misschien wat rare theorie

Jules

Banned
hey mensen,
het kan zijn dat ik iets ontzettend over het hoofd zie maar toch wil ik het proberen.

we beperken ons even tot minarelli.
je hebt de MHR SPEED en de MHR CROSS cilinder, het schijnt dat de timingen gelijk zijn en het dus exact dezelfde cilinder is.
het enige verschil zou zijn de langere drijfstang bij de cross, en dat het gat van de zuiger (voor pistonpen) hoger zit.
dit heeft dus ongetwijfeld invloed op hoe de cilinder presteerd, en ik heb me er eerlijk gezegt niet in verdiept wat nou precies de veranderingen erdoor zijn.

maar stel nou, je pakt een evo(ik noem maar wat), doet er een cross zuiger in, en een langere drijfstang(85mm dus) (uiteraard pas je aan wat aangepast hoort te worden zoals de kop)
wat zou hiervan het resultaat kunnen zijn?

verder nog een klein iets,
boring x slag = aant cc's
maar als je een langere drijfstang monteerd, verleng je de slag dan nou eigenlijk?
want dan zou je denken dat een cross volgens die theorie meer cc zou hebben door de langere slag in die cilinder, of denk ik nou helemaal verkeerd op de late avond?
 
Advertisement - register to remove this

behalve dat je timing wat verandert en je zuigersnelheid lager wordt verandert er niet zoveel...
slag blijft hetzelfde (39,3mm)

er is met de search vrij veel te vinden over rijden met 85mm drijfstang.
 
waarom word je zuigersnelheid lager? je behoud dezelfde slag. en met een 85mm drijfstang heb je minder carterdruk wat mij nadelig lijkt. Je hebt wel minder slijtage aan zuiger/cilinder. maar of dat zou zoveel uitmaakt vraag k me af.
 
joop timmer said:
waarom word je zuigersnelheid lager? je behoud dezelfde slag. en met een 85mm drijfstang heb je minder carterdruk wat mij nadelig lijkt. Je hebt wel minder slijtage aan zuiger/cilinder. maar of dat zou zoveel uitmaakt vraag k me af.

carterdruk blijft gelijk , omdat de zuiger exact gelijk is aan de normale zuiger alleen zit de pistonpen gewoon hoger.

de zuiger zal zo minder kantelen
 
Aerox-Evo70 said:
behalve dat je timing wat verandert en je zuigersnelheid lager wordt verandert er niet zoveel...
slag blijft hetzelfde (39,3mm)

er is met de search vrij veel te vinden over rijden met 85mm drijfstang.


de timing veranderd niet...

slag is 39,2

de hoek van de drijfstang is minder stijl ook

zuigersnelheid veranderd niet , je verplaatst alleen het small end , daardoor gaat de zuiger niet sneller oid. de zuiger loopt exact hetzelfde in de cilinder als met een 80mm drijfstang , nogmaals verwijs ik hierbij op de pistonpenhoogte. de krukas draait nog even snel rond en de zuiger gaat nog steeds op dezelfde plek heen en weer.

kortom , de drijfstang zorgt ervoor dat de zuiger minder kanteld en dat de hoek van de drijfstang minder is en zo zou dat beter zijn voor het bigendlager.
 
Timing veranderd wel, net als zuigersnelheid, bij een andere drijfstanglengte. Als je niet snapt waarom, dan teken je het maar uit.
 
Hans F. said:
Timing veranderd wel, net als zuigersnelheid, bij een andere drijfstanglengte. Als je niet snapt waarom, dan teken je het maar uit.


dat is wanneer de slag veranderd...

je veranderd eigenlijk alleen maar het bevestigingspunt van de pistonpen...
 
Hans F. said:
Timing veranderd wel, net als zuigersnelheid, bij een andere drijfstanglengte. Als je niet snapt waarom, dan teken je het maar uit.
Alleen als je een normale zuiger gebruikt veranderd je timing. Als je een zuiger gebruikt waar de pistonpen 5mm hoger zit, veranderd er echter niets. Ook niet in de zuigersnelheid. Ipv een andere zuiger kun je natuurlijk ook de cilinder 5mm ophogen.. maar dan past je pijp niet meer lekker.

Heb het zoals je verzocht maar even uitgetekend ;)
slag.gif
 
Last edited:
raven stalker said:
dewd jij hebt het over de slag, dus de diameter van de krukaswangen waardoor de op en neer gaande beweging van de zuiger langer wordt, als je het smallend hoger in de zuiger zet en een langere drijfstang verander je niets ;)

EDIT/de diameter van de krukwangen blijft wel het zelfde.

ik heb het niet over de slag, maar duidelijk over de drijfstanglengte

met die tekening van cipher schiet je overigens niks op
 
Er zit wel degelijk verschil in timing. Reken het maar es uit. Zal ong een graden schelen.

Tegenwoordig zit er toch wel verschil tussen de speed en de cross. Was toch alleen bij de oude versie dat het gelijk was?
 
naja , ik heb hier een 50cc mhr met team zuiger en 85 as , ga ik nu de team zuiger veranderen naar een mhr zuiger en 80mm as heb ik nog steeds dezelfde timing , verklaar me dat dan eens....
 
MHRntt said:
Er zit wel degelijk verschil in timing. Reken het maar es uit. Zal ong een graden schelen.

Tegenwoordig zit er toch wel verschil tussen de speed en de cross. Was toch alleen bij de oude versie dat het gelijk was?
we hebben het wel over mina, en voor zover ik weet was een jaar geleden sowieso de cilinder nog hetzelfde!
nu blijft ik mij toch afvragen:
wat maakt het verschil tussen speed en cross dan als de timing hetzelfde is?
hoe merk je dit verschil nou eigenlijk?
 
Ik dacht dat het bij piaggo juist zo was dat de speed en de cross hetzelfde waren :?.

Kan het fout hebben natuurlijk :p.
 
Back
Top