Middenstandaard as zit muurvast

Tycho0525

Member
Goeiemiddag

Mijn middenstandaard is uitgelubbert dus die wil ik vervangen. De middenstandaart as van mijn vespa sprint zit muurvast. Ik heb de standaart er al af geslepen zodat ik er beter bij kon. Ik heb er al op lopen rammen met een pen en hamer, kruipolie op gespoten, met slagschroef machine proberen los te draaien, 5 minuten warm lopen stoken met een gasbrander en nog zit er geen beweging in te krijgen. Ik heb ook een stukje van het varter weggeslepen bij de as-kant omdat die daar de as ook al in de bus heeft lopen vreten. Ik heb ook al geprobeerd om de as uit te boren maar die is zo hard dat ik er geen gat in krijg. Heeft iemand de gouden tip hoe ik hem los kan krijgen.

Update : ik heb hem los gekregen. Na nog wat pogingen brak de kop van de bout af. Toen liepen de frustaties aardig op dus heb toen het carter beetje warm gestookt en met een beetje wd40 de hele pen met de bus eruit geramt. Hier kwam aardig wat geweld bij kijken dus ik raad het niet aan want je carter kan breken. Ik heb met een pen en flinke hamer de bus en pen eruit getikt. Heb nu weer een aantal weken het nieuwe spulletje (as, bout, standaard) er op zitten en nog geen problemen gehad. Zit die bij jou ook zo vast en wil je geen risico nemen dat je carter kapot gaat, koop dan een zijstandaart die je er zo op kan bouten. Of laat je uitgelubberde standaard er op zitten en verkoop je scooter op marktplaats xD
 

Attachments

  • D4DE4DE9-CE16-4905-8B51-C19CD913DEC4.jpeg
    D4DE4DE9-CE16-4905-8B51-C19CD913DEC4.jpeg
    156.8 KB · Views: 69
  • 3C000508-A93E-4D3B-8E39-0F752CEDD6C8.jpeg
    3C000508-A93E-4D3B-8E39-0F752CEDD6C8.jpeg
    240.4 KB · Views: 67
  • 5534B31D-EA5D-4FA1-83CD-978E0696F564.jpeg
    5534B31D-EA5D-4FA1-83CD-978E0696F564.jpeg
    160.6 KB · Views: 65
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Lange pijp op je steeksleutel al geprobeert? Hefboom principe, ik heb ooit ook eens een Vespa gehad met achterwielbout die niet wilde. Achterwiel vastgezet met een spanband, ratel met dop op de moer en pas na 2 meter pijp en 110kg die aan het einde hing, schoot ie los.

Overigens met het verhitten wat je deed he, wel je carter.verhit en niet de bout toch?
 
Toch ben ik blij dat dit een scooterforum is…bij automonteurs schieten hier dagelijks de tranen in de ogen..
Er wordt om hulp of advies gevraagd, daar is niks mis mee.
Zelfde probleem, alles wat jij hier aandraagt geprobeerd; zonder geluk.
Inmiddels moed opgegeven en de de situatie maar geaccepteerd, kijk graag mee voor de gouden tip.

Uitboren, op je gemak.
 
ik zou er een Hilti opzetten.
Oude boor erin en rammelen met de zooi.

Toch is het wel erg spannend dat een gladde bout zo vast kan zitten.
Misschien heeft t er ook mee te maken dat waar de bout doorgaat scheef zit.
 
een Hilti hakhamer......
die ramt alleen... werkt perfect! deze functie zit ook op Bosch en Makitia.

rvs roest of oxideerd niet... alu daar in tegen wel.

ik sleutel al 20jaar aan autos en busjes... ik ben werkelijk nog nooit iets tegen gekomen wat zo enorm vast moet zitten!
NOG NOOIT!!
en dit is maar een 13mm bout... een spijker..

ik zou echt een klophamer pakken en de pen er door heen drijven.
of een pennendrijver en een vuistje.. het is niet je moeder...dus rammen op dat ding.
waarmee ik wil zeggen dat je niet moet aaien of met een bankhamer aankomen... dat scheelt 1,5 kg.
waarschijnlijk met 1 'goede' ram komt ie echt los.

boren is echt onbegonnen werk... niet aan beginnen! is leuk tot m6 daarna is t bullshit.
en dan alleen 8.8 staal daar boven alleen boren met professioneel spul... dus geen Gamma of iets degelijks.
 
Goeiemiddag

Mijn middenstandaard is uitgelubbert dus die wil ik vervangen. De middenstandaart as van mijn vespa sprint zit muurvast. Ik heb de standaart er al af geslepen zodat ik er beter bij kon. Ik heb er al op lopen rammen met een pen en hamer, kruipolie op gespoten, met slagschroef machine proberen los te draaien, 5 minuten warm lopen stoken met een gasbrander en nog zit er geen beweging in te krijgen. Ik heb ook een stukje van het varter weggeslepen bij de as-kant omdat die daar de as ook al in de bus heeft lopen vreten. Ik heb ook al geprobeerd om de as uit te boren maar die is zo hard dat ik er geen gat in krijg. Heeft iemand de gouden tip hoe ik hem los kan krijgen.

Hoe je het ook wendt of keert komt dit niet zomaar zonder grof geweld los!
Boren heeft vrijwel ook geen zin, tenzij je het hele blok er onderuit haalt en onder een kolomboor kan positioneren...

Door omhoog gegooid vuil & vocht tijdens het rijden met af en toe een beetje pekel (lees: strooizout) is dit een ideale combinatie om de boel definitief te doen vast corroderen. Superlijm en loctite vallen hierbij zelfs in het niet wat dat betreft!

Ik heb het al diversen malen mogen meemaken helaas...
Is een foutje van de div. fabrikanten die dit gedeelte zomaar in elkaar flansen met een beetje WD40 o.i.d.!
Er blijft dus altijd een kleine ruimte over die niet beschermd wordt door een pasta en/of afdek (zegel) rubbers.
En juist in die minuscule ruimte kan het vuil en vocht met der tijd dus lekker gaan ophopen en er voor zorgen dat de as dus muurvast komt te zitten op den duur.

Al het bovengenoemde heeft geen zin zoals je zelf ook al ondervonden hebt!
De bus (waar de as doorheen gaat) is nog het minste van het probleem omdat dit materiaal relatief zacht is.
De as zelf is meestal van gehard staal en de ophangpunten (meegegoten beugels) van het motorblok zijn van gietijzer.
Bij teveel geweld breken en/of scheuren deze punten geheid af kan ik verklappen...
Een echt gouden tip heb ik dus niet, maar je kunt er ook voor kiezen om een jiffy (zijstandaard) aan te schaffen en te monteren.
Is (meestal) goedkoper en brengt minder irritatie en hoofdpijn met zich mee!
 
Last edited:
Ik denk dat het Idee van Bart 1 van de beste ideen is , zeskant dop er op , met lang wring ijzer , en een Steigerpijp van 2 meter er op zetten .
Voordat zou ik eerst de Boel goed inspuiten met IMAL , DE Beste kruipolie die er is , Carter warm maken met Verfstripper / Fohn , en draaien maar.
Als er beweging inzit , Grote lijmtang er op van bv Bessy , aan weers zijde een Dop , (Bougiedop aan de 6 kant kant , kleine dop aan de gladde as kant , en persen maar.
Brute- Force maakt alles los .
 
Ik denk dat het Idee van Bart 1 van de beste ideen is , zeskant dop er op , met lang wring ijzer , en een Steigerpijp van 2 meter er op zetten .
Voordat zou ik eerst de Boel goed inspuiten met IMAL , DE Beste kruipolie die er is , Carter warm maken met Verfstripper / Fohn , en draaien maar.
Als er beweging inzit , Grote lijmtang er op van bv Bessy , aan weers zijde een Dop , (Bougiedop aan de 6 kant kant , kleine dop aan de gladde as kant , en persen maar.
Brute- Force maakt alles los .
Ik 2nd deze lijmtang, ideaal stukje gereedschap.
Ben ook wel nieuwsgierig wat er gebeurt als je de kop van de bout af slijpt en de andere kant op ramt, maargoed lijmtang lijkt me een goede start.
 
Back
Top