NRG MC2 172CC project

zippie078

Well-Known Member
Hallo,

Afgelopen tijd heb ik een NRG Power vamaf het frame volledig opnieuw opgebouwd met een leuk straat setup-je.

De scooter heb ik nog steeds en houd ik voorlopig ook in mijn bezit.
Aangezien de Power nu helemaal klaar is kon ik het niet laten toen ik op marktplaats twee oudere modellen NRG voor 250 euro zag staan met beide geldige kentekens.
Ze waren allebei zo goed als compleet en beide met gelidig kenteken. De ene is een heel oudje een NTT LC met NRG MC2 kappen. De andere een NRG MC2 LC extreme.
20210326_172448.jpg

Met de laatste scooter heb ik mijn nieuwe project gestart. Het blok moet plaats maken voor een 125cc LC hexagon blok. Ik ga de scooter weer vanaf frame opnieuw opbouwen en deze om laten keuren naar een motor kenteken zodat we legaal de weg op kunnen. Momenteel heb ik nog geen motorrijbewijs maar sta ingeschreven voor een theorie examen in oktober.
Het project zal dan ook zeker een jaar duren voordat deze een beetje klaar is. Het doel is om hem eerst veilig en rijdend te krijgen, dan bij het RDW een motor kenteken te krijgen. Hierna wordt het blok gereviseerd en de kappen gespoten.

Ondertussen heb ik een ophanging gemaakt voor een Runner 180 radiateur.
Aan weerszijden zit er 5mm speking tussen de radiateur en kap
Voor de electra heb ik de Hexagon kabelboom genruikt. Dit was een heel gepuzzel en de halve kabelboom verknippen om de stekkers in te korten, verlengen of om te leggen. Inmiddels zover dat de verlichting, knipperlichten en claxon werkt. Het blok loopt nog niet dus het laad circuit nog niet kunnen testen. Hier heb niks aan hoeven verknippen dus ga ervan uit dat dit goed werkt.

Heel veel tekst maar foto's zeggen meer.
20210528_071334.jpg20210528_071325.jpg
20210401_071636.jpg
 

Attachments

  • 20210427_142720.jpg
    20210427_142720.jpg
    250.3 KB · Views: 11
  • 20210401_071647.jpg
    20210401_071647.jpg
    439.8 KB · Views: 10

dutchino

Well-Known Member
Mooi project hoor, ben benieuwd wat je van plan bent met de scooter. Ga je hem op motorkenteken laten zetten of kan dit niet? Anders zou ik het wel risicovol vinden om op een brom kenteken te rijden i.v.m. verzekeringen enzo mocht er iets gebeuren..
 

zippie078

Well-Known Member
Mooi project hoor, ben benieuwd wat je van plan bent met de scooter. Ga je hem op motorkenteken laten zetten of kan dit niet? Anders zou ik het wel risicovol vinden om op een brom kenteken te rijden i.v.m. verzekeringen enzo mocht er iets gebeuren..
Ik wou eerst proberen om het brom kenteken om te keuren naar motor kenteken. Ik kan alleen nergens vinden welke type goedkeuring het frame heeft en of dit voordelig kan.
Heb contact met het rdw gehad en die gaven aan dat het flink op KAN lopen met de kosten als de scooter doorgetuurt wordt naar lelystad voor een aantal testen en metingen.

Ik weet dat een NRG en Typhoon frame hetzelfde zijn op een paar kleine dingetjes na. Heb een Typhoon 125cc frame met NL kentenen gevonden, hier ga ik morgen bij kijken en hoop dat die nog goed is. Zo hoef ik niet naar het RDW en kan ik gelijk vanaf 0 opbouwen zoals ik wil.
En kan ik deze gewoon verzekeren.
 

zippie078

Well-Known Member
Gisteren wezen kijken bij het frame en zag er nog goed uit dus heb het frame gekocht voor een nette prijs.
Enige nadeel is dat het frame is aangepast voor een Runner voorvork maar dat lossen we wel op door het stuur te verlengen/aan te passen.
Mocht iemand nog een USD vork hebben hoor ik het graag.

Subframe zat er ook bij maar hier zitten messing bussen in en heb van meerdere mensen gehoord dat het voor geen meter rijd omdat de hele scooter erg trilt. Deze worden dus vervangen door originele kunststof bussen.

Ook waren er nog een aantal kappen slecht. De onderkuip had nog maar één ophangpunt en de stuurkap was aan vervanging toe.
Deze heb ik beide bij de lokale scooterboer 2e hands gekocht.

Komende tijd zal er weinig gebeuren aan het project omdat ik de zolder ga verbouwen en dat heeft nu even prioriteit. Ondertussen zal ik wel zoveel mogelijk delen bij elkaar zoeken en nadenken over de setup.
20210807_111541.jpg20210807_111548.jpg
 

dutchino

Well-Known Member
350 euro maar ik moet zeggen iedere cent waard hoor. Het verschil in rijden is enorm. De rijbeleving word beter en de scooter word in het algemeen een stuk veiliger.

Dan maar een jaartje niet op vakantie:p:p
 

zippie078

Well-Known Member
Kleine update vanaf mijn kant. Er is niet heel veel gebeurd de laatste tijd.
Heb de compressie van het blokje gemeten en dit was 7,8 bar. Vind ik iets te weinig dus er zal een nieuwe cilinder opkomen. Ga dan gelijk het hele blok reviseren met alle nieuwe lagers, keerringen, overbrenging enz.
Wel heb ik een adapterplaatje gemaakt voor mijn paddock stand. De adapter past op mijn nrg power en op het hexagon blok.
20210829_140728.jpg

Verder een nieuwe upside down voorvork gekocht bij EAV. Het frame wat ik heb gekocht was al ingekort voor deze vork waardoor nu mijn stuurkap tegen het beenschild aan komt.
20210830_193439.jpg20210830_194155.jpg

Ik had nog een stuur liggen en heb deze verslepen om zo mijn stuur te verlengen zodat de kappen elkaar niet meer raken. Dit is het idee en moet dit alleen nog aan elkaar lassen.
20210830_202553.jpg
 

zippie078

Well-Known Member
Het lassen is al gelukt.
Had nog een oude voorvork staan, hier de pen vanaf geslepen en door beide delen gestoken. Beide delen geklemt en vast gelast. Moet hem alleen nog monteren. Ik wil geen sportstuur omdat ik dit niet mooi vind op een NRG en graag mijn originele dashboard wil behouden.
20210831_145504.jpg
 

zippie078

Well-Known Member
Korte update vanaf mijn kant.
Cilinder is gedemonteerd en zag er niet erg lekker meer uit, zitten een paar vegen in en hijbis erg verglaast, hoon patroon is ver te zoeken. Toen ik het blok kocht zei de verkoper dat er een nieuwe zuiger in zat en dat klopt, de zuiger heeft 0km gelopen. Moet dus zoals gedacht wel een nieuwe cilinder maar heb ik gelijk een reserve zuiger.

Setup heb ik ook redelijk bedacht. Moet nog wel een paar delen aanschaffen.
Gilardoni met hogedrukkop van DDL, in bestelling
Malossi multivar, al aangeschaft
Malossi koppleling, al aangeschaft
150cc hexagin vertanding, al aangeschaft
Dellorto 25mm, onderweg met pakketdienst
VL13 membraan, al aangeschaft
DDL tuning 180 uitlaat, in bestelling
BGM krukas, nog aanschaffen
Nieuwe originele oliepomp, al aangeschaft
Standaard lucftfilter
Uiteraard allemaal nieuwe lagers

Zal van de week is wat foto's maken van de delen die ik al aangeschaft heb. Het plan is om in januari het project verder op te pakken. 20211204_120630.jpg20211204_120555.jpg20211204_120614.jpg
 

zippie078

Well-Known Member
Begonnen het blok uit elkaar te halen.
Altijd leuk de schroefjes van piaggio bij de ontstekingskap, resultaat 2 afgebroken, gelukkig liggen ze we er nog wel boven dus zal ze er nog wel uit krijgen. Het waterpomp wieltje zit ook vast gerot, deze ingespoten met kruipolie en morgen nog een poging wagen. Voor de rest zag alles er redelijk uit en kwam het goed los.
Heb alleen geen vliegwieltrekker voor de 180cc dus die moet ik even bestellen.

Nog een foto van de delen bij elkaar gesprokkeld.
20211215_193145.jpg20211215_210642.jpg20211215_210622.jpg
 

zippie078

Well-Known Member
Blokje is compleet uit elkaar en al in de industriële ontvetter geweest. Alle vettig en vuiligheid is eraf maar ga hem denk ik wel laten glasparelen zodat hij er weer helemaal fris uitziet.
Verder subframe voorzien van nieuwe originele bussen en de bronzen bussen eruit gehaald die er in zaten. Ook gelijk opnieuw zwart gespoten.
20211222_195256.jpg20211222_195341.jpg20211222_195332.jpg

Verder zit ik ook hard te twijfelen over de kleuren die ik hem wil spuiten.
20211222_203923.jpg
 

zippie078

Well-Known Member
Ondertussen het frame opnieuw in de lak gezet en vast weer wat dingen op het frame gezet, nieuwe balhoofdlagers in het frame gezet.
20220105_210836.jpg
De velgen heb ik weggebracht naar de coater en zullen over twee weken opgehaald kunnen worden.

Verder weer begonnen het blokje op te bouwen. Blokje is bij heiko tuning geweest om getuned te worden op de nieuwe gilardoni cilinder. Krukas is ook door hem geplaatst. Bem toch voor een 55mm BGM krukas gegaan ipv de 52mm slag.
Verder een HT waterpomp wiel erin laten zetten.
Vandaag alle lagers in de 150cc vertanding vervangen en in het blok gezet.
De verffohn heeft het ook heet gehad tijdens het blok verwarmen.
20220120_202406.jpg 20220123_142537.jpg20220123_142545.jpg

Uitenindelijk zal de scooter er ongeveer zo uit komen te zien, de velgen worde ral 1018 zinkgeel hoogglans gecoat met michelin power pure banden erom.
Screenshot_20220104-221348_Samsung Internet.jpg
 

Attachments

  • 20220120_194024.jpg
    20220120_194024.jpg
    209.8 KB · Views: 18
Top