Middenstandaard as zit muurvast

Tycho0525

Member
Goeiemiddag

Mijn middenstandaard is uitgelubbert dus die wil ik vervangen. De middenstandaart as van mijn vespa sprint zit muurvast. Ik heb de standaart er al af geslepen zodat ik er beter bij kon. Ik heb er al op lopen rammen met een pen en hamer, kruipolie op gespoten, met slagschroef machine proberen los te draaien, 5 minuten warm lopen stoken met een gasbrander en nog zit er geen beweging in te krijgen. Ik heb ook een stukje van het varter weggeslepen bij de as-kant omdat die daar de as ook al in de bus heeft lopen vreten. Ik heb ook al geprobeerd om de as uit te boren maar die is zo hard dat ik er geen gat in krijg. Heeft iemand de gouden tip hoe ik hem los kan krijgen.

Update : ik heb hem los gekregen. Na nog wat pogingen brak de kop van de bout af. Toen liepen de frustaties aardig op dus heb toen het carter beetje warm gestookt en met een beetje wd40 de hele pen met de bus eruit geramt. Hier kwam aardig wat geweld bij kijken dus ik raad het niet aan want je carter kan breken. Ik heb met een pen en flinke hamer de bus en pen eruit getikt. Heb nu weer een aantal weken het nieuwe spulletje (as, bout, standaard) er op zitten en nog geen problemen gehad. Zit die bij jou ook zo vast en wil je geen risico nemen dat je carter kapot gaat, koop dan een zijstandaart die je er zo op kan bouten. Of laat je uitgelubberde standaard er op zitten en verkoop je scooter op marktplaats xD
 

Attachments

  • D4DE4DE9-CE16-4905-8B51-C19CD913DEC4.jpeg
    D4DE4DE9-CE16-4905-8B51-C19CD913DEC4.jpeg
    156.8 KB · Views: 71
  • 3C000508-A93E-4D3B-8E39-0F752CEDD6C8.jpeg
    3C000508-A93E-4D3B-8E39-0F752CEDD6C8.jpeg
    240.4 KB · Views: 68
  • 5534B31D-EA5D-4FA1-83CD-978E0696F564.jpeg
    5534B31D-EA5D-4FA1-83CD-978E0696F564.jpeg
    160.6 KB · Views: 66
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ik zou de boutkop aan de andere kant er ook af slijpen en de as afwisselend van beide kanten slaan met een drevel en een vuistje van 1,5 kg of meer. je moet de alu corrosie zien te breken (zonder die hele bus af te breken) de truc daarvoor (en ook om je klappen harder aan te laten komen) is om de bus (je blok) aan de andere kant tegen te houden met minimaal hetzelfde gewicht op de alu bus.
als je wel wil boren: kobalt boortjes voor RVS zijn een stuk harder. goed centerpunt in het midden, klein boortje hoge toeren beginnen. ik heb wel bouten en pennen eruit gekregen dóórdàt ik scheef/uit het midden ging waardoor de bout een C-vorm kreeg, waarna de kruipolie er ook beter tussen kwam.
warmte van een föhn doet niks, dat grote blok alu voert die warmte zó af naar boven. je moet minstens met een geconcentreerde hobbybrander komen (en met een acetyleenbrander oppassen wat je doet!)
 
Last edited:
ik zou de boutkop aan de andere kant er ook af slijpen en de as afwisselend van beide kanten slaan met een drevel en een vuistje van 1,5 kg of meer. je moet de alu corrosie zien te breken (zonder die hele bus af te breken) de truc daarvoor (en ook om je klappen harder aan te laten komen) is om de bus (je blok) aan de andere kant tegen te houden met minimaal hetzelfde gewicht op de alu bus.
als je wel wil boren: kobalt boortjes voor RVS zijn een stuk harder. goed centerpunt in het midden, klein boortje hoge toeren beginnen. ik heb wel bouten en pennen eruit gekregen dóórdàt ik scheef/uit het midden ging waardoor de bout een C-vorm kreeg, waarna de kruipolie er ook beter tussen kwam.
warmte van een föhn doet niks, dat grote blok alu voert die warmte zó af naar boven. je moet minstens met een geconcentreerde hobbybrander komen (en met een acetyleenbrander oppassen wat je doet!)
Blok is nu al voorzien van een scheur als ik de Foto bekijk , dus jou suggestie is geen oplossing.
Btw... Met een (merk ) Fohn ...) kan je het Aluminium laten smelten . Geen Gamma Spul , neem aan dat iedereen niet het juiste gereedschap heeft , een Gasbrander kan ook , mits rustig afgesteld , en de veiligheid ( benzine etc ) , in acht nemen .
 
Waar zit dan precies het aluminium gedeelte volgens jullie?
Het is immers (gehard) staal, gietijzer en een vernikkelde ijzeren bus (knelfitting) en/of pen qua onderdelen....
En dat moet ook anders kan de middenbok standaard niet goed scharnieren!

Als het spulletje vaststaat gaat de standaard sowieso naar z'n grootje op den duur.
De speling word op een gegeven zo groot dat de standaard gaat uitlebberen om het zo maar even te zeggen!

Correctie v.w.b. de pen en/of as, deze is alleen aan het uiteinde voorzien van een stukje schroefdraad waar de borgmoer op bevestigd wordt, dit stukje is ongeveer, +- 7/8 centimeter.
 
Waar zit dan precies het aluminium gedeelte volgens jullie?
Het is immers (gehard) staal, gietijzer en een vernikkelde ijzeren bus (knelfitting) en/of pen qua onderdelen....
En dat moet ook anders kan de middenbok standaard niet goed scharnieren!

Als het spulletje vaststaat gaat de standaard sowieso naar z'n grootje op den duur.
De speling word op een gegeven zo groot dat de standaard gaat uitlebberen om het zo maar even te zeggen!

Correctie v.w.b. de pen en/of as, deze is alleen aan het uiteinde voorzien van een stukje schroefdraad waar de borgmoer op bevestigd wordt, dit stukje is ongeveer, +- 7/8 centimeter.
Het carter zelf en de ophanging waar de pen doorheen zit.
 
Blok is nu al voorzien van een scheur als ik de Foto bekijk , dus jou suggestie is geen oplossing.
als dat een scheur ìs, dan is de oplossing simpel: ander blok! maar is dat wel het blok of is dat een "scheur" in de laag vuil die is losgekomen van de pogingen die al zijn gedaan..
dat tegenhouden met 2e hamer erachter dient juist om scheuren of afbreken tegen te gaan.
Post automatically merged:

Het is immers (gehard) staal, gietijzer
wat noem jij gietijzer?
 
Goeiemiddag

Mijn middenstandaard is uitgelubbert dus die wil ik vervangen. De middenstandaart as van mijn vespa sprint zit muurvast. Ik heb de standaart er al af geslepen zodat ik er beter bij kon. Ik heb er al op lopen rammen met een pen en hamer, kruipolie op gespoten, met slagschroef machine proberen los te draaien, 5 minuten warm lopen stoken met een gasbrander en nog zit er geen beweging in te krijgen. Ik heb ook een stukje van het varter weggeslepen bij de as-kant omdat die daar de as ook al in de bus heeft lopen vreten. Ik heb ook al geprobeerd om de as uit te boren maar die is zo hard dat ik er geen gat in krijg. Heeft iemand de gouden tip hoe ik hem los kan krijgen.


Dat noemen ze een koudlas.. google maar.

Zelfde probleem als met de minarelli horizontaal blokken.. Pen ijzer hard en muur vast gevreten.
Post automatically merged:

En dan niet in èèn keer rond draaien maar eerst kleine stukjes heen en weer draaien.

JUTTEREN
 
Last edited:
contactcorrosie: door een potentiaalverschil tussen de verschillende materialen "lassen" ze aan elkaar.
Volgens mij zit in het gietijzer van het blok een metalen bus en in deze bus zit pas de bout.
Dus hier is geen sprake van twee verschillende metalen, tenminste niet tussen de bus en de bout.
Ik zou inderdaad zoals @Brute-Force al opmerkte eens alles goed laten weken in de Imal en dan met een goeie ringsleutel de raad van @trabiarie volgen:
En dan niet in èèn keer rond draaien maar eerst kleine stukjes heen en weer draaien.
 
sorry, maar daarom vroeg ik het al aan Floris, ("wat noem jij gietijzer") het blok is niet van gietijzer, dat is van gietAluminium.. hang er ff een magneetje aan als je me twijfelt (geen supermagneet die nog dóór het aluminium aan de krukas hangt, gewoon een koelkastmagneetje) aan alu gaat dat niet..
 
Last edited:
Goeiemiddag

Mijn middenstandaard is uitgelubbert dus die wil ik vervangen. De middenstandaart as van mijn vespa sprint zit muurvast. Ik heb de standaart er al af geslepen zodat ik er beter bij kon. Ik heb er al op lopen rammen met een pen en hamer, kruipolie op gespoten, met slagschroef machine proberen los te draaien, 5 minuten warm lopen stoken met een gasbrander en nog zit er geen beweging in te krijgen. Ik heb ook een stukje van het varter weggeslepen bij de as-kant omdat die daar de as ook al in de bus heeft lopen vreten. Ik heb ook al geprobeerd om de as uit te boren maar die is zo hard dat ik er geen gat in krijg. Heeft iemand de gouden tip hoe ik hem los kan krijgen.
Wat een probleem is dit!
En leuk om te zien hoeveel reacties er al zijn.

Ik heb een open blok erbij genomen, dat denkt makkelijker.
Een klein wonder zal het zijn, wanneer je het kan fixen.
Twee ideeën.
1) haal het blok eronderuit waardoor je makkelijker een serie gaatjes door de ophang tunnel kan boren iets van 2 a 3 mm.
De holle as die door deze tunnel gaat is aan de uiteinden 'gelagerd' door een bus en gaat ongeveer 17 mm de tunnel in.
Wanneer je met name aan de uiteinden dus over een afstand van die 17 mm gaatjes boort heb je kans om aldaar Imal toe te dienen
De doorsnede van de tunnel dat aan het blok zit is ongeveer 18.6 mm terwijl de holle as een doorsnede heeft van 15,5
Daarom denk ik dat het spul het meeste vastzit aan de uiteinden.
2) haal het blok er ook voor deze mogelijkheid uit wanneer verder niets heeft geholpen. Haal de cilnder, zuiger etc eraf zodat je het blok kunt splitsen. Dus ook koppeling en vliegwiel.
Wanneer dat gebeurd is kun je proberen met een beitel tussen de carterhelften te komen, als een soort wig. Op de plaats waar de ophangtunnel van beide carters elkaar raakt. Het helpt om eerst met een zaag een begin te maken. Als je op de foto kijkt kun je best een mm of 4 inzagen.
Iets meer mag ook, maar dan zaag je door de holle afstandbus heen. Wat misschien wel goed is, maar die oogt wel spijkerhard!
Wanneer je met de beitel kunt gaan wiggen, sla je niet op de as van de standaard, maar op de carterhelften die je los probeert te wiggen.
Dat kan ondersteund worden door ook te wiggen via de rest van het pasvlak van beide carterhelften. Maar wel met hout oid, want anders krijg je het carter niet meer passend en oliedicht.
De ophangtunnel heeft een lengte van bijna 100mm verdeeld over 39mm op het carter van de vliegwielzijde en 59mm op het carter van de koppelingszijde. op de foto zie je de carterhelft van de vliegwielzijde, en daarin zie je nog net een randje van de 17 mm lange bus.
Ik ga trouwens gauw kijken of ik mijn as nog los kan krijgen.....
 

Attachments

  • IMG_20221127_120411.jpg
    IMG_20221127_120411.jpg
    122.8 KB · Views: 15
  • IMG_20221127_120503.jpg
    IMG_20221127_120503.jpg
    91.5 KB · Views: 16
  • IMG_20221127_120754.jpg
    IMG_20221127_120754.jpg
    114.5 KB · Views: 16
als je niks te doen hebt kun je je hele blok er onderuit halen en het op die manier doen, maar als mij dit overkomt boor ik twee gaten in die bout, tap daar 1 maat kleinere schroefdraad in en geef m'n standaard een paar bussen met een kleiner gat, schroef 2 (hogere klasse, kleinere diameter) bouten of tapeinden van weerskanten in de oude pen en klaar!
 
sorry, maar daarom vroeg ik het al aan Floris, ("wat noem jij gietijzer") het blok is niet van gietijzer, dat is van gietAluminium.. hang er ff een magneetje aan als je me twijfelt (geen supermagneet die nog dóór het aluminium aan de krukas hangt, gewoon een koelkastmagneetje) aan alu gaat dat niet..

Ik had het eerste topic niet goed gelezen en dacht (onterecht) dat het hier een Minarelli motorblok betrof...
Vespa/Pia dus die van zo'n bus met borgringen gebruik maakt, deze is en zit dus iets anders in elkaar!
Dat kan gebeuren als je met meerdere dingen bezig bent en je je hoofd (lees: mijn) er niet bij zit...

Trouwens een mooi iets van Jeroen2, dit verschaft immers een hoop duidelijkheid :cool: !

Het carter zelf en de ophanging waar de pen doorheen zit.

Gietaluminium is best een duur proces wat normaliter niet toegepast wordt op dergelijke motorblokken!
Het motorblok wat onder onze scooters zit is dus gemaakt van nodulair gietijzer.
Nodulair gietijzer is een legering van hoofdzakelijk ijzer en koolstof, waaraan stoffen zoals silicium en magnesium toegevoegd kunnen zijn.
In een motorblok bestaat het uit een ijzermatrix waarin door de trage afkoeling en stolling na het gieten, de aanwezige koolstof als vrij grafiet uitgescheiden wordt. Dat gebeurt ofwel onder de vorm van plaatjes (lamellair of grijs gietijzer) ofwel als bolletjes, zogenaamde nodulen (nodulair gietijzer).

Ook wel bekend als de (technische term: grafietuitscheidingen) zgn. littekens (pukkels) die op dergelijke 2 of 4 takt motorblokken terug te vinden zijn! Gietijzer heeft weliswaar een grote druksterkte, maar kan maar beperkt trekspanningen opnemen. De taaiheid en het rekvermogen zijn beperkt. Ophangpunten welke zijn meegegoten zijn daardoor best wel fragiel te noemen en kunnen daardoor al snel scheuren en/of afbreken als er verkeerde krachten op komen te staan!
 
Last edited:
Het motorblok wat onder onze scooters zit is dus gemaakt van nodulair gietijzer.
nou, ik heb net even een neodymium magneetje tegen mijn Kymco en ook Tomos blok gehouden, maar hij blijft er ècht niet aan hangen hoor. ik vind online inderdaad dat minarelli blokken van gietijzer zijn en sla steil achterover, want waar jij opmerkt dat aluminium gieten relatief duur is, vraag ik jou even te bedenken wat het vervolgens aan tijd en gereedschap kost om lagergaten etc. strak op maat te boren en honen in dat kneppelharde gietijzer (waar dat in aluminium verhoudingsgewijs "als een heet mes door de boter" gaat en het zó klaar is (tijd is ook geld) en goedkoper gereedschap langer meegaat).
volgens mij is aluminium vanwege het lagere gewicht dan gietijzer zeker in lichte motorenbouw (al een tijdje) de norm hoor, ik beperk me met mijn voorbeelden tot wat ik goed ken omdat ik het zelf heb gehad of er bij vrienden aan heb gesleuteld:
Solex, Kreidler, Honda hadden al vanaf het begin alu carters, (zundapps hadden zelfs het halve frame van spuitgegoten aluminium!) Solex en Honda hadden nog wel gietijzeren cilinders, Kreidler had een hardchromen Nikasil cilinderwand in een alu cilinder. ik heb recentelijk ook aan diverse goedkope, Chinese aggregaat/waterpompmotortjes gewerkt, gebaseerd op de Honda GX-serie, waarvan (zowel bij Honda als de klonen, ook wel samengevat "Chonda's" genoemd) het hele blok van (spuit)gietaluminium is, met daarin een gietijzeren cilinderbus. zo'n aggregaat of waterpomp met alu blok weegt al gauw 40+ kg, ik wil niet weten wat dat zou wegen als het helemaal van gietijzer was! (dan was verplaatsen met twee man al niet meer ARBO goedgekeurd en moet er een hijsoog aan)
zelfs in auto's wordt steeds meer aluminium gebruikt voor de motorblokken (Volvo al sinds 1990 in hun modulaire reeks waarvan ik zelf ook nog een vijfcilinder heb gehad in mijn V70), hooguit nog met gietijzer cilinderbussen (nieuwste techniek is een flinterdunne harde legering direct òp/in de aluminium boring vlamspuiten!). allemaal in het kader van gewichtsbesparing èn de betere koeleigenschappen van aluminium.

Australiërs hebben een mooie term voor een gietijzeren motorblok: boat anchor :p
 
Last edited:
Back
Top