melf #50
Well-Known Member
hoi , omdat ik toch al lang bezig ben met alles wat met 2-takt heeft te maken dus vooral scooters en brommers heb ik besloten om nu eens een leuk project te beginnen. omdat ik zelf nu al 4 jaar scooterraces bij de sobw heb meegreden en dus weet wat circuitrijden is leek me het ook mooi om dat eens met een schakel te doen , niet voor wedstrijden maar gewoon voor fun.
eerst ff een kleine blik in mijn hobby en mijn bromfietsverleden.
ik ben begonnen met een Puch Rider macho , eerst std met ander pijpje , , toen is het begonnen , ik ging stage lopen bij een bedrijf in fietsen en bromfietsen , dat beviel me wel , alleen hield deze stage op , de volgende stage ben ik bij een andere fietsen en bromfietsenzaak stage gaan lopen , daar heb ik een poosje gelopen waar ik ook in aanraking met racen , ik ging toen een beetje expirimenteren met 70cctjes op de puch , ondertussen nog wat crossbrommers erbij gehad waaronder 2 ciaotjes en een Suzuki TS ER , toen heb ik de puch verkocht en op zoek gegaan naar een scooter , een Kymco DJ , van de puch , de ciao's en de TS ER heb ik geen foto's , van de DJ wel.
de DJ , gespoten in dezelfde kleur als de 125cc wedstrijdmachine van de zoon van de rijwielzaak. mijn eerste scooter
(foto volgt)
de basis gaat worden een Tomos AT50 , dit is een versnellingsbrommer met 5 versnellingen. de brommer is begin/midden jaren '80 op de markt gekomen en er zijn best wel wat van verkocht , er zijn alleen niet veel mensen die deze brommer kennen.
dit is de Tomos AT-50 in volledige uitvoering , de BT50 is hetzelfde alleen is dat een 50cc motorfiets versie en ATX is een luxere versie. en verder waren er nog de ATX en NTX , beide crossmodellen...
het frame :
het frame word dus een aangepast AT50 frame , waar verschillende aanpassingen aan gedaan moeten worden om er een racer van te maken , zo moeten er dingen verwijdert worden en toegevoegd , zoals :
*er komt een eigengemaakte achtervork in waarschijnlijk met monovering
*punten waar de radiateur aan komen ,de kuipsteunen , voetrusten etc.
*alle overbodige dingen weghalen
*achterkant pasmaken voor het zitje
verder zal er rondom het frame een kuipensetje moeten komen , dit zal een complete set worden van honda RS125R , een tank zal ik zelf een mal voor moeten maken van hout en deze met polyesther overtrekken.
de voorvork is van Marzocchi , deze zit er standaard al in en zijn erg goeie voorvorken. ik gebruik de standaard wielen (Grimeca) , voor zit standaard al een schijf op , hier komt eem grotere zwefende schijf op. achter zit standaard trommelrem , deze word een schijfrem.
het motorblok is een Tomos schakelblok , de carters moeten worden gekotterd om de cilinder passend te maken , de versnellingsbak blijft gewoon een tomos 5 versnellingsbak , er zijn overigens wel 6 versnellingsbakken leverbaar maar dat zijn close ratio bakken. de krukas blijf een standaard krukas met andere drijfstang.
kaal carter:
de tomos blokken zijn na wat bewerkingen prima voor circuitrijden , begin jaren '90 is er in de expi-klasse van de sobw ook gereden met deze blokken , en afgelopen seizoen heeft er ook 1 gereden bij de CRT (classic 50cc) , alleen deze was roterend en uiteraard een classic.
de motorische setup word :
*Tomos carters ,gekotterd en aangepast op de cilinder
*std krukas (opgevuld) met Top Racing drijfstang (slag 43)
*Malossi 70cc voor Aprila Af1 , alu cilinder met membraan incl kop (42mm slag)e
*zuiger Gilardoni/Vertex met 1 veer
*membraan Malossi
*spruitstuk zelfgemaakt/Malossi recht spruitstuk voor Piaggio
*Mikuni 28mm vlakschuif of Keihin PWK
*Hpi binnenrotor onsteking 2005
*Malossi radiateur voor Piaggio Zip SP
*uitlaat word zelfbouw
*waterpomp Bidalot/bosch
word nog heel wat werk , mja wie niet waagt die niet wint
foto cilinderkit compleet...
hpi :
cilindertje...
[/url]
update (11-3-06):
zitje heb ik even geleend en er los opgezet , moet nog een steun voor worden gemaakt , het frame moet achter ook wat lager omdat ie nu te schuin staat. hij moet achter wat zakken. ik heb ook al wat steuntjes , stander , stuurslot etc eraf geslepen. het zitje is ook nog niet helemaal klaar ,maar zo'n zitje komt er dus op.
zuigertje , ipv de std Malossi zuiger die met 2 veren is.
UPDATE 30 maart :
zo , even bezig met een koppelingshuis maken , een Aluminum huis is lichter.
het standaard koppelings huis naast een alu huis.
om te beginnen een stuk aluminium in ruwe vorm.
ff de achterkant gedraaid.
de buitenkant op maat gedraaid..
de voorkant vlak gedraaid ...
en nog ff weer de andere kant..
behoorlijk wat werk , ik moet nu alleen nog de binnenkant nog uitdraaien en nog zorgen dat ie mooi op de krukas valt. de sleuven en spiebaan komen er later in.
verder heb ik ook alvast een ankerplaat aangeschaft , aangezien ik met RS 99 wielen ga rijden , zo kan ik de remklauw etc. er zo opzetten zonder problemen (moet natuurlijk nog ff gepoetst worden )
kleine update (16-5-06)
het blok heb ik klaargemaakt zodat de cilinder erop past , zo zie je hoe het lijkt straks , de carburateur zal er niet zo aankomen en er komt een kleinere op en deze zal waarschijnlijk ook te schuin gaan staan.
de koppelingstrommel nu :
en binnengekomen :
de drijfstang die ik ga gebruiken
nu nog ff in de goeie krukas persen en krukassie klaar , eerst maar eens even de carter op maat maken van de spoelpoorten wat nog wel even zal duren omdat het alu van Tomos erg taai is..
UPDATE 21-9-2006
ik ben weer begonnen met wat doen ,races zijn zo goed als voorbij dus kan ik me wat beter concentreren op de Tomos
het koppelingshuis is zo goed als klaar , ik heb de sleufgaten voor de koppelingplaten erin gefreest en de spiebaan die de koppeling op de goeie plek houd. nu moet er alleen nog even wat gevijlt worden en dan is ie klaar.
hier het koppelingshuis :
en dan nog deze gleuven vijlen (deze is nog niet klaar)
en dit is de koppeling zelf met extra veren en nieuwe platen :
verder past de cilinder er nu op , ik moet nog een 2mm dikke plaat maken om de cilinder op te hogen , ik had al een 4mm plaat , deze was zonder pakkingen wel goed maar er moeten toch echt pakkingen tussen
om de cilinder goed passend te maken heb ik de tapeinden iets afgedraait
en het blok is klaar om gestraald te worden , alleen heb ik nog geen straalrommel , ff oud dekseltje opgezocht..
verder ben ik nog bezig met voetsteunen , links de originele van een 125cc produktieracer ,rechts de ruwe plaat die op den duur schertsplaat moet worden.
als de schertsplaten klaar zijn moet ik nog een schakelpedaal en rempedaal maken en dan nog de voetsteunen zelf draaien.
ook is er een achtervork onderweg ,1 van een RS50 nieuw model.
ook leuk om even te vermelden is dat er ook een 2e blok bij komt , de eerste 1 membraangestuurd ,maar de 2e word roterend, of met 50 of met 70cc. hier alvast het 2e blok (losse carters) en het alu blokje die uiteindelijk de kamer moet worden waar de schijf in draait.
ook ga ik een nieuwe cilinderkop maken , ik maak een kop met losse binnenkop , word nog een flink partijtje frezen
tot zover ......
en weer een update-je (22-9-2006)
1 voetsteun is klaar , de gaten voor bevestigin zitten er nog niet in omdat ik nog moet bekijken hoe ze vast komen, het gat voor het rempedaal zit er al in , ik moet nu eerst weer nieuwe aluminium halen voor het schakel en rempedaal en ik moet nog stepjes maken.
en vanmorgen kwam de postbode nog ff een pakketje brengen...
beetje lelijk maar moet tocht worden gespoten , maar dat is geen probleem , die van mijn RS50 heb ik ook gedaan en zag er zo uit :
dus dat gaat goedkomen
de kettingspanners ,as en ankerplaat heb ik al , ik moet alleen nog geschikte wielen tegenkomen , die van RS zijn loodzwaar dus dat valt af , het mooiste zou zijn een paar Marvic wielen van een 125 oid..
koppeling huis met koppeling:
ik heb een schakelpedaal uitgefreesd en alles pas gemaakt , nu is de schakelkant compleet
eerst ff een plaatje doorgezaagd
de lijnen staat er ook al op..
en toen was er een pedaal ....
en met een klein beetje draaiwerk was het setje compleet
later word het nog verder bewerkt
dit was het eerst weer , ik heb overigens nog even wat alu gehaald voor een binnenkop en buitenkop , kun je het er al van maken ?
o.k. , volgende update ..
de krukas zit nu inmiddels de goeie drijfstang in , van de week even overgeperst en gericht. de linker krukas zit een Rito drijfstang in van Zundapp maar die is met stalen kooi , de rechter is de krukas die ik ga gebruiken , daar zit dus een Zundapp Top racing drijfstang met zilver kooitje in
krukas met koppeling etc.
en verder ben ik nog even bezig geweest met een kamer te draaien voor het roterende blok , blok nr 2 dus.. de kamer is klaar , de o-ring groef kan nog wat dieper moeten maar dat komt nog , rest mij alleen nog even de achterkant afdraaien en het binnengat groter maken.
en er moeten nog gaten in en draad in gemaakt worden om het deksel vast te zetten. (deksel moet nog worden gemaakt)
dat was het weer even...
ff superklein updateje
rempedaal is ook klaar
zo , even de achtervork pasgemaakt in het frame
eerst even het frame aangepast , bij het rode pijltje kun je zien hoe het was , bij het groene pijltje moest ik behoorlijk wat weghalen , maar het past nu , echter moet ik m dan wel weer verstevigen aan de buitenkant.
en ik moest de bus die in de achtervork zit ook even wat korter maken..
idd , de kop van de draaibak ik een beetje roestig geworden , van het niet gebruiken , wat op het motortje licht is btw stof ,geen roest
achtervork in het frame :
closer..
en even de veer erbij gehouden , ik moet dus nog de achtervork aanpassen hiervoor , bovenaan komen gewoon 2 plaatjes met een gat erin , maar hoe het straks onderaan komt moet ik nog ff bekijken , maar dat komt wel voor elkaar
ook zal het balhoofd worden veranderd , er komt een dikker balhoofdvoor zodat er conische lagers in kunnen wat toch wel beter is.
ik moet nog even kijken wat voor vorkpoten erin komen , ligt een beetje aan het aanbod ervan
update :
Ik heb het rempedaal , schakelpedaal en schetsplaat even bewerkt , ook heb ik de voetsteun voorzien van naaldlager zodat het pedaaltje mooi soepel kan draaien
zo , de schokbreker kan nu ook worden gemonteerd op de achtervork
nu nog even plaatjes maken voor de bevestiging boven..
en de bevestiging boven is ook klaar
de bevestiging in onderdelen:
even een lijmklem erop en dan ff gaten boren..
en dan ziet het er zo uit :
zoals je ziet heb ik meteen ook even het blok eronder gehangen met alles erop , zo kan ik zien of alles een beetje gaat passen , de radiateur is wel erg breed dus ik moet nog even kijken of ie zo kan blijven hangen.
verder heb ik ook even de voorvork en wielen erin gezet , later komt er nog een ander balhoofd voor en aluminium kroonstuk en kroonplaat , de binnenpoten worden ook nog ingekort. ik denk dat ik de wielen ga gebruiken die er nu in zitten ,scheelt mij geld want ik heb 2 of 3 setjes nog liggen en het spul is makkelijk pas te maken.
en hier nog even van de andere kant..
de achterkant moet nog wat zakken , hij staat een stukje te hoog , maar pas als de wielen goed zijn , de voorvork en de kuipen er zijn kan ik pas precies bepalen hoe alles komt..
ZO , update 24-01-07
even wat tussendoor gedaan , wat kleine werkjes
heb de carburateur aangepast naar mijn wensen , ingekort , wat stukjes afgefreest (carb was vrij zwaar) en de kelk even verbouwd
en dan kon je bij dit :
hier halverwege :
en de andere kant ook gedaan :
en van de zijkant en het eindresultaat :
verder heb ik ondertussen nog even een opspanset gekocht voor mijn freestafel , hiermee kun je het werkstuk fatsoenlijk opspannen :
ook even een meetklokje gekocht ,had zelf nooit geen ,moest altijd lenen
ook heb ik even een staaf aluminium gehaald en een stel lagers , de aluminium staaf word de pen van het balhoofd , deze moet ik op maat draaien en er draad op snijden voor de balhoofdmoer. de lagers zijn ook voor het balhoofd , de onderste een Kegellager boven een normaal lager met stofringen. een kegellager is makkelijk en vangt de krachten mooier op waardoor het sturen iig perfect word
hier ff fototje van de staaf en de 2 lagers :
ik ga straks nog ff bezig om iig alvast de pen af te draaien , en het balhoofd er alvast afslijpen zodat het nieuwe balhoofd als ie klaar is er weer voor gelast kan worden.
ff weer een update :
inmiddels een stel kuipen gekocht van een Honda RS125R , in totaal 4 bovenkuipen , 6 onderkuipen en 2 zitjes , ik zelf hou 2 bovenkuipen , 3 onderkuipen en een zitje , het zitje is denk ik van '95/'96 , de boven en onderkuipen '99 dacht ik. de andere kuipen zijn van 2001 , wel jongen maar de kuipen die ik ga gebruiken komen denk ik mooier uit en 1 van de kuipen heeft een airboxaansluiting waar ik mee kan testen
dit zijn de kuipen , moeten uiteraard nog gespoten worden.
set nummer 1 :
bovenkuip 2 met airbox aansluiting :
de airboxaansluiting van de binnenkant :
en de onderkuipen :
update (3-3-07)
voorvorkje gekocht
Derbi GPR vorkpoten , deze zullen niet mis staan denk ik
de kroonplaten zal ik zelf maken , er was wel een kroonstuk bij (geen kroonplaat) maar die is mij toch veel te zwaar
de vorkpoten zelf wegen 7,3 kg , de originele 4 kilo maar vrij dun...
Ook heb ik nog weer wat nieuw gereedschap gekocht
een vlakfrees . om grotere vlakken vlak te frezen omdat het met een kleine frees nooit helemaal vlak is.
Ook weer een stel freesjes gekocht (kleiner dan dat ik had)
en als laatste nog een afsteekhouder met mesje , hiermee kan ik letterlijk het werkstuk van het ruwe materiaal afsteken , zo hoef ik niet steeds het in de bankschroef door te zagen met een handzaag heeft ook als voordeel dat het dan meteen recht is.
eerst ff een kleine blik in mijn hobby en mijn bromfietsverleden.
ik ben begonnen met een Puch Rider macho , eerst std met ander pijpje , , toen is het begonnen , ik ging stage lopen bij een bedrijf in fietsen en bromfietsen , dat beviel me wel , alleen hield deze stage op , de volgende stage ben ik bij een andere fietsen en bromfietsenzaak stage gaan lopen , daar heb ik een poosje gelopen waar ik ook in aanraking met racen , ik ging toen een beetje expirimenteren met 70cctjes op de puch , ondertussen nog wat crossbrommers erbij gehad waaronder 2 ciaotjes en een Suzuki TS ER , toen heb ik de puch verkocht en op zoek gegaan naar een scooter , een Kymco DJ , van de puch , de ciao's en de TS ER heb ik geen foto's , van de DJ wel.
de DJ , gespoten in dezelfde kleur als de 125cc wedstrijdmachine van de zoon van de rijwielzaak. mijn eerste scooter
(foto volgt)
de basis gaat worden een Tomos AT50 , dit is een versnellingsbrommer met 5 versnellingen. de brommer is begin/midden jaren '80 op de markt gekomen en er zijn best wel wat van verkocht , er zijn alleen niet veel mensen die deze brommer kennen.
dit is de Tomos AT-50 in volledige uitvoering , de BT50 is hetzelfde alleen is dat een 50cc motorfiets versie en ATX is een luxere versie. en verder waren er nog de ATX en NTX , beide crossmodellen...
het frame :
het frame word dus een aangepast AT50 frame , waar verschillende aanpassingen aan gedaan moeten worden om er een racer van te maken , zo moeten er dingen verwijdert worden en toegevoegd , zoals :
*er komt een eigengemaakte achtervork in waarschijnlijk met monovering
*punten waar de radiateur aan komen ,de kuipsteunen , voetrusten etc.
*alle overbodige dingen weghalen
*achterkant pasmaken voor het zitje
verder zal er rondom het frame een kuipensetje moeten komen , dit zal een complete set worden van honda RS125R , een tank zal ik zelf een mal voor moeten maken van hout en deze met polyesther overtrekken.
de voorvork is van Marzocchi , deze zit er standaard al in en zijn erg goeie voorvorken. ik gebruik de standaard wielen (Grimeca) , voor zit standaard al een schijf op , hier komt eem grotere zwefende schijf op. achter zit standaard trommelrem , deze word een schijfrem.
het motorblok is een Tomos schakelblok , de carters moeten worden gekotterd om de cilinder passend te maken , de versnellingsbak blijft gewoon een tomos 5 versnellingsbak , er zijn overigens wel 6 versnellingsbakken leverbaar maar dat zijn close ratio bakken. de krukas blijf een standaard krukas met andere drijfstang.
kaal carter:
de tomos blokken zijn na wat bewerkingen prima voor circuitrijden , begin jaren '90 is er in de expi-klasse van de sobw ook gereden met deze blokken , en afgelopen seizoen heeft er ook 1 gereden bij de CRT (classic 50cc) , alleen deze was roterend en uiteraard een classic.
de motorische setup word :
*Tomos carters ,gekotterd en aangepast op de cilinder
*std krukas (opgevuld) met Top Racing drijfstang (slag 43)
*Malossi 70cc voor Aprila Af1 , alu cilinder met membraan incl kop (42mm slag)e
*zuiger Gilardoni/Vertex met 1 veer
*membraan Malossi
*spruitstuk zelfgemaakt/Malossi recht spruitstuk voor Piaggio
*Mikuni 28mm vlakschuif of Keihin PWK
*Hpi binnenrotor onsteking 2005
*Malossi radiateur voor Piaggio Zip SP
*uitlaat word zelfbouw
*waterpomp Bidalot/bosch
word nog heel wat werk , mja wie niet waagt die niet wint
foto cilinderkit compleet...
hpi :
cilindertje...
update (11-3-06):
zitje heb ik even geleend en er los opgezet , moet nog een steun voor worden gemaakt , het frame moet achter ook wat lager omdat ie nu te schuin staat. hij moet achter wat zakken. ik heb ook al wat steuntjes , stander , stuurslot etc eraf geslepen. het zitje is ook nog niet helemaal klaar ,maar zo'n zitje komt er dus op.
zuigertje , ipv de std Malossi zuiger die met 2 veren is.
UPDATE 30 maart :
zo , even bezig met een koppelingshuis maken , een Aluminum huis is lichter.
het standaard koppelings huis naast een alu huis.
om te beginnen een stuk aluminium in ruwe vorm.
ff de achterkant gedraaid.
de buitenkant op maat gedraaid..
de voorkant vlak gedraaid ...
en nog ff weer de andere kant..
behoorlijk wat werk , ik moet nu alleen nog de binnenkant nog uitdraaien en nog zorgen dat ie mooi op de krukas valt. de sleuven en spiebaan komen er later in.
verder heb ik ook alvast een ankerplaat aangeschaft , aangezien ik met RS 99 wielen ga rijden , zo kan ik de remklauw etc. er zo opzetten zonder problemen (moet natuurlijk nog ff gepoetst worden )
kleine update (16-5-06)
het blok heb ik klaargemaakt zodat de cilinder erop past , zo zie je hoe het lijkt straks , de carburateur zal er niet zo aankomen en er komt een kleinere op en deze zal waarschijnlijk ook te schuin gaan staan.
de koppelingstrommel nu :
en binnengekomen :
de drijfstang die ik ga gebruiken
nu nog ff in de goeie krukas persen en krukassie klaar , eerst maar eens even de carter op maat maken van de spoelpoorten wat nog wel even zal duren omdat het alu van Tomos erg taai is..
UPDATE 21-9-2006
ik ben weer begonnen met wat doen ,races zijn zo goed als voorbij dus kan ik me wat beter concentreren op de Tomos
het koppelingshuis is zo goed als klaar , ik heb de sleufgaten voor de koppelingplaten erin gefreest en de spiebaan die de koppeling op de goeie plek houd. nu moet er alleen nog even wat gevijlt worden en dan is ie klaar.
hier het koppelingshuis :
en dan nog deze gleuven vijlen (deze is nog niet klaar)
en dit is de koppeling zelf met extra veren en nieuwe platen :
verder past de cilinder er nu op , ik moet nog een 2mm dikke plaat maken om de cilinder op te hogen , ik had al een 4mm plaat , deze was zonder pakkingen wel goed maar er moeten toch echt pakkingen tussen
om de cilinder goed passend te maken heb ik de tapeinden iets afgedraait
en het blok is klaar om gestraald te worden , alleen heb ik nog geen straalrommel , ff oud dekseltje opgezocht..
verder ben ik nog bezig met voetsteunen , links de originele van een 125cc produktieracer ,rechts de ruwe plaat die op den duur schertsplaat moet worden.
als de schertsplaten klaar zijn moet ik nog een schakelpedaal en rempedaal maken en dan nog de voetsteunen zelf draaien.
ook is er een achtervork onderweg ,1 van een RS50 nieuw model.
ook leuk om even te vermelden is dat er ook een 2e blok bij komt , de eerste 1 membraangestuurd ,maar de 2e word roterend, of met 50 of met 70cc. hier alvast het 2e blok (losse carters) en het alu blokje die uiteindelijk de kamer moet worden waar de schijf in draait.
ook ga ik een nieuwe cilinderkop maken , ik maak een kop met losse binnenkop , word nog een flink partijtje frezen
tot zover ......
en weer een update-je (22-9-2006)
1 voetsteun is klaar , de gaten voor bevestigin zitten er nog niet in omdat ik nog moet bekijken hoe ze vast komen, het gat voor het rempedaal zit er al in , ik moet nu eerst weer nieuwe aluminium halen voor het schakel en rempedaal en ik moet nog stepjes maken.
en vanmorgen kwam de postbode nog ff een pakketje brengen...
beetje lelijk maar moet tocht worden gespoten , maar dat is geen probleem , die van mijn RS50 heb ik ook gedaan en zag er zo uit :
dus dat gaat goedkomen
de kettingspanners ,as en ankerplaat heb ik al , ik moet alleen nog geschikte wielen tegenkomen , die van RS zijn loodzwaar dus dat valt af , het mooiste zou zijn een paar Marvic wielen van een 125 oid..
koppeling huis met koppeling:
ik heb een schakelpedaal uitgefreesd en alles pas gemaakt , nu is de schakelkant compleet
eerst ff een plaatje doorgezaagd
de lijnen staat er ook al op..
en toen was er een pedaal ....
en met een klein beetje draaiwerk was het setje compleet
later word het nog verder bewerkt
dit was het eerst weer , ik heb overigens nog even wat alu gehaald voor een binnenkop en buitenkop , kun je het er al van maken ?
o.k. , volgende update ..
de krukas zit nu inmiddels de goeie drijfstang in , van de week even overgeperst en gericht. de linker krukas zit een Rito drijfstang in van Zundapp maar die is met stalen kooi , de rechter is de krukas die ik ga gebruiken , daar zit dus een Zundapp Top racing drijfstang met zilver kooitje in
krukas met koppeling etc.
en verder ben ik nog even bezig geweest met een kamer te draaien voor het roterende blok , blok nr 2 dus.. de kamer is klaar , de o-ring groef kan nog wat dieper moeten maar dat komt nog , rest mij alleen nog even de achterkant afdraaien en het binnengat groter maken.
en er moeten nog gaten in en draad in gemaakt worden om het deksel vast te zetten. (deksel moet nog worden gemaakt)
dat was het weer even...
ff superklein updateje
rempedaal is ook klaar
zo , even de achtervork pasgemaakt in het frame
eerst even het frame aangepast , bij het rode pijltje kun je zien hoe het was , bij het groene pijltje moest ik behoorlijk wat weghalen , maar het past nu , echter moet ik m dan wel weer verstevigen aan de buitenkant.
en ik moest de bus die in de achtervork zit ook even wat korter maken..
idd , de kop van de draaibak ik een beetje roestig geworden , van het niet gebruiken , wat op het motortje licht is btw stof ,geen roest
achtervork in het frame :
closer..
en even de veer erbij gehouden , ik moet dus nog de achtervork aanpassen hiervoor , bovenaan komen gewoon 2 plaatjes met een gat erin , maar hoe het straks onderaan komt moet ik nog ff bekijken , maar dat komt wel voor elkaar
ook zal het balhoofd worden veranderd , er komt een dikker balhoofdvoor zodat er conische lagers in kunnen wat toch wel beter is.
ik moet nog even kijken wat voor vorkpoten erin komen , ligt een beetje aan het aanbod ervan
update :
Ik heb het rempedaal , schakelpedaal en schetsplaat even bewerkt , ook heb ik de voetsteun voorzien van naaldlager zodat het pedaaltje mooi soepel kan draaien
zo , de schokbreker kan nu ook worden gemonteerd op de achtervork
nu nog even plaatjes maken voor de bevestiging boven..
en de bevestiging boven is ook klaar
de bevestiging in onderdelen:
even een lijmklem erop en dan ff gaten boren..
en dan ziet het er zo uit :
zoals je ziet heb ik meteen ook even het blok eronder gehangen met alles erop , zo kan ik zien of alles een beetje gaat passen , de radiateur is wel erg breed dus ik moet nog even kijken of ie zo kan blijven hangen.
verder heb ik ook even de voorvork en wielen erin gezet , later komt er nog een ander balhoofd voor en aluminium kroonstuk en kroonplaat , de binnenpoten worden ook nog ingekort. ik denk dat ik de wielen ga gebruiken die er nu in zitten ,scheelt mij geld want ik heb 2 of 3 setjes nog liggen en het spul is makkelijk pas te maken.
en hier nog even van de andere kant..
de achterkant moet nog wat zakken , hij staat een stukje te hoog , maar pas als de wielen goed zijn , de voorvork en de kuipen er zijn kan ik pas precies bepalen hoe alles komt..
ZO , update 24-01-07
even wat tussendoor gedaan , wat kleine werkjes
heb de carburateur aangepast naar mijn wensen , ingekort , wat stukjes afgefreest (carb was vrij zwaar) en de kelk even verbouwd
en dan kon je bij dit :
hier halverwege :
en de andere kant ook gedaan :
en van de zijkant en het eindresultaat :
verder heb ik ondertussen nog even een opspanset gekocht voor mijn freestafel , hiermee kun je het werkstuk fatsoenlijk opspannen :
ook even een meetklokje gekocht ,had zelf nooit geen ,moest altijd lenen
ook heb ik even een staaf aluminium gehaald en een stel lagers , de aluminium staaf word de pen van het balhoofd , deze moet ik op maat draaien en er draad op snijden voor de balhoofdmoer. de lagers zijn ook voor het balhoofd , de onderste een Kegellager boven een normaal lager met stofringen. een kegellager is makkelijk en vangt de krachten mooier op waardoor het sturen iig perfect word
hier ff fototje van de staaf en de 2 lagers :
ik ga straks nog ff bezig om iig alvast de pen af te draaien , en het balhoofd er alvast afslijpen zodat het nieuwe balhoofd als ie klaar is er weer voor gelast kan worden.
ff weer een update :
inmiddels een stel kuipen gekocht van een Honda RS125R , in totaal 4 bovenkuipen , 6 onderkuipen en 2 zitjes , ik zelf hou 2 bovenkuipen , 3 onderkuipen en een zitje , het zitje is denk ik van '95/'96 , de boven en onderkuipen '99 dacht ik. de andere kuipen zijn van 2001 , wel jongen maar de kuipen die ik ga gebruiken komen denk ik mooier uit en 1 van de kuipen heeft een airboxaansluiting waar ik mee kan testen
dit zijn de kuipen , moeten uiteraard nog gespoten worden.
set nummer 1 :
bovenkuip 2 met airbox aansluiting :
de airboxaansluiting van de binnenkant :
en de onderkuipen :
update (3-3-07)
voorvorkje gekocht
Derbi GPR vorkpoten , deze zullen niet mis staan denk ik
de kroonplaten zal ik zelf maken , er was wel een kroonstuk bij (geen kroonplaat) maar die is mij toch veel te zwaar
de vorkpoten zelf wegen 7,3 kg , de originele 4 kilo maar vrij dun...
Ook heb ik nog weer wat nieuw gereedschap gekocht
een vlakfrees . om grotere vlakken vlak te frezen omdat het met een kleine frees nooit helemaal vlak is.
Ook weer een stel freesjes gekocht (kleiner dan dat ik had)
en als laatste nog een afsteekhouder met mesje , hiermee kan ik letterlijk het werkstuk van het ruwe materiaal afsteken , zo hoef ik niet steeds het in de bankschroef door te zagen met een handzaag heeft ook als voordeel dat het dan meteen recht is.
Last edited: