Originally posted by The Saint
Volgens mij verbrand mengsel met NOS gewoon 5x zo snel. En dat weet ik bijna zeker...
:| :|
Lees dit eens goed en kom dan blaten:
Hoe werkt NOS:
NOS is de naam van een bedrijf dat lachgas systemen voor verbrandingsmotoren maakt, het staat voor Nitrous Oxide Systems. Maar in vele gevallen zal men tegen een lachgas systeem gewoon NOS zeggen, maar er zijn nog andere fabrikanten zoals Highpower Nitrous Systems, ZEX, Texas Nitrous Technology.
Maar wat doet het nu juist, want met sommige kits kan je vermogenwinsten behalen van wel 100pk of meer.
Lachgas(N2O) bestaat uit twee delen stikstof en 1 deel zuurstof. Het lachgas zit onder een druk van ongeveer 50bar in de fles en is dan vloeibaar, als het vloeibaar lachgas nu wordt geïnjecteerd in de motor(hoe zien we later) dan zal het gas worden. Deze overgang zorgt voor een temperatuursdaling van de inlaatlucht, maar het is door de zuurstof component van lachgas dat deze grote vermogenwinsten kunnen worden geboekt.
Samen met het lachgas wordt immers nog een hoeveelheid benzine geïnjecteerd, wanneer dit mengsel van lachgas en benzine in de cilinders komt zal het opwarmen en het lachgas zal ontbinden in een deel zuurstof en twee delen stikstof. En het is die extra zuurstof die samen met de extra benzine voor de grote winst zorgt. De stikstof zorgt enkel voor een gecontroleerde verbranding.
Hoe is zo'n systeem opgebouwd?
De fles;
bevat het vloeibare lachgas, daar lachgas zwaarder is dan lucht zit er een buisje in de kraan zodat de fles rechtop of met de kraan naar boven kan worden gemonteerd. Van de fles loopt er een leiding naar...
De lachgas klep(nitrous solenoid); deze is elektrisch gestuurd en als er op de knop wordt geduwd zal deze open gaan, dan stroomt het lachgas door naar de frogger.
De benzine klep(fuel solenoid); deze is ook elektrisch gestuurd en laat de benzine door die wordt afgetapt uit de tank via een bestaande of extra benzinepomp, de benzine stroomt ook naar de frogger.
De frogger nozzle;
hier zitten de sproeiers die bepalen hoeveel lachgas en benzine er wordt geïnjecteerd. De frogger wordt in het inlaatspruitstuk gedraaid en op de aansluiting links boven zit de benzine op de andere het lachgas. Het lachgas stroomt dus rechtdoor en zuigt zo de benzine mee. Er zijn verschillende soorten froggers te krijgen, er zijn er die rechtdoor inspuiten, onder een hoek van 90° of 45° enzovoort.
Dit is het basissysteem, maar de verschillende systemen kunnen grofweg in drie categoriën worden opgesplitst op basis van een aantal eigenschappen:
Als je kijkt hoe de extra benzine wordt toegevoegd, dan heb je "natte" en "droge" inlaat systemen.
"Droge inlaat" systemen: dit systeem kan enkel worden toegepast op injectiemotoren. Het lachgas wordt in de inlaatcollector gespoten en de nodige hoeveelheid extra benzine bekomt men door een verhoging van de benzinedruk.
"Natte inlaat" systemen: hier wordt het lachgas samen met de benzine ingespoten in het inlaatspruitstuk.
Als je dan kijkt naar de manier waarop het lachgas wordt ingespoten, dan heb je de direct port en single injector systemen voor meer cilindermotoren want bij één cilinders is het immers altijd direct port.
Het direct port systeem; hierbij wordt er per cilinder een frogger voorzien, zodat er een gelijke verdeling van lachgas en benzine ontstaat tussen de verschillende cilinders.
Het single injector systeem bestaat uit 1 frogger of injector plaat(foto onder) die alle cilinder voorziet van lachgas en/of benzine.
Je kan dan ook onderscheid maken in de bediening van het systeem, er zijn single en milti stage en progressieve systemen.
Het single stage is het normale systeem waar bij met 1 druk op de knop het systeem in werking wordt gesteld en steeds dezelfde hoeveelheid lachgas en benzine wordt geïnjecteerd.
Bij multi stage daarentegen wordt er met behulp van een timers nog eens een extra shot gegeven.
Dit wordt meestal toegepast bij drag races, bij de druk op de knop worden bijvoorbeeld 50 extra pk's toegevoegd en na een bepaalde tijd nog eens 50. De progressieve systemen bevatten een elektronische schakeling die de kleppen 20 tot 30 keer per seconde opent en weer sluit. Door de openingstijd te variëren wordt de hoeveelheid benzine en lachgas bepaald. De schakelingen kunnen gestuurd worden door het toerental, gas positie of tijd. De meer geavanceerde werken met een combinatie van deze.