Hi Cesar,
hieronder een filmpje hoe een snelheidsmeter werkt.
Het magneetje wordt mechanisch aangedreven door de kabel die vanaf je meenemer bij je voorwiel vandaan komt.
Deze magneet draait onder een plaatje met een speciale vorm die in het filmpje "speed cup" wordt genoemd.
De magneet raakt deze speedcup niet maar door zijn ronddraaiende beweging oefent deze ronddraaiende mageneet een bepaalde "meeslepende" kracht uit op de speedcup.
Deze speedcup is vast verbonden met het asje die de wijzer aandrijft.
Hoe harder de magneet draait hoe groter de "meeslepende" kracht die wordt uitgeoefend op de speedcup.
De speedcup wil dus gaan meedraaien maar wordt met en bepaalde kracht tegengehouden door dat veertje aan het asje een bepaalde weerstand biedt.
Stop je, zal het magneetje niet meer ronddraaien, de "meeslepende" kracht op de speedcup valt weg en het veertje drukt het asje en daarmee de wijzer naar de nulpositie.
Dus wanneer kan de koppeling niet goed werken:
1. de magneet wordt niet meer aangedreven door de mechanische koppeling met de km-teller.
2. de magneet is gedemagnetiseerd.
3. de speedcup sleept ergens tegenaan zodat de "meeslepende" kracht niet sterk genoeg is om de speedcup te bewegen.
4. het asje draait niet soepel door dat deze ergens tegenaan sleept of misschien scheelt er iets aan het glijlagertje van het asje.