Jullie vergeten 1 ding.
Wat is koppel?
Juist, de kracht waarmee je zuiger weer omhoog gedrukt wordt vanaf het ODP (Onderste Dode Punt).
Ga even simpel na, de zuigersnelheid is niet lager bij een 85mm drijfstang, echter zijn de versnelling en remmomenten anders.
De zuiger zal rond het BDP (bovenste Dode Punt) een lagere snelheid hebben (remt over grotere afstand al af, en wordt net zo hard omlaag gedrukt als bij een 80mm drijfstang. Echter wordt de krukas minder snel op gang geslingerd, maar deze kracht blijft langer aan, de zuiger wordt hard afgeremt bij het ODP en harder op gang gebracht bij een 85mm drijfstang tov een 80mm drijfstang.
Het moment dat de zuiger op het ODP is is dus kwa tijdsduur korter, en dat levert je koppel op.
Tevens is dit op de Excel sheet duidelijk zichtbaar, zodra je hem iets uitvergroot. (Ik vermoed namelijk dat de geposte sheet op page 1, dezelfde is als deze die ik in bezit heb).
Tevens, om even op Speed/Cross verhaal in te spelen, Monteer voor de gein eens een 80mm drijfstang met reguliere speed zuiger in je Minarelli blok, grote kans dat dit niet hetzelfde presteerd als je reguliere speed cilinder.
Want op welke manier zijn je timingen hetzelfde? Gradens of mm's vanaf Deck?
Verschil is overbodig om nu te verklaren, dat is al vaker genoemd in dit topic.
Daarbij, ik heb geen van beide cilinders keer in handen gehad, misschien dat iemand met meer ervaring dit kan be-amen, maar bij prestaties van cilinders is neit alleen de timing van belang, maar ook de hoek waaronder het mengsel je cilinder in stroomt. Aan jezelf om uit te vinden welke hoek ik hiermee bedoel, en om te ontdekken of dit bij beide cilinders ook hetzelfde is. Ook hierbij geld dat 1 of 2 gradens al een wereld van verschil geeft...