misschien wat rare theorie

Jules said:
we hebben het wel over mina, en voor zover ik weet was een jaar geleden sowieso de cilinder nog hetzelfde!
nu blijft ik mij toch afvragen:
wat maakt het verschil tussen speed en cross dan als de timing hetzelfde is?
hoe merk je dit verschil nou eigenlijk?

Ja dat weet ik, ik heb het ook over mina.
De poortconfiguratie is hetzelfde bedoel je, maar door andere drijfstang krijg je net andere timing.

Nee dennis, dat was bij minarelli :)
 
als je 85mm as neemt met een zuiger die 5mm hoger pistongat heeft, dan verandert de timing niet.

net dacht ik van wel maar je vergeet dat je met die zuiger de 5mm extra van de drijfstang weer teruglegd, de carterdruk blijft dan ook gelijk.

zuigersnelheid verandert zowiezo als je een langere drijfstang lengte neemt.

als je dezelfde zuiger voor 80mm as pakt en voor een 85mm gebruikt MET een ophoogplaat, dan heb je minder carterdruk en verandert je timing.


ben net wakker dus klaag me niet aan als het fout is :p
 
sinusbewegingen enz zijn anders met een 85mm drijfstang.. het scheelt vrijwel niets t.o.v. een 80mm drijfstang maar er is zeer minimaal verschil :)
 
naast je timing verandert je zuigersnelheid op verschillende momenten, waarmee je je spoeling etc weer wat kan verbeteren ;)
 
Vermindering van leibaankrachten zorgt voor gereduceerde weerstand tussen zuiger en cilinderwand.

Voor de rest sluit ik me aan bij rs-ruud.
 
MotoRhIsPaNiA said:
als iedereen nu zegt dat de timing veranderd, moet je dan niet zelf een x gaan nadenken?

de timing word eerst 5mm veranderd door de drijfstang..
maar omdat de piston pen 5 mm hoger in de zuiger gaat.. is het opgelost..

0+5-5 = ????? rara raadsel

0+5.1-4.9 = ;)...
 
Ik kan me herinnneren dat Xander hier ooit met een of ander programma onderzoek naar heeft gedaan.. hier zijn post op het forum waar hij het postte:


Vandaag ben ik even bezig geweest met het onderzoeken van de verschillen tussen de Malossi RHQ80 en de Malossi RHQ85 krukas. Daar kwamen een paar grafieken uit rollen.

Gegevens:
Stroke: 39.2
C.rod: 80/85
Cil: Speed '02

Op het ogenblik ben ik bezig een aantal andere factoren te benaderen. Opvallend is dat de as met 85mm drijfstang maximaal 1.75 graden achterloopt ten opzichte van de 80mm drijfstang. Heeft iemand iets toe te voegen of aan te vullen?

KrukasrotatieVSZuigerhoogte.JPG


KrukasrotatieVSZuigerhoogte360.JPG


TimingVerschil.JPG


Zuigerhoogte_verschil.JPG


De grafieken spreken voor zich.
 
En zoals ik al aangaf, minimaal verschil in millimeters.. wat wel de timing ook minimaal verandert..-:-

Verder gaven al meerdere mensen dat aan in dit topic, hoewel sommigen dat niet snapten/begrepen..
 
Het verschil tussen een 80 en 85 mm drijfstang is minimaal, met een langere drijfstang kan je lichtere zuigers gaan gebruiken, mja aangezien er geen lichtere zuigers (te koop zijn) heeft het totaal geen nut. Hoe langer je drijfstang wordt, hoe lager je timing is. (bij gebruik zelfde zuiger)
 
Beste Motorhispania, Als jou zuiger in lijn staat met je drijfstang dan heb je misschien nog een heel klein beetje gelijk. Helaas dit is niet zo dus gaat het niet op.

Houd roterende en translerende dingen altijd uit elkaar.
 
Jongens, als iedereen nou even mijn eerste post leest, en degene die het er niet mee eens zijn eerst even gaan zoeken zonder rondweg loos te posten, dan blijft het topic ook duidelijk en overzichtelijk... :rolleyes:

verschillen zijn dus:
timing (wordt met 85mm drijfstang lager) --> voordeel bij tunen ? (mening)
zuigersnelheid (wordt met 85mm drijfstang lager) --> voordeel met lagers etc
krachten op de cilinderwand (met 85mm drijfstang minder) --> voordeel met slijtage
 
melf #50 said:
naja , ik heb hier een 50cc mhr met team zuiger en 85 as , ga ik nu de team zuiger veranderen naar een mhr zuiger en 80mm as heb ik nog steeds dezelfde timing , verklaar me dat dan eens....
Dan moet je toch eens beter gaan meten. :+
 
ik kom er ook op terug. de timing verandert wel
het is heel simpel. we komen trug bij de simpele wet van pythagoras

stel je krukas staat op 90 graden. dan is je drijfstang de schuine zijde.
die kan dan wel 5mm langer zijn, maar in hoogte scheelt dit geen 5 mm.

simple as that:) weer wat geleerd
 
Nu ik erover nadenk klopt het ook allemaal wel.
Enigste wat mij verder nog geleerd is, is dat een langere drijfstand voor meer koppel zou moeten zorgen.
En ik d8 dat dat ook hoofdzakelijk het verschil was tussen de cross en speed, maar dat gaat niet meer helemaal op begrijp ik uit dit topic?
 
Met een kleiner cartervolume schijn je meer koppel te hebben, en minder vermogen bovenin. En met groter cartervolume weer precies andersom.. dus weet nie of het wel klopt !
 
Back
Top