Goeiemiddag
Mijn middenstandaard is uitgelubbert dus die wil ik vervangen. De middenstandaart as van mijn vespa sprint zit muurvast. Ik heb de standaart er al af geslepen zodat ik er beter bij kon. Ik heb er al op lopen rammen met een pen en hamer, kruipolie op gespoten, met slagschroef machine proberen los te draaien, 5 minuten warm lopen stoken met een gasbrander en nog zit er geen beweging in te krijgen. Ik heb ook een stukje van het varter weggeslepen bij de as-kant omdat die daar de as ook al in de bus heeft lopen vreten. Ik heb ook al geprobeerd om de as uit te boren maar die is zo hard dat ik er geen gat in krijg. Heeft iemand de gouden tip hoe ik hem los kan krijgen.
Hoe je het ook wendt of keert komt dit niet zomaar zonder grof geweld los!
Boren heeft vrijwel ook geen zin, tenzij je het hele blok er onderuit haalt en onder een kolomboor kan positioneren...
Door omhoog gegooid vuil & vocht tijdens het rijden met af en toe een beetje pekel (lees: strooizout) is dit een ideale combinatie om de boel definitief te doen vast corroderen. Superlijm en loctite vallen hierbij zelfs in het niet wat dat betreft!
Ik heb het al diversen malen mogen meemaken helaas...
Is een foutje van de div. fabrikanten die dit gedeelte zomaar in elkaar flansen met een beetje WD40 o.i.d.!
Er blijft dus altijd een kleine ruimte over die niet beschermd wordt door een pasta en/of afdek (zegel) rubbers.
En juist in die minuscule ruimte kan het vuil en vocht met der tijd dus lekker gaan ophopen en er voor zorgen dat de as dus muurvast komt te zitten op den duur.
Al het bovengenoemde heeft geen zin zoals je zelf ook al ondervonden hebt!
De bus (waar de as doorheen gaat) is nog het minste van het probleem omdat dit materiaal relatief zacht is.
De as zelf is meestal van gehard staal en de ophangpunten (meegegoten beugels) van het motorblok zijn van gietijzer.
Bij teveel geweld breken en/of scheuren deze punten geheid af kan ik verklappen...
Een echt gouden tip heb ik dus niet, maar je kunt er ook voor kiezen om een jiffy (zijstandaard) aan te schaffen en te monteren.
Is (meestal) goedkoper en brengt minder irritatie en hoofdpijn met zich mee!