Mijn Kisbee (was Scooter voor woon-werk + recreatief, Kymco Super 8, Sym Mio of toch een Peugeot?)

volgens de website van M2-Trading moet dit 734x17 zijn.
ik zou niet op één website afgaan om te bepalen of een onderdeel juist is. (ask me how i know, toevallig ook met een snaar)
heb je gedacht om er E5 98 RON in te gooien of heb je het (Stratos) gedaan? ik was 2 of 3 tankjes verder voordat het werkelijk tanken van Shell V-power effect begon te hebben en effect hàd het.

Ik sluit zaken als sproeier en kleppen eigenlijk uit, daar ie vanmorgen gewoon goed liep. Een dingetje om te vermelden: De eerste tankbeurt heb ik gedacht om hem te verwennen met Super98, zou het daarmee te maken kunnen hebben?
je sproeier kan wel degelijk plotseling verstopt raken van recent losgekomen vuil (ook dankzij betere benzine die dit vuil losweekt, dan is losmaken en schoonmaken van de vlotterbak en sproeiers een betere remedie) of een enkel vuiltje.
 
Last edited:
Om even de laatste 2 topics in één keer te beantwoorden:

@C-Row :
Ik HEB E5 98 RON getankt. Ik zag in de service manual dat er een sokje op de aansluiting van de tank zit als filter, ik ging er daarmee vanuit dat vervuiling geen issue kon zijn, mogelijk mis gedacht. Ik zie verder ook geen filter in de brandstofleiding. Ik heb dit wel gekocht, maar mogelijk dus te laat geïnstalleerd. Het spulleke uit elkaar halen is dan dus de enige optie.

@OverLander:
Zadel/helmbak er af en foto’s maken (teveel kan haast niet, en even goed belichten). Video van het geluid maken bij het starten, stationair lopen koud (30sec.) en wanneer je een beetje gas geeft op x toeren voor een 30 seconden (niet proberen te rijden omdat de schade nog groter kan worden). Die video is echt van belang omdat we dan al diverse dingen kunnen horen.

Stationair lopen doet ie niet. Als ik bij starten vol gas geef, draait ie zo'n beetje stationair toerental, hij komt dus niet op toeren.

Kleppen stellen is niet nodig (je geeft niet aan dat je rare geluiden hoort), benzine kan prima en heb ik ook een paar keer gedaan (wel verdacht omdat het juist daarna is gebeurt, en het word wel heter door de benzine) V-snaar is het niet, Carter sensor niet, breuk bij uitlaat zou je horen, gas kabel zal het niet zijn en aanverwante.. afstelling was goed en gaat niet zomaar mis.. is er je nog iets opgevallen aan de olie kleur, geur of iets tijdens het verversen?


Ik hoor inderdaad niks vreemds. De cartersensor is de sensor die op de eindoverbrenging zit? Daarvan is dus de kabel gescheurd. Als ik goed geïnformeerd ben, zou die op de blauwe dan wel gele kabel van de CDI aangesloten moeten worden, maar ik ben er dus achter gekomen dat ik er een SYM CDI in heb zitten (originele Peugeot brom CDI is onderweg). De olie was koolzwart, waarschijnlijk achterstallig onderhoud.

Bij de koeling van vliegwiel zie je in het midden een witte bout, dop erop en even voorzichtig ronddraaien of je de zuiger ook met weerstand voelt op en neer gaan (even omschrijven wat je voelt).


Toen ik ermee naar huis kwam, heb ik ermee kunnen rijden, zij het extreem langzaam en dus absoluut zonder trekkracht, niet van zijn plek zonder aanduwen. Hij loopt dus wel, maar bizar slecht.

Spruitstuk goed controleren op scheurtjes en anders een klein beetje rem reiniger er op spuiten tijdens stationair lopen (tuinslang bij de hand voor het geval dat). Er zou een lek kunnen zijn, en het blokje kantelt altijd wel een paar mm als je heuvel op gaat, 1mm of minder kan al een lekje doen gebeuren of meer laten openen.


Zal ik eens doen.

Is het niet het spruitstuk, dan vrees ik dat je echt de kleppen en alles er af moet halen, maar wie weet zijn er nog veel meer tips.


Ik heb nu mijn auto weer terug, dus ik heb vervoer. Ik wil wel weer graag op het ding rondknorren, dus alle hulp is welkom. Als ik alle suggesties zo hoor en zelf ook nog eens logisch nadenk, ga ik zo snel mogelijk de carb eraf halen, tevens haal ik even het kleppendeksel eraf om de kleppen te checken. Valse trek controleer ik ook meteen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
toen V-power nèt uitkwam en een collega dat in zijn bejaarde motor tankte, kwam er ook allerlei zooi los die mogelijk achter alle filters in zijn vlotterbakken was "ontstaan" (lakafzetting) en zorgde in eerste instantie juist voor slechter draaien.
Die lakafzettingen ben ik ook bij allerlei stationaire motoren tegengekomen mèt of zonder filters in de kraan of ingang van de carburateur. inferieure en/of oude benzine, vooral als deze een tijdje staat, "vormt" gewoon zijn eigen rotzooi. als deze niet in je sproeiers ontstaat heb je geluk (ook die heb ik "dichtgeslibd" aangetroffen. anders ontstaat het op de bodem van je vlotterbak, maar als je dan gaat spoelen met goeie E0 of E5 en/of reinigingsmiddelen komt dat los en verstopt het je sproeier en zo klinkt jouw probleem ook.
 
Nou, dat klinkt hoopgevend en met een avondje doorslutelen op te lossen ;) Zoals ik al eerder aangaf, moet ie eigenlijk deze zomer nog draaien as-is, dan kan ik in de winter ermee aan de slag omer een grotere cilinder op te zetten. Wat dat betreft is dit dan weer een mooie oefening (ben een paar jaartjes uit het sleutelen). Wordt vervolgd !
 
Ben benieuwd, ik ga morgen mijn carb. er afhalen en reinigen. Ik zet wat losse foto's en info in mijn rommel topic, maar maak later het verslag van de Kisbee in mijn onderschrift af met alles er in omschreven.
 
Ik zal dat topic ook eens doorneuzen. Ook ga ik eens even zoeken hoe ik het beste foto's hier kan plaatsen. Photobucket houdt op met hosten.
 
Telefoon koppelen aan de PC/Mac of iets (Of rechtstreeks via de telefoon) en dan Attach files aanklikken. Dan krijg je de foto's rechtstreeks op dit forum.

PS: Als je de kisbee echt wilt houden, gooi er dan 10W-40 van de "Action" in om een paar week te spoelen en dan wat beters daarna. Heb ik nu ook gedaan en was wel verstandig. Ik heb nu de transmissieolie vervangen en doe die over een paar weken nog een keer. In totaal kost het je dan 10 euro extra ongeveer. Ook ga ik mijn choke controleren door op spanning te zetten, want ik twijfel of die wel werkt nu ik wat dingen heb opgezocht.

Als ik dan morgen de boel schoon heb, dan kan het zijn dat ik de emissie zooi er af haal om wat zuiniger en "beter/krachtiger" te rijden. Maar met mijn 25 km/h zal het niet heel veel doen. De slappe veer waar eerder over gesproken is door @eurokit neem ik later nog een keer mee.
 
Last edited:
Goed plan. Ik had nog 10W40 staan die ik erin gemikt heb. Die kan ik nog wel een paar keer verversen. Ik denk er zelfs over om een klein beetje engine flush bij te doen. Zo'n blikje van 325-350ml is normaal gesproken goed om een blok met 4-5L olie te spoelen. Zou het kwaad kunnen om dat ook met de Kisbee te doen? Ik denk erover om dan ca 25-50ml in de scoot te mikken, even 15-20min onbelast laten draaien en dan aftappen. Nieuwe olie erop voor 1 a 2 weken en daarna weer spoelen. Hetzelfde zou natuurlijk ook met de brandstof kunnen, al denk ik dat de betere brandstof nu al veel zooi losgeweekt heeft.

Nu ik zo even kijk naar het blok en de zaken die ik tegengekomen ben, vraag ik me af hoe ik kan zien of het originele blok nog onder de scooter hangt. Ik kan bijvoorbeeld bijna niet bij het boutje voor linksboven (in rijrichting) val het kleppendeksel ivm de strip waar de buddybak aan de voorzijde op vastgeschroefd zit. Staan er ergens Peugeot-tekens op het blok of kan ik het op een andere manier herkennen? Ik zal later vandaag ook even wat foto's in dit topic plakken.
 

Achterband op tegel zetten, je komt er anders Idd niet bij. Bovenstaande link zit het verhaaltje bij waar jij nu ook mee kampt.

Of reinigers helpen weet ik niet. Ik heb gewoon ververst en na een paar weken gisteren nog een keer, voor nu is dat eerst goed genoeg.
 
Top Tip ! Nu de rest van de dag stevig doorharken voor het werk en vanavond nadat ik de toverdoos heb dichtgeklapt, ga ik van 2 weekjes vakantie genieten. Ik wil wel proberen om de geit in die 2 weken weer aan de gang te krijgen. In de winter gaat ie helemaal uit elkaar voor een motorupgrade en het spuiten van de kappen. Om op je eerdere vraag terug te komen: Ja, ik wil de scooter nog wel even rijden ;)
 
Mocht je nog vragen hebben over de carburateur reinigen, stel ze gerust... heb het vandaag zelf gedaan met goed succes. Het maakt echt verschil wat ik niet had verwacht en mijn zuchten van moeite met vooruitkomen is nu ook weg.
 
Komt helemaal goed. Ik heb zojuist nog even de variateur eraf gehaald (moest toch de snaar vervangen) en zag dat er ook nog een varioring in zat. Een gladde bus had ik er nog bij, dus die heb ik ook maar meten gewisseld. Nu zag ik in een filmpje van die "Volgas met Joey" dat een Kisbee normaal gesproken een varioplaat heeft die je moet verwijderen om hem sneller te laten lopen. Moet ik nu dan toch gaan vermoeden dat dit geen Peugeot-blok is?
 
Wellicht handig om het handboek erbij te hebben, dan kun je controleren of het allemaal wel klopt.

Dit onderstaande is gewoon hoe het origineel is, en zoals het bij mij is. Met een 25/30 CDI rij ik nu 29GPS, Met een 45 CDI is het op de teller 48 en met volle ontgrenzing weet ik niet. Maar ik heb nergens een plaat of iets en gewoon een gladde bus.

Vario Kisbee 4t.JPG
Varioso.JPG
 

Attachments

  • Peugeot Kisbee 50cc - 4t Air _ Werkplaats Handboek _ English.pdf
    2.7 MB · Views: 3
Last edited:
Dan ga ik me eens wat verdiepen in wat ik nodig heb voor een 63cc. Als dat de scooter niet al teveel laat opvallen, zie ik dat als de beste oplossing. Hij heeft een krappe 16k km gelopen, dus ik ga er ook vanuit dat het zinvol is om het hele spulletje eens uit elkaar te trekken en te inspecteren. Vooralsnog blijf ik nog even doorijden, maar die checkup en step-up is een mooie voor komende winter. Van daaruit kijk ik dan ook wel wat ik het beste kan doen met de variateur, drukveren etc.
De uitlaat was ik niet van plan om te wijzigen en het is al goed dat ik de standaard carb kan blijven doorrijden met een 63cc.


Ik heb het volgende eronder zitten:

63cc standaard parts
Cilinder kop volgens mij ook (wel gewoon een origineel 50cc model
Was eerder gesteld op 0.10 / 0.10 koud
Nog de originele nokkenas (ga nog wel vervangen met een sport as)
Carburateur is hoofd sproeier 84 (Deni DPD18j origineel) zit momenteel een 35 stationair sproeier erin(maar moet nog beter afgesteld worden)
Power one vario kit met 6,5 grams rollen en een Athena groene 23KG drukveer
Koppeling origineel met DMP 1000RPM + trekveren erin
Bobotech riem
NCY overdrive Torque driver.
Originele kisbee uitlaat (daar is die super stil mee)
Krukas is van 101 octane.. Maar die zit erin omdat deze assen betere krukas lagers hebben dan de assen die mee uit de fabriek komt.

Ding rijd als een banaan zo snel. Alleen heeft nog wel wat betere carb afstelling nodig (mengsel is niet echt vol) Uit stilstand die die best rap weg.
Maar als die al gelopen heeft en moet weer optrekken gaat het soms beetje weer traag.
En als de motor echt goed belast word (zoals heuvel op, kakt die beetje in (ook weer te maken met carb afstelling denk ik en eventueel ontbreken van een sport nokkenas..

Top snelheid wat die nog prima haalt is 60km op de teller.
Heuvel af kan die door schieten naar 65 / 70 op de teller. Maar zo heeft die waar nog wat moeite mee.
Ben ook nog een beetje nog aan het experimenten met diverse lengtes van riemen.
Ik denk dat die misschien wel een beetje langer mag zodat die beter de top snelheid kan halen.
Of het heeft iets te maken met de benzine afstelling.. Of vermoed dat de 12 VDC misschien niet genoeg signaal geeft aan het signaal draadje dat aan de cdi vast zit. En dat daar de cdi op word tegen gehouden. Ik weet het niet, zal het allemaal eens goed moeten testen.
Post automatically merged:

Inmiddels ben ik het volgende te weten gekomen:
- Er is in het verleden aan de scooter gesleuteld, de helft van de boutjes van de transmissiekap is weg. Zijn die los leverbaar?
- De kabel van de drive-sensor is in de transmissiekap afgescheurd, heeft dus geen functie
- Nu het zaakje toch uit elkaar ligt, heb ik ook de snaar maar bekeken. Dit is volgens mij niet de juiste maat (729x17.7), volgens de website van M2-Trading moet dit 734x17 zijn.
- Ik zei al dat ik de blauwe kabel mis op de CDI mis. Dit kan kloppen, want de CDI in mijn scoot is van een SYM Mio.

Ik ben bij gebrek aan tijd en suggesties nog nergens echt aan beginnen te meten. De scooter loopt, maar slecht, geen enkele trekkracht.

Zou geen 17mm breede riem erin doen als je een kisbee hebt. Want dan heb je niet de juiste maat. En dan is je vario bus zeg maar iets te lang voor die breedte. Nou kan je een vario bus die korter is wel korter uit shimmen, maar dan loopt de riem niet meer recht in lijn.

En dan heb je de kans dat die 2500km misschien maar mee gaat en onderweg kapot knapt (is mij al eens gebeurd) en dan kan je lopend naar huis.
Iets wat niet de moeite waard is. Voor een kisbee altijd 17,5 breedte aan houden.. Beetje langere riem zou wel een optie zijn, want de standaard riem van de kisbee euro 2 is wel vrij kort. Denk dat ik eens die 734 x 17,5 ga proberen. Zie dat die maat riem ook op een
Honda LEAD zit.

 
Last edited:
@OverLander: de manual was het eerste dat ik opgezocht heb. Mogelijk zit die varioplaat alleen bij een 2-takt, ik weet het verder ook niet. Ik ge morgen denk ik maar eens de rollen opmeten en de carb schoonmaken. Wat ik vreemd vind is dat ik altijd lees dat de snelheidsmeter positief afwijkt, de mijne wijkt negatief af. Op de teller liep ie rond de 45, op GPS was dat 54km/u. Ook een test met Strava kwam op een max snelheid van 54km/u.

@eurokit:
Mooie setup!
Heb jij nog tips waar die riem vandaan te halen? M2, waar ik normaal mijn spullen haal, heeft geen 17,5x734. Ik ben nog op zoek naar een beetje betrouwbare adresjes voor mijn spullen. Ik woon overigens in SIttard en werk in Meerssen, dus als het iets in de buurt is, kan ik de zaken oppikken. ;)

Ik ga hem eerst maar weer een proberen aan het lopen te krijgen, dan kijk ik daarna verder wat ik ermee ga doen. Ik heb alvast een originele brom-CDI gescoord en een andere frontkap. De mijne heeft wat schade en een aantal bevestigingspunten waren afgebroken. Daarnaast heb ik ook nog een andere achterdemper met veer besteld. Ik heb het idee dat de mijne redelijk doorgezakt is.
 
Dan woon ik aardig in de buurt. Kom zelf uit de buurt van heerlen.

Meerssen en sittard is mij ook bekend.

Denk dat je bij EPC niet veel gaat vinden. Waarschijnlijk heeft M2 trading meer liggen.

Doe zelf normaal gesproken online bestellen omdat het aanbod hier in de omgeving niet heel veel is.

Anders kan ik je Q-parts in Landgraaf ook nog wel aanraden (is wel zo`n beetje de beste zaak uit de regio.
 
Waar bestel je normaal gesproken als je online bestelt?

Bij Q-parts zal ik ook eens kijken. Jij zegt dus dat ik de riem beter terug kan brengen naar M2 en checken voor een 17.5x734? Wat mij opviel, is dat de nieuwe 734 korter is dan de oude 729. De laatst was dan ook echt aan vervanging toe, op minimaal 10 plaatse half doorgescheurd.
 
Vandaag de carb eens schoongemaakt. Eén van de sproeiers is een maatje 30, ik neem aan dat dat de stationair is. Op de andere kon ik niks lezen. Ik heb in elk geval alles goed schoongespoeld en doorgeblazen met de compressor.

De toevoer van brandstof vanuit de tank is goed open, daar zit dus in elk geval geen probleem.

De riem die ik al gekocht had, heb ik terug gebracht. Nu maar eens op zoek naar een 17,5x734.
 
Waar bestel je normaal gesproken als je online bestelt?

Bij Q-parts zal ik ook eens kijken. Jij zegt dus dat ik de riem beter terug kan brengen naar M2 en checken voor een 17.5x734? Wat mij opviel, is dat de nieuwe 734 korter is dan de oude 729. De laatst was dan ook echt aan vervanging toe, op minimaal 10 plaatse half doorgescheurd.


easyparts
Zandri
K-parts
Josdijkman
 
Gisteren heb ik de scooter weer in elkaar gezet en gestart. Gelukkig startte hij vrij snel en liep ie ook netjes. Gelukkig heb ik geen grote proefrit gemaakt, want na vrij korte tijd liep ie weer als een krant en sloeg af bij stationair lopen. Meteen na het starten liep ie ook fijn statinair.

De volgende stap wordt het leegmaken van de tank (brandstof filteren met een fijn filter om de vervuiling eruit te halen.
Carb reinigen
Tank reinigen
Brandstofslang reinigen
Tips zijn welkom om de tank geheel schoon te krijgen. Het lijkt er inderdaad op dat er vervuiling mee komt die de carb dicht zet, waardoor ie te weinig brandstof krijgt. Toen ik thuis kwam, stonk hij wel naar brandstof (te rijk?)

Kan het zijn dat ik na het wisselen van de brandstof ook de sproeierconfigratie moet aanpassen?
 
Back
Top