misschien wat rare theorie

Big B NRG said:
Als eerste; Mina speed is altijd 80 mm. Pia speed is 85 mm.

Ten tweede; Met een pia speed op 80 mm as valt ook 20 pk te halen. Getuned dat wel, maar het bewijs is er. [heb de grafiek hier liggen]

Ook ben ik er nog niet helemaal overuit waarom er eigenlijk 85 mm assen bestaan. De voordelen die een 85 mm as geeft vind ik zijn geld niet waard.

Er zijn andere [goedkopere] manieren om aan meer vermogen te komen.

als we zo gaan praten heb ik er ook nog wel een paar...
met een 85mm drijfstang word regelmatig de 21 gepasseerd met een std speed...
Met een 85mm drijfstang word er 22.6 gescoord met een tuned evo...

Dus vind je reactie net zo loos als die van mij nu.
 
A-Bizar said:
als we zo gaan praten heb ik er ook nog wel een paar...
met een 85mm drijfstang word regelmatig de 21 gepasseerd met een std speed...
Met een 85mm drijfstang word er 22.6 gescoord met een tuned evo...

Dus vind je reactie net zo loos als die van mij nu.

Misschien wordt er ook 22.6 gescoord met een 80mm drijfstang?

En ik heb nog geen std speed (oud model) over de 21 zien gaan..

edit: Het was alleen om aan te geven, wat het nut ervan is.
 
Last edited:
Big B NRG said:
Misschien wordt er ook 22.6 gescoord met een 80mm drijfstang?

Ik probeerde met mijn reactie aan te geven dat het een onzinnige opmerking was om de bovenstaande reden.

Big B NRG said:
En ik heb nog geen std speed (oud model) over de 21 zien gaan..

Ik heb er genoeg zien gaan om te weten dat het nog een soort van makkelijk is als je er ff wat tijd in steekt om alles netjes op elkaar af te stemmen.

Big B NRG said:
edit: Het was alleen om aan te geven, wat het nut ervan is.

Dus je smijt met pk's van enkele meetingen met 80mm as en je vind het vreemd dat ik dan met meetingen kom icm 85mm as.

Je kan het sowieso niet zo simpel vergelijken :)
 
rs-ruud said:
cross van de jager reed toch ook op 80 mm as?

Wou ik zegge ruud :), laats @ bank gingen we grafiek van hun nrg vergelijken met mijn scoot, en toen zag ik ''dacht ik''(weet het niet meer zker is al half jaartje terug) een grafiek van 22.8...
 
A-Bizar said:
wat ik bedoel te zeggen is dat het smijten met pk's geen bewijs is of het wel of geen invloed heeft.
Dat is van zoooveel factoren afhankelijk...
Ik zou dus zeggen,

neem 2 blokken:
Std EVO 70
Standaard carters (voor het vergelijk, bij tunen zit er altijd verschil tussen 2 setjes)
Evo 70 pijp
80mm as
Speed zuiger

Std EVO 70
Std Carterss
Evo 70pijp (zelfde als op andere blok, overschroeven. Cilinder overschroeven)
MHR Cross zuiger, 85mm drijfstang

En ga verschil bekijken op een geblokkeerde run.

Let wel, enige verschil tussen die 2 blokjes moet dus de drijfstang + zuiger zijn :)

Volgens mij ga je een aanzienlijk verschil in vermogenscurve krijgen (lees: vermogen bij verschillende toerentallen).
 
Slome said:
Ik zou dus zeggen,

neem 2 blokken:
Std EVO 70
Standaard carters (voor het vergelijk, bij tunen zit er altijd verschil tussen 2 setjes)
Evo 70 pijp
80mm as
Speed zuiger

Std EVO 70
Std Carterss
Evo 70pijp (zelfde als op andere blok, overschroeven. Cilinder overschroeven)
MHR Cross zuiger, 85mm drijfstang

En ga verschil bekijken op een geblokkeerde run.

Let wel, enige verschil tussen die 2 blokjes moet dus de drijfstang + zuiger zijn :)

Volgens mij ga je een aanzienlijk verschil in vermogenscurve krijgen (lees: vermogen bij verschillende toerentallen).


wel eens een blokje op de bank getest , uit elkaar gehaald , weer in elkaar gezet zonder iets te veranderen en weer getest? :)

Het is vaak lastig/sommige gevallen onmogelijk, om de kleine veranderingen/verschillen tov de voorheengaande test te vergelijken en daaruit te kunnen concluderen wat nou wel of niet beter is.

Ik ben zelf van mening dat het vrij weinig uit maakt in prestaties. Verschil in slijtage van bepaalde delen is theoretisch bekend.
 
rs-ruud said:
enig id hoeveel rpm die draait?
'

LFB?

of het nu 13.500, 14.000 of 14.5000 is... Je weet er geen reet meer of minder van, en je zal er zelf geen pk's meer door behalen...

Dus jah... beetje loze vraag denks :X?
 
Slome said:
Ik zou dus zeggen,

neem 2 blokken:
Std EVO 70
Standaard carters (voor het vergelijk, bij tunen zit er altijd verschil tussen 2 setjes)
Evo 70 pijp
80mm as
Speed zuiger

Std EVO 70
Std Carterss
Evo 70pijp (zelfde als op andere blok, overschroeven. Cilinder overschroeven)
MHR Cross zuiger, 85mm drijfstang

En ga verschil bekijken op een geblokkeerde run.

Let wel, enige verschil tussen die 2 blokjes moet dus de drijfstang + zuiger zijn :)

Volgens mij ga je een aanzienlijk verschil in vermogenscurve krijgen (lees: vermogen bij verschillende toerentallen).

Dit is gewoon niet eerlijk te testen... een half spanningsvrijgetrokken krukas, kan je al een pk schelen..

Dit is gewoon theoretisch ouwehoeren...Je moet proberen & meten, aanpassen & meten, proberen & meten. Op die manier krijg je hoge en constante vermogens. Anders echt niet....
 
Sander said:
'

LFB?

of het nu 13.500, 14.000 of 14.5000 is... Je weet er geen reet meer of minder van, en je zal er zelf geen pk's meer door behalen...

Dus jah... beetje loze vraag denks :X?

nee, niet echt, als dat ding duidelijk op een hoog of laag toerental topvermogen geeft zou dat misschien al wat meer inzicht kunnen geven op de evt invloed van het veranderen van de drijfstang. Nu is dat natuurlijk van tig factoren afhankelijk. Maar het kan imo wel een leuke indicatie misschien geven. En als je weet wat het doet met je vermogenscurve kan je er zelf allicht ook meer door uit halen ;)
 
Mij is altijd verteld dat er meerdere wegen naar Rome leiden of zoiets...
Eerst was een speed cilinder heilig, nergens anders kon je 20pk mee scoren. Toen kwamen de boys van Twins om een hoekje met een 22pk sterke evo, of je nou een 60mm of een 100mm drijfstang gebruikt het gezeur over vermogen gaat helemaal nergens over, want de combinatie van het totaalpakketje blijkt altijd hetgene te zijn wat telt.
Over het eventuele voordeel van de iets langere drijfstang is mijn mening ook dat het minder slijtage oplevert of iig een constantere slijtage om het zomaar te zeggen.
 
en vergeet niet dat je gewoon niet kunt meten want geen een carter (std of tuned) is het zelfde... en je kan ook ineens een andere luchtdruk krijgen tijdens het verwisselen van de onderdelen en dan krijg je 100% zeker een andere uitslag
 
A-Bizar said:
wat ik bedoel te zeggen is dat het smijten met pk's geen bewijs is of het wel of geen invloed heeft.
Dat is van zoooveel factoren afhankelijk...


Het is geen bewijs, maar het is om aan te geven dat er ook hoog gescoord kan worden met een niet std speed (bewerkt voor 80 mm as).

Dat was mij punt.

Voor de rest ben ik met je eens, dat het weinig tot niks scheelt in vermogen en dat de slijtage wat minder zou kunnen zijn.
 
Back
Top