Membraan vorm

el bandino said:
bij 14000toeren is dat bij ware een constate stroom

denk goed na, 14000toeren is immens snel

ook 8000 toeren is immens snel, beetje loos argument, waarom zou er bij 14k wel een constante stroom zijn en bij 8k niet? Ik geen je geen ongelijk verder daar niet van.


@ EGT, die klepjes kunnen idd 233 Hz, kunnen ze dat ook als er een kilo vanaf 1 kant tegen aan drukt om een voorbeeld te noemen? Ik denk ook van niet ;)
 
uhm , als een zuiger zo vaak heen en weer kan gaan , waarom membraankleppen dan niet ;)

je denkt te kortzichtig dan lijkt mij , het is echt niet onmogelijk dat een membraanklepje zo vaak heen en weer kan gaan , dat een mens niet kan volgen dat het zo snel gaat wil niet zeggen dat het dan niet gebeurd...
 
melf #50 said:
dan zie je het membraan niet lijkt mij , mja ,boeie , zo heeft iedereen zijn theorieen erover , laten we verder ontopic gaan :)


idd maar ik zie die kleptjes geen 233 keer in een seconde sluiten-open gaan. gewoon open en constante stroom van mengsel,
 
Kleine ruimte, gaat over naar een grote ruimte, hierdoor ontstaat een zuiging.
lekker omslachtig, maargoed in mijn ogen blijven ze dus ook zweven
 
Om even door te gaan op de roterende inlaat, Ik denk ook dat dat veel winst zou geven maar simpelweg bijna niet te realiseren is op een scooterblok.

Ook kan ik geen 1 motor of bromfiets bedenken die a fabriek roterende inlaat heeft, simpelweg omdat dit er arbeidsintensief is en je problemen hebt om een "normale"ontsteking te kunnen monteren.

Maar als je kijkt naar de 'van veen' kreidlers in de GP tijd, die hadden ook roterende inlaat 26mm carb 50cc en 25 pk bij 16000 rp/m. (krukas pk's ) Wat ook leuk om te weten is, is dat die cilinders allemaal uitgerust zijn met een ovale uitlaat poort.
 
paulyamaha said:
Om even door te gaan op de roterende inlaat, Ik denk ook dat dat veel winst zou geven maar simpelweg bijna niet te realiseren is op een scooterblok.

Ook kan ik geen 1 motor of bromfiets bedenken die a fabriek roterende inlaat heeft, simpelweg omdat dit er arbeidsintensief is en je problemen hebt om een "normale"ontsteking te kunnen monteren.

Maar als je kijkt naar de 'van veen' kreidlers in de GP tijd, die hadden ook roterende inlaat 26mm carb 50cc en 25 pk bij 16000 rp/m. (krukas pk's ) Wat ook leuk om te weten is, is dat die cilinders allemaal uitgerust zijn met een ovale uitlaat poort.

Std roterende inlaat:
Piaggio bromfietsblokjes (Gilera Citta, Vespa Ciao, Si, Bravo, enz.)
Yamaha FS1 (schakelbrommer)

Een roterende inlaat is op elk blok te realiseren, tsja plug en play wordt het nooit, er is wel een beetje handigheid voor nodig. Luc Foekema verkoopt halffabrikaten voor een roterende inlaat waarmee je aardig uit de voeten kan.

p.s. de bovenstaande foto is van Foekema's sprinter.
 
paulyamaha said:
Om even door te gaan op de roterende inlaat, Ik denk ook dat dat veel winst zou geven maar simpelweg bijna niet te realiseren is op een scooterblok.

Ook kan ik geen 1 motor of bromfiets bedenken die a fabriek roterende inlaat heeft, simpelweg omdat dit er arbeidsintensief is en je problemen hebt om een "normale"ontsteking te kunnen monteren.

Maar als je kijkt naar de 'van veen' kreidlers in de GP tijd, die hadden ook roterende inlaat 26mm carb 50cc en 25 pk bij 16000 rp/m. (krukas pk's ) Wat ook leuk om te weten is, is dat die cilinders allemaal uitgerust zijn met een ovale uitlaat poort.


mja , tegenwoordig zijn roterende machines niet meer met ovale poort , in die tijd was er ook nog geen dubbele uitlaatpoort , dat kwam later wel.

een roterende inlaat is niet veel moeilijker te maken als je toch een motorblok moet ontwikkelen , als je m er later op moet bouwen word het moeilijker.

Yamaha FS1 is idd std geleverd met een roterende inlaat met schijf
Ciao is ook roterend maar hier word de inlaat afgesloten door de krukas.

de ontsteking is helemaal geen probleem , er zijn tegenwoordig genoeg ontstekingen leverbaar met alleen een losse nok en opnemer (zoals HPI)
toen werd er met contactpunten en later met Krober ontstekingen gereden.
 
melf #50 said:
mja , tegenwoordig zijn roterende machines niet meer met ovale poort , in die tijd was er ook nog geen dubbele uitlaatpoort , dat kwam later wel.

Die waren er in die tijd ookal, alleen kwam bij vVeen de ovale poort als beste uit de test, maar de Yamathi-cilinders hebben een ovale poort met fluiters.

Een roterende inlaat op je scooter maken gaat prima, alleen heeft het voor een sprinter totaal geen nut, het kost je eerder tijd dan dat het wat oplevert, omdat je of een scooter hebt die slecht oppakt, of je hebt minder vermogen dan een membraanblok omdat je inlaattiming te kort is.

Een membraan inlaat zoals hij op een piaggio/minarelli zit werkt perfect, en ik denk niet dat een andere inlaat veel op gaat leveren.
 
ABT said:
Die waren er in die tijd ookal, alleen kwam bij vVeen de ovale poort als beste uit de test, maar de Yamathi-cilinders hebben een ovale poort met fluiters.

Een roterende inlaat op je scooter maken gaat prima, alleen heeft het voor een sprinter totaal geen nut, het kost je eerder tijd dan dat het wat oplevert, omdat je of een scooter hebt die slecht oppakt, of je hebt minder vermogen dan een membraanblok omdat je inlaattiming te kort is.

Een membraan inlaat zoals hij op een piaggio/minarelli zit werkt perfect, en ik denk niet dat een andere inlaat veel op gaat leveren.


inlaattiming kun je exact zelf bepalen (dat is een voordeel van een roterende schijf) door de schijf zo te maken als jij de timing wil hebben , no problemo :)

de eerste dubbele uitlaatpoorten waren ook gewoon 2 vierkante uitlaatpoorten

mja , we hadden het over membranen en niet over roterende inlaten.
 
melf #50 said:
inlaattiming kun je exact zelf bepalen (dat is een voordeel van een roterende schijf) door de schijf zo te maken als jij de timing wil hebben , no problemo :)


Ik bedoel ermee te zeggen, dat als je een inlaattiming gebruikt waarbij je netzoveel of meer vermogen hebt dan een membraanblok, dat je scooter dan slecht oppakt en je zo een halve seconde bij de start verliest...... :)
 
slechter oppakken komt niet door de schijf iig..

ik werk vaker aan een rotende machine die mooi vanaf 9000 tpm oppakt t/m 16.000 mooi doorloopt , als je maar in het goeie toerengebied zit is het goed , het ding wil zelf gewoon op laag toeren wel lopen hoor...

wat met een rotende machine wel zo is dat er bijna geen massa op de krukas zit en je m dus vrij veel toeren moet laten draaien om m aan de gang te houden (+3000 ong) maar oppakken doet ie hoor! en dat wil op een scooter ook prima , alleen zal het verschil minimaal zijn maar het is nog nooit geprobeerd dus valt ook weinig van te zeggen. als ik het hier zo hoor zijn er mensen bang van een roternde inlaat ofzo :? , het bijt niet :P
 
melf #50 said:
slechter oppakken komt niet door de schijf iig..

ik werk vaker aan een rotende machine die mooi vanaf 9000 tpm oppakt t/m 16.000 mooi doorloopt , als je maar in het goeie toerengebied zit is het goed , het ding wil zelf gewoon op laag toeren wel lopen hoor...

wat met een rotende machine wel zo is dat er bijna geen massa op de krukas zit en je m dus vrij veel toeren moet laten draaien om m aan de gang te houden (+3000 ong) maar oppakken doet ie hoor! en dat wil op een scooter ook prima , alleen zal het verschil minimaal zijn maar het is nog nooit geprobeerd dus valt ook weinig van te zeggen. als ik het hier zo hoor zijn er mensen bang van een roternde inlaat ofzo :? , het bijt niet :P


Bang niet, eerder van onder de indruk! Ik zou graag een scooter zien met een roterende inlaat... helaas zie ik dit zelf niet zitten gezien de vele aanpassingen die nodig zijn.


Joel )weet niet hoe ik er puntjes op krijg ;) )
over de brommers die a fabriek met roterende inlaat gemaakt zijn, bedankt daarvoor... wist ik niet!
 
melf #50 said:
slechter oppakken komt niet door de schijf iig..

ik werk vaker aan een rotende machine die mooi vanaf 9000 tpm oppakt t/m 16.000 mooi doorloopt , als je maar in het goeie toerengebied zit is het goed , het ding wil zelf gewoon op laag toeren wel lopen hoor...

wat met een rotende machine wel zo is dat er bijna geen massa op de krukas zit en je m dus vrij veel toeren moet laten draaien om m aan de gang te houden (+3000 ong) maar oppakken doet ie hoor! en dat wil op een scooter ook prima , alleen zal het verschil minimaal zijn maar het is nog nooit geprobeerd dus valt ook weinig van te zeggen. als ik het hier zo hoor zijn er mensen bang van een roternde inlaat ofzo :? , het bijt niet :P

Ik ben daar wel mee bezig geweest, maar er komt gewoon teveel bij kijken, waar ik allemaal geen zin in had om dat te doen. Aangezien ik zelf niet de apparatuur heb en weinig tijd ivm stage/school.

Ik denk dat de crux ligt bij het bij het vermogen erin laten komen op het moment dat de koppeling (in strakste stand) aangrijpt. Oke, je zult wel na elke sprintdag je segmenten moeten vervangen, mja...

Maar het membraan idee wat ik had, leek mij meer uitwerkbaar. Ik gaat er nu iets van maken waar ik me TM28ss carb gelijk in kwijt kan. Om zo te proberen een extreem kort inlaat traject te maken.
 
Back
Top