misschien wat rare theorie

Dat had sander(Burn) toch ook al ondervonden? Die reed met een gilardoni as voor mina @ pro race met 43 mm slag..

Mja we dwalen weer af, ontop dan :#?
 
Maar als je dan een een cross zuiger neemt op een 80mm as. Daarna frees je x mm van je cilinder af. Hierdoor krijg je dan toch een lagere carterdruk:? of zie ik nou iets verkeerd:X.
 
Een cross zuiger op 80 mm as lijkt me geen goed plan :P Aangezien je dan je voet moet afdraaien denk ik, waardoor je juist extreem hoge carterdruk krijgt..

Of zie ik het nou precies verkeerd/andersom :#?
 
Volgens mij zie je het goed hoor. Maar zal dan wel goed op moeten letten met timing.
Of zitten we hier helemaal verkeerd te denken :X.

Nick.
 
Jullie vergeten 1 ding.

Wat is koppel?
Juist, de kracht waarmee je zuiger weer omhoog gedrukt wordt vanaf het ODP (Onderste Dode Punt).
Ga even simpel na, de zuigersnelheid is niet lager bij een 85mm drijfstang, echter zijn de versnelling en remmomenten anders.

De zuiger zal rond het BDP (bovenste Dode Punt) een lagere snelheid hebben (remt over grotere afstand al af, en wordt net zo hard omlaag gedrukt als bij een 80mm drijfstang. Echter wordt de krukas minder snel op gang geslingerd, maar deze kracht blijft langer aan, de zuiger wordt hard afgeremt bij het ODP en harder op gang gebracht bij een 85mm drijfstang tov een 80mm drijfstang.
Het moment dat de zuiger op het ODP is is dus kwa tijdsduur korter, en dat levert je koppel op.

Tevens is dit op de Excel sheet duidelijk zichtbaar, zodra je hem iets uitvergroot. (Ik vermoed namelijk dat de geposte sheet op page 1, dezelfde is als deze die ik in bezit heb).


Tevens, om even op Speed/Cross verhaal in te spelen, Monteer voor de gein eens een 80mm drijfstang met reguliere speed zuiger in je Minarelli blok, grote kans dat dit niet hetzelfde presteerd als je reguliere speed cilinder.
Want op welke manier zijn je timingen hetzelfde? Gradens of mm's vanaf Deck?
Verschil is overbodig om nu te verklaren, dat is al vaker genoemd in dit topic.

Daarbij, ik heb geen van beide cilinders keer in handen gehad, misschien dat iemand met meer ervaring dit kan be-amen, maar bij prestaties van cilinders is neit alleen de timing van belang, maar ook de hoek waaronder het mengsel je cilinder in stroomt. Aan jezelf om uit te vinden welke hoek ik hiermee bedoel, en om te ontdekken of dit bij beide cilinders ook hetzelfde is. Ook hierbij geld dat 1 of 2 gradens al een wereld van verschil geeft... :)
 
Last edited:
RobinV said:
Een cross zuiger op 80 mm as lijkt me geen goed plan :P Aangezien je dan je voet moet afdraaien denk ik, waardoor je juist extreem hoge carterdruk krijgt..

Of zie ik het nou precies verkeerd/andersom :#?
Wat te denken van de onderkant van je zuiger afdraaien? Probeer maar eens voor de gein, wedden dat de onderkant van je zuiger spaak loopt op je krukwangen? :*
 
Slome said:
Jullie vergeten 1 ding.

Wat is koppel?
Juist, de kracht waarmee je zuiger weer omhoog gedrukt wordt vanaf het ODP (Onderste Dode Punt).
Ga even simpel na, de zuigersnelheid is niet lager bij een 85mm drijfstang, echter zijn de versnelling en remmomenten anders.

Ik heb al een hoop onzintheorie gehoord, maar deze verklaring haalt zeker de top 5. :X

Om ontopic te blijven, de gemiddelde zuigersnelheid blijft gelijk met een andere drijfstang, dit is alleen afhankelijk van de slag.
Echter de maximale snelheid verandert...
 
Last edited:
Joël said:
Ik heb al een hoop onzintheorie gehoord, maar deze verklaring haalt zeker de top 5. :X

Om ontopic te blijven, de gemiddelde zuigersnelheid blijft gelijk met een andere drijfstang, dit is alleen afhankelijk van de slag.
Echter de maximale snelheid verandert...

Onzin.... hoe kan de maximale zuigersnelheid nou hoger worden als je de drijfstang verlengt?
hij is gewoon 5mm langer.
 
BETA-HGS said:
Onzin.... hoe kan de maximale zuigersnelheid nou hoger worden als je de drijfstang verlengt?
hij is gewoon 5mm langer.

UHmmm, hij zegt dat de maximale zuigersnelheid verandert, niet dat hij hoger word oid. :|

Als de zuiger halverwege de cillinder is, en je denkt dan aan de stand van de drijfstang t.o.v. de krukas zie je dat de hoek kleiner is met een 85mm drijfstang, dit betekent weer dat de krachten beter verdeelworden over de gehele "slag" en hoeft de zuiger op het bovenstaand genoemde moment, minder druk uit de oefenen op het big-end om de krukas verder rond te laten draaien. Beetje moeilijk uitleggen, maar hoop dat er gesnapt word wat ik bedoel.

Om even terug te komen op de zuiger-snelheid, deze word niet hoger maar "constanter".
 
@ topicstarter stuur speedy-tjai een pm hij rijd nu met een evo met cross zuiger en 85mm drijfstang misschien kan hij je wat meer vertellen
 
Slome said:
Tevens, om even op Speed/Cross verhaal in te spelen, Monteer voor de gein eens een 80mm drijfstang met reguliere speed zuiger in je Minarelli blok, grote kans dat dit niet hetzelfde presteerd als je reguliere speed cilinder.
Want op welke manier zijn je timingen hetzelfde? Gradens of mm's vanaf Deck?
Verschil is overbodig om nu te verklaren, dat is al vaker genoemd in dit topic.

Als eerste; Mina speed is altijd 80 mm. Pia speed is 85 mm.

Ten tweede; Met een pia speed op 80 mm as valt ook 20 pk te halen. Getuned dat wel, maar het bewijs is er. [heb de grafiek hier liggen]

Ook ben ik er nog niet helemaal overuit waarom er eigenlijk 85 mm assen bestaan. De voordelen die een 85 mm as geeft vind ik zijn geld niet waard.

Er zijn andere [goedkopere] manieren om aan meer vermogen te komen.
 
PTT NRG said:
UHmmm, hij zegt dat de maximale zuigersnelheid verandert, niet dat hij hoger word oid. :|

Als de zuiger halverwege de cillinder is, en je denkt dan aan de stand van de drijfstang t.o.v. de krukas zie je dat de hoek kleiner is met een 85mm drijfstang, dit betekent weer dat de krachten beter verdeelworden over de gehele "slag" en hoeft de zuiger op het bovenstaand genoemde moment, minder druk uit de oefenen op het big-end om de krukas verder rond te laten draaien. Beetje moeilijk uitleggen, maar hoop dat er gesnapt word wat ik bedoel.

Om even terug te komen op de zuiger-snelheid, deze word niet hoger maar "constanter".

ook niet, wat bedoelt joel dan met de maximale zuigersnelheid verandert?
ik kan het mis hebben.

huib.
 
precies tussen ODP en BDP heeft de zuiger de hoogste snelheid, deze is lager bij gebruik van een 85mm drijfstang (rond ODP en BDP is de zuigersnelheid hoger)

maar laten ophouden over de verschillen in theorie, die nu wel duidelijk zijn lijkt me.

wat hou je er in de praktijk aan over ?
 
Aerox-Evo70 said:
precies tussen ODP en BDP heeft de zuiger de hoogste snelheid, deze is lager bij gebruik van een 85mm drijfstang (rond ODP en BDP is de zuigersnelheid hoger)

maar laten ophouden over de verschillen in theorie, die nu wel duidelijk zijn lijkt me.

wat hou je er in de praktijk aan over ?

kwa prestaties niet zo veel, maar wel als je het over betrouwbaarheid en levensduur hebt.
 
BETA-HGS said:
ook niet, wat bedoelt joel dan met de maximale zuigersnelheid verandert?
ik kan het mis hebben.

huib.

Gemiddelde snelheid blijft hetzelfde maximale snelheid verranderd. Op sommige stukken maakt je krukas een bijna verticale beweging, op andere bijna horizontaal. dat icm met drijfstanglengte bepaald sneheid van zuiger. (simpel gezegd)
 
Back
Top