Ontopic:
Heeft er al iemand het verschil getest tussen zo een 'alu plaatje met MB spruitstuk ' en een hebo spruitstuk(zoals je carbu stnd zit) naar opzij? Want zo een hebo spruitstuk is ook relatief kort.
De lucht die door de inlaat stroomt is onderhevig aan pulseringen. De lengte beïnvloed de tijd die een puls erover doet om bij het membraan te komen. Zelfde principe als 4-takt uiteraard waarbij de klep als laatste barrière gezien wordt. Bij een hoger toerental is een kortere lengte gunstiger vanwege deze puls. Een juist getunde inlaatlengte zal de vullingsgraad van het carter verbeteren.
Extra massatraagheid kan natuurlijk nooit meer vermogen opleveren. het zorgt enkel voor een langzamere vermogensopbouw. Het koppel blijft bij elk willekeurig toerental gelijk.Offtopic
Niet alleen voor minder kracht onderin, bij mij gaf die meer vermogen in het middengebied met een verzwaringsplaat.
Extra massatraagheid kan natuurlijk nooit meer vermogen opleveren. het zorgt enkel voor een langzamere vermogensopbouw. Het koppel blijft bij elk willekeurig toerental gelijk.
Wat je nu zegt klopt niet. Het kan wel degelijk meer vermogen opleveren. Maar dit heb jij nooit getest, dit heb jij gewoon ergens gelezen in een boek of gegoogled en post het nu hier.
Beetje offtopic:
Misschien pakt het op rollen soms wel wat beter uit, maar ik doelde op vermogen aan de krukas. En dat maakt natuurlijk niks uit, maar dat weet je zelf ook wel
Bij een te kort inlaattraject werd bij ons de powerband beduidend smaller en zakte het topvermogen met een paar 10e pk.
Mja, weet niet. nooit getest. Jij wel dan?
Jammer dat er tegenwoordig geen valstroom carburateurs worden gemaakt. Een kortere inlaat valt niet te creëren, zo zit je zonder hoeken, en moet je je alleen druk maken om de overgang van de ronde uitlaat van de carburateur naar het viekante membraan. Eigenlijk is de liggende cilinderstand van een scooterblok op dit gebied weer nadelig, maar er is ook weer geen ruimte voor een staande cilinder met de carburateur, dit zou eigenlijk ideaal zijn. Zie kartmotoren/gp fietsen.
In theorie werkt t vaak beter als in de praktijk?
Het grote probleem van de wondere wereld van de 2takt is dat je het nog zo mooi op papier kan zetten. In de praktijk blijkt het dan toch net ff anders uit te pakken.
En aangezien de prestaties van een 2takt blok van zoveel factoren afhangt kun je niet duidelijk zeggen hoe en wat. De standaard richtlijnen kun je aanhouden, maar daarna zul je imo alleen maar verder komen door praktijk tests.
dat + het feit dat er 2 keer in per omwenteling aan het membraan word gezogen, 1 keer sterk, en 1 keer wat minder. Dan is een effectieve pulsering in je inlaat krijgen ook al flink lastiger (lees onmogelijk???)