Aerox-Evo70
No Title
volgens mij gaat dat om de slag/inhoud verhouding, grote slag bij relatief weinig cc geeft meer koppel. (correct me if i'm wrong)
Wat te denken van de onderkant van je zuiger afdraaien? Probeer maar eens voor de gein, wedden dat de onderkant van je zuiger spaak loopt op je krukwangen? :*RobinV said:Een cross zuiger op 80 mm as lijkt me geen goed plan Aangezien je dan je voet moet afdraaien denk ik, waardoor je juist extreem hoge carterdruk krijgt..
Of zie ik het nou precies verkeerd/andersom :#?
Slome said:Jullie vergeten 1 ding.
Wat is koppel?
Juist, de kracht waarmee je zuiger weer omhoog gedrukt wordt vanaf het ODP (Onderste Dode Punt).
Ga even simpel na, de zuigersnelheid is niet lager bij een 85mm drijfstang, echter zijn de versnelling en remmomenten anders.
Joël said:Ik heb al een hoop onzintheorie gehoord, maar deze verklaring haalt zeker de top 5. :X
Om ontopic te blijven, de gemiddelde zuigersnelheid blijft gelijk met een andere drijfstang, dit is alleen afhankelijk van de slag.
Echter de maximale snelheid verandert...
BETA-HGS said:Onzin.... hoe kan de maximale zuigersnelheid nou hoger worden als je de drijfstang verlengt?
hij is gewoon 5mm langer.
Slome said:Tevens, om even op Speed/Cross verhaal in te spelen, Monteer voor de gein eens een 80mm drijfstang met reguliere speed zuiger in je Minarelli blok, grote kans dat dit niet hetzelfde presteerd als je reguliere speed cilinder.
Want op welke manier zijn je timingen hetzelfde? Gradens of mm's vanaf Deck?
Verschil is overbodig om nu te verklaren, dat is al vaker genoemd in dit topic.
PTT NRG said:UHmmm, hij zegt dat de maximale zuigersnelheid verandert, niet dat hij hoger word oid. :|
Als de zuiger halverwege de cillinder is, en je denkt dan aan de stand van de drijfstang t.o.v. de krukas zie je dat de hoek kleiner is met een 85mm drijfstang, dit betekent weer dat de krachten beter verdeelworden over de gehele "slag" en hoeft de zuiger op het bovenstaand genoemde moment, minder druk uit de oefenen op het big-end om de krukas verder rond te laten draaien. Beetje moeilijk uitleggen, maar hoop dat er gesnapt word wat ik bedoel.
Om even terug te komen op de zuiger-snelheid, deze word niet hoger maar "constanter".
Aerox-Evo70 said:precies tussen ODP en BDP heeft de zuiger de hoogste snelheid, deze is lager bij gebruik van een 85mm drijfstang (rond ODP en BDP is de zuigersnelheid hoger)
maar laten ophouden over de verschillen in theorie, die nu wel duidelijk zijn lijkt me.
wat hou je er in de praktijk aan over ?
BETA-HGS said:ook niet, wat bedoelt joel dan met de maximale zuigersnelheid verandert?
ik kan het mis hebben.
huib.