Piaggio Zyp iGET 4T 3V : Lekken mijn kleppen ?

Charlesss

New Member
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Piaggio Zyp iGet 4t 3v. Het volgende wat ik toevallig constateer bij het vervangen van de uitlaat tapeinden :
Nadat ik tevens de kleppen had gesteld de kleppendeksel weer gemonteerd. Bij het starten van de motor constateerde ik, wat leek op, compressie overdruk bij de bougie ! Vervolgens kom ik tot de ontdekking dat ik de zwarte rubberen afdichtring rond de bougie was vergeten terug te plaatsen. Nu is de vraag : ik verwachtte geen, wat leek op, compressie verlies ? Of is dit een 'normale' situatie ? (enigszin toelaatbare lichte pulserende overdruk onder de kleppendeksel wat weliswaar doet lijken op lekkende kleppen!)
Het zou ook nog de bougie zelf kunnen zijn waarbij zijn afsluitring niet goed meer zijn werking doet. Iemand ervaring hiermee en op welke wijze dit kunt oplossen zonder een nieuwe bougie te hoeven aan te schaffen ?

Alvast bedankt voor jullie reaktie/input.

Groet,

Charl
 

Attachments

  • Rubberen ring tussen cylinderkop en kleppendeksel .jpg
    Rubberen ring tussen cylinderkop en kleppendeksel .jpg
    26.2 KB · Views: 14
Advertisement - register to remove this

Is het niet gewoon de koellucht die daar nu langs ontsnappen kan , nu die rubber ring er niet in zit ?
Zou deze wel weer monteren , houdt ook de vocht daar weg . Lekkende kleppen zou resulteren in blazen in in/uitlaat kanalen ,
en compressie verlies . Je zal altijd een lucht werveling houden in het kleppendeksel , omdat daar de carter ontluchting 's slang zit , die naar je inlaat traject loopt.
 
Inderdaad niet te verwarren met de koellucht maar die stroomt ter hoogte van je uitlaatpoort naar buiten......en voelt constant aan. Ik heb het over pulserende luchtverplaatsing die daadwerkelijk vanuit onder de kleppendeksel komt en via de kier waar de rubberen ring hoort te zitten, voelbaar is. Die rubberen ring alsnog geplaatst en het fenomeen is niet meer voelbaar.
Ik wil hiermee aan te geven dat ik dit per toeval ontdekte en de vraag is of ik nu een probleem heb of niet.(compressie verlies of 'normaal' situatie ?)
Ik ben hierover nog niet gerustgesteld, nl. Iemand die dit kan ontkrachten ?
 
Je hebt geen probleem , het pulseren van de lucht in het carter , en dus ook hoger in je kleppen deksel , komt door de slag van de zuiger , die een soort pomp werking teweeg brengt in je carter . Vandaar is een carter ontluchting noodzakelijk , in tegen stelling tot een 2 takt.
Kijk maar eens bij een lopende auto motor , als je de olie vuldop eraf haalt ,als hij loopt.
Bij compressie verlies , langs de zuiger , heb je een opbouwende druk in je carter , wat er weer in kan resulteren dat je ontluchtings slang , onder de olie komt te zitten , en daarmee ook je luchtfilter / luchtfilterhuis , en de kans bestaat dan dat de motor via deze weg olie naar binnen krijgt en gaat roken.
 
Hi,
Bedankt voor je toelichting/uitleg. Dat klinkt aannemelijk en gerustellend. Later schiet mij te binnen dat ik ergens een compressie meter heb liggen. Een tip gekregen dat je adhv. een scheutje motorolie via bougiegat op de zuiger kan testen of de kleppen goed afdichten. De werking van de olie is ten tijde van compressie meten het eventuele lekken langs de zuiger tijdelijk opheft. Weet iemand toevallig binnen welke range de compressiewaarde moet liggen voor een deze type scooter?
 
Je moet als je de compressie gaat meten geen olie op de zuiger laten lopen , dit is alleen een test als de druk te laag is , of deze dan verhoogt
( door de olie ) door lekkage af te dichten . De druk van een nieuw blok ligt in de buurt van 15 bar bij 600 toeren ( starten) En gasklep / schuif open . Maar ik lees hier ook post's , dat bij een meting van 8 bar de motor nog goed start. Een echte goede test om de lekkage op te sporen is een lekkage test met lucht . Hiervoor heb ik een van een bougie , het porselein eruit gehaald , en in de huls , een lucht aansluiting gemaakt . Je hebt maar een klein beetje druk nodig 1a2 bar Zuiger op bdp , kleppen gesloten , ( arbeids slag) en het vliegwiel of de vario blokkeren tegen verdraaien . je hoort dan als je lekke kleppen hebt hem blazen in de in / uitlaat poort , of in et carter . Als je het helemaal professioneel wilt doen , kun je er nog een meter tussen frummelen , en hem op druk laten staan.
 
Last edited:
Ik begrijp wat je bedoelt. Olietest pas als ik constateer dat compressie laag is om hiermee kleppen probleem te kunnen bevestigen als tweede meting(olie) hoger ligt.

Jouw voorstel (gemodificeerde bougie) ook een mooie alternatief voor de test alleen heb ik geen luchtcompressor tot mijn beschikking. Heb je een tip hoe ik 2 bar druk kan in de cylinder krijg ?

Bedankt zover voor je advies en tips.
 
Dat hoeft helemaal perse geen 2 bar te zijn , als je geen compressor hebt , kun je misschien ook iets maken met een autoband ventiel , op de bougie , je zou dan met een goedkope fiets pomp , die je b.v. bij de action kan halen voor een paar € , er druk op kunnen zetten . Ik heb zo'n pomp voor mijn fiets , en kan 2 bar in m'n banden pompen ermee. Je moet alleen even bedenken hoe je dat ventiel op de bougie krijgt , misschien solderen , of een compressor aansluiting op de slang van de pomp knutselen .
 
Back
Top