Inlaattraject polijsten of niet?

Spasta

6.74 @ 150 meter
Hallo,

Er zijn veel verschillende meningen over het polijsten van je inlaattraject.

De meeste polijsten de inlaat van de carb. t/m de gasschuif dus.

Maar wat is er nou eigenlijk beter?
Als je bv een wigje koopt en je polijst de binnenkant. zou dat nou beter zijn of niet?

Sommige zeggen: olie is gladder dan polijsten, en andere zeggen weer dat polijsten beter is.

Wat is er nou eigenlijk juist?

Ikzelf denk dat het opruwen van bv een wigje aan de binnenkant ook nadelig is omdat je dan altijd een kleine weerstand hebt zoook aan de uitlaatkant van je carb.

Kan iemand me een duidelijk antwoord geven? ben er zeer benieuwd naar.

Alvast bedankt :)
Grtz Hans

ps: staat het wel in het goede gedeelte?
 
Advertisement - register to remove this

hmmm...search mss...:rolleyes:
Verder lijkt het me erg verstandig als jij als eerste dat zou testen...
Niemand heeft tot nu toe kunnen bewijzen welke manier meer zin heeft...dus mss idee om het eens te testen. niet veel werk en ook zo terug te draaien.
groeten
 
Als iets gepolijst is blijft het even mooi en glad maar zodra er benzine over heen gaat wordt het oppervlak gelijk heel anders, een stuk "stroever".

Met een laagje olie zou dit dus niet gebeuren.

Ik weet persoonlijk niet wat het beste is maar misschien kan je wat met mijn bevindingen :)
 
Runner1987 said:
hmmm...search mss...:rolleyes:
Verder lijkt het me erg verstandig als jij als eerste dat zou testen...
Niemand heeft tot nu toe kunnen bewijzen welke manier meer zin heeft...dus mss idee om het eens te testen. niet veel werk en ook zo terug te draaien.
groeten

wat zeg ik nou, iedereen zegt iets anders maar mss kunnen 'tuners' of andere mensen met verstand er gewoon een duidelijke reden voor geven waarom het een beter zou zijn dan het ander.

ik zal het nog wel proberen, geen stress. maar ik denk niet dat ik het ga voelen omdat ik maar een simpele setup heb. maar mss als je echt alles uit je spul wil halen dat het een beter is dan het ander.
 
H.T.V.I said:
Als iets gepolijst is blijft het even mooi en glad maar zodra er benzine over heen gaat wordt het oppervlak gelijk heel anders, een stuk "stroever".

Met een laagje olie zou dit dus niet gebeuren.

Ik weet persoonlijk niet wat het beste is maar misschien kan je wat met mijn bevindingen :)

hm dan zou ik eens een membraantje ofzo moeten polijsten en in benzine/olie mengsel leggen en eens bekijken wat het is.

Het opruwen met korrel hoeveel doen jullie dat?
 
hmmmmm..dat stroeve komt gewoon doordat benzine ontvet.
Je huid wordt stroef niet het oppervlak.
met olie heb je dit niet, omdat olie niet huidvet oplost zoals benzine dit doet.
als t gaat om gladheid, is heel licht opschuren het beste, omdat je dan een oliefilm de kans geeft aan het oppervlak te hechten. Deze film is veel gladder dan wij met schuurpapier, belgom en weet ik veel wat nog meer kunnen bereiken.
Je zult echter weinig merken van zoiets heb ik het gevoel, omdat het gas maar voor een fractie laten we zeggen 1 promille langs het oppervlak stroomt dat bewerkt wordt.
dus slecht 1/1000 van de moleculen ondervindt invloed van het werk.
20pk=0,735*20=14,7kW. 1/1000*14,7kw=14,7W iets wat niet eens te zien is op een testbankuitdraai. Enkel om aan te geven wat je kan verwachten.
hier geld dus: schijn bedriegt.!!!!
 
14,7kW met 20pk ? weinig toeren denks :)

maar, dat je 1/1000e minder mengsel krijgt wil niet zeggen dat je 1/1000e minder koppel hebt.

edit, oeps... (beetje druk met school denks, ik trek me wel 3 weken trug...)
 
Last edited:
Het is misschien maar een wazige gedachte door te weinig ervaring en deskundigheid... maar ik ga het dit jaar proberen.
De spoelers in mijn carter zijn dus bijna spiegel glad. :)
Heb wel wat kleine olie kanaaltjes "aangebracht".
ala cilinderwand zeg maar...

Ik heb dus wel het vermoeden dat er olie blijft hangen maar zie vaak carters waarvan ik echt denk dat het te ruw is.
Zal eens kijken of ik een duidelijke pic kan vinden van me carters ( waarschijnlijk niet ).

Maar dit is dus hoe ik erover denk. Dus ik roep maar wat :)
 
Ik denk, dat het al genoeg kan wervelen in het traject tussen de gasnaald, en het membraan....

Daar zitten nogsteeds genoeg ribbels, opstoppingen etc. tevens is het gedeelte tussen het gedeelte van de carburateur tussen het spruitstuk en de gasnaald altijd ruw/ongepolijst. Hier kan het volgens mij al genoeg mengen....

Daarbij komt ook nog eens de kracht die op het mengsel komt, tijdens de blowdown... Ik denk niet dat je met een slechter gemengd mengsel rijd, als je je carters van binnen polijst...

maar dit is mijn visie.. :rolleyes:
 
enige manier is testen , alleen kom je er waarschijnlijk nooit achter omdat omdat het geheel het m doet en dat kleine beetje wat het carter doet (gepolijst of ongepolijst) is niet merkbaar denk ik..

denk dat je dit soort dingen ook eens zou moeten voorleggen bij 1 of ander professor in gasstrominghuppeldepup oid..
 
Leuk om zoiets te bekijken op een flow bank. Verder heb ik 1x iets soortgelijks getest op een minarelli scooter. Enige verschil was dat met de gladde/gepolijste inlaat de motor iets hoogtoeriger werd. Dit kan aan het polijsten gelegen hebben, dat de stroomsnelheid maybe iets sneller was ofzo. Maargoed, er kan ook een klein verschil in de 2 inlaten gezeten hebben die ik getest heb. Als de ene een iets kleinere inhoud had kan dat hethoger in toeren worden ook verklaren.
Imo is het niet rendabel/nutteloos. Maar als je bijvoorbeeld op Mina toch 2 wigjes hebt. Waarom zou je er dan niet 1tje polijsten en het gewoon eens gaan meten op een testbank.
 
Hoe maak je het glad dan?
Aangezien niemand nu begrijpt wat jij met glad bedoelt :p
Polijsten, of gewoon netjes met een schuurborsteltje oid?
 
dus het komt eropneer dat je er niets van zal merken als je gewoon @ de weg rijd. dan ga ik het maar gewoon polijsten, vind het mooier uitzien.

Mss ga ik nog wel een keer dat met die 2 wigjes doen en 1 ervan polijsten.

Thx jongens :*
Grtz Hans
 
Mol said:
Hoe maak je het glad dan?
Aangezien niemand nu begrijpt wat jij met glad bedoelt :p
Polijsten, of gewoon netjes met een schuurborsteltje oid?


gewoon schuren dat het glad verloopt , niet echt helemaal glad dat je het polijsten kunt noemen..

heb je niet stiekum ff in mijn oude carters gekeken dan? :p
 
Back
Top