude motor, maar na enig speurwerk op internet zie ik dat de meningen verschillen om dit te doen met een warme danwel koude motor.
De voorbeelden die ik bijvoeg zijn voor een auto en een scooter.
Verschil, m.b.t. het oliepeilen, moet er volgens mij niet zijn omdat het beide verbrandingsmotoren zijn...
1: Auto (koude motor)
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/onderhoud-doe-het-zelf/oliepeil-controleren
2: Scooter (warme motor)
https://www.scooteronderdelenshop.com/blog/scooter-olie-vervangen
 
Verschil zit in peilen of aftappen.
Olie pijlen best koud of tenminste 5 minuten uit laten staan zodat olie naar carter terug loopt.
Olie aftappen / verversen doe je best met warme motor zodat olie dunner is en makkelijker afgetapt word.
 
Verschil zit in peilen of aftappen.
Olie pijlen best koud of tenminste 5 minuten uit laten staan zodat olie naar carter terug loopt.
Olie aftappen / verversen doe je best met warme motor zodat olie dunner is en makkelijker afgetapt word.
Okee,
Duidelijk...
 
De oude olie terug doen heeft waarschijnlijk al geen zin meer, want dan zou je motor nou al verkracht moeten zijn... Daarom is het belangrijk dat je meteen de goede olie erin doet

Daarnaast de oude olie word ook slechter op ten duur.. Dus altijd nieuwe in gieten..

Ben haast bang dat je een hoge rekening kan verwachten..

Mijn advies is altijd de olie te pakken waar een motor of een scooter erop staat... En uiteraard de specificaties controleren of dat die overeen komen die in het boekje staat op pagina 37

Of gewoon de I-ride olie erin doen die piaggio aanraad..


Met een koude olie erin gieten moet niks uitmaken.. Er zou 850cc aan olie erin moeten en dan zou hij op de peilstok op ze max moeten staan..

Maar Olie peilen doe je als de motor nog warm is..



Wat voor ontgrensde CDI heb je? Die met een grijze stekker?

Heb het meerdere malen in verschillende omstandigheden gemeten en altijd kwam hij onder de max en boven het min van te peilstok. Ook, stel dat de olie precies op de max van het peilstokje zit moet ik er erg veel olie uit laten lopen voordat ik verschil merk op de peilstok. Is dit normaal?
Cdi is een doorgezaagde originele.
 
Last edited:
Back
Top