Lengte inlaattraject

Beter zet je dan de koppeling iets slapper en zorg je wel dat je goede gasreactie heb..
Lijkt me wel belangrijk bij rap weg komen.
 
dan verschuif je het probleem alleen door bij lagere toeren de koppeling te laten aangrijpen waardoor hij weer dipt of andere ongein krijgt...

mijn ervaring is ook met een korter inlaat traject dat je meer top vermogen en gasreactie hebt.
 
De lucht die door de inlaat stroomt is onderhevig aan pulseringen. De lengte beïnvloed de tijd die een puls erover doet om bij het membraan te komen. Zelfde principe als 4-takt uiteraard waarbij de klep als laatste barrière gezien wordt. Bij een hoger toerental is een kortere lengte gunstiger vanwege deze puls. Een juist getunde inlaatlengte zal de vullingsgraad van het carter verbeteren.
 
kun je die ideale lengte ook gewoon berekenen ?

ik weet dat dat voor de inlaat van een 4takt wel kan, heb een test gedaan met verschillende lengtes buizen naar het luchtfilter en een langere gaf meer koppel.

of is het gewoon hoe korter hoe beter ?
 
ik heb ergens opgevangen, dat ferrari deze techniek recent gaan gebruiken is.
maar dan met een variabele lengte.
er is mij toen verteld dat het filterhuis variabel was, om de golf op het juiste
tijdstip terug te laten kaatsen.

nu vraag ik me wel af, hoe die puls voorbij de turbo komt.
in de veronderstelling dat een ferrari motor met een turbo is uitgerust.

Groeten
 
F1 mag niet meer met turbo rijden, dat ging te hard.

anyway, als het goed is kun je met de resonantie in de inlaat dus meer cilindervulling krijgen.
mits deze lengte goed is en de golven op het juiste moment aankomen (er was een speciale naam voor maar die ben ik even kwijt).
werkt een powerbox niet op eenzelfde manier ?
 
ik heb ergens opgevangen, dat ferrari deze techniek recent gaan gebruiken is.
maar dan met een variabele lengte.
er is mij toen verteld dat het filterhuis variabel was, om de golf op het juiste
tijdstip terug te laten kaatsen.
Is idd al een tijd geleden voor het eerst in de F1 gebruikt. Bij mijn weten ging het hier niet om variabel filterhuis, maar de kelken die schoven over het spruitstuk.
Een ander type systeem zit op een aantal productiemodellen YZF-R1, waarbij van 2 sets kelken gebruik gemaakt wordt, die in elkaar schuiven afhankelijk van het toerental.

Overigens ooit op een duits forum deze formule tegengekomen om de resonantielengte van je inlaat te berekenen,
1.GIF

Bron: http://www.zweitaktertuning.de/cgi-bin/2tloader.pl?reqsite=Formel_Einlass
 
Een variable inlaat is heel gebruikelijk bij auto's. Ook motoren gebruiken deze techniek alleen het probleem is daarbij vaak het ruimtegebrek. Ook kun je nog meer trucjes uithalen met een inlaat. Denk hierbij aan de juiste inhoud van een air-box. Deze kan (volgens het principe van Helmholtz) in een bepaalde frequentie worden gebracht waardoor de vulling ook weer kan verbeteren. Maar dit is niet wat de TS vroeg.

Het is vaak ook gunstig om de gasklep/schuif dicht op de inlaat te hebben. Een langere inlaat (als dat gewenst is) kan vervolgens bereikt worden door een juiste inlaatkelk. Wellicht een interessant onderwerp voor een nieuw topic immers ik het idee heb dat nu iedereen maar wat aan vioolt...

Overigens waarom er hier vaak uitgeweken word naar 4-takt is omdat daar de inlaatpuls veel sterker is, dus de werking is beter...
 
ik denk dat er hier veel te wiskundig naar een inlaat wordt gekeken. bij de sprints gaat het erom dat je gasreactie zo snel mogelijk is. daarvoor heb je een korte inlaat set nodig die netjes is afgewerkt voor een zo hoog mogelijke stroom snelheid.
 
Ik vind niet dat je het weer zo makkelijk kan bekijken. Als er vermogenswinst zit in het veranderen van de inlaat, dan zou je toch theoretisch moeten berekenen, aangezien het in praktijk gewoon slecht te testen is. Als de gasreactie bij vermogenswinst slechter word is dat nieteens zo'n ramp, want dan moet je ff oefenen voor de kerstboom en dan kan je ook daar snel mee wegkomen. Mijn gasreactie was in het begin van het afgelopen seizoen van SBO zo extreem dat ik steeds een valse start had. Ik was het niet gewend. Naarmate ik vaker met de sprinter ging sprinten, werden de reactietijden beter. Dat zal hetzelfde zijn als je gasreactie iets minder snel is. Ff wennen, maar je kan je er wel aan aanpassen.
 
Grootste verschil is volgens mij de CVT. Hierdoor blijft een scooter op een constant (hoog) toerental en is het hele belang van meer koppel bij lage toerentallen verdwenen.

Ik zie alleen het verband nog niet helemaal tussen korte inlaat en gasreactie... Je kunt bij een sprinter toch uitgaan van een constant volgas situatie...
 
Zit toch wel een degelijk verschil in. Vooral bij een racer goed te merken. Dat zit hij eerder op het gewenste toerental. De opname verbetert dan.
 
Zit toch wel een degelijk verschil in. Vooral bij een racer goed te merken. Dat zit hij eerder op het gewenste toerental. De opname verbetert dan.

Heeft de diameter van de carburateur daar niet meer invloed op? De lage stroomsnelheid bij laag toeren...

Overigens: De TS heeft het over inlaattraject maar noemt daarbij alleen de lengte van het spruitstuk. Ik ga er vanuit dat met het inlaattraject de lengte van het spruitstuk, de carburateur en e.v.t. een kelk bedoelt word.
 
Last edited:
Ik denk ook dat de ts dat bedoelt. De test die ik heb uitgevoerd was met dezelfde diameter carburateur. Dus dat is niet in de test meegenomen die ik heb gedaan.
 
Ik denk ook dat de ts dat bedoelt. De test die ik heb uitgevoerd was met dezelfde diameter carburateur. Dus dat is niet in de test meegenomen die ik heb gedaan.

heb je het getest met mengselmeter, aangezien je wel/niet winst kunt halen echter kan je mengsel dus ook rijker/armer gaan staan en is de meting dus onzin, en moet je dus geblokkeerd meten, vaak zie je dat dat niet gebeurd.

niet om jou aan te vallen, maar ik ga dus volgende week met de Bigbore ook testen met vershcilledne setjes echter let ik die dag dan ook goed op het mengsel, want daar kan je dus de fout in gaan.
 
ik denk dat er hier veel te wiskundig naar een inlaat wordt gekeken. bij de sprints gaat het erom dat je gasreactie zo snel mogelijk is. daarvoor heb je een korte inlaat set nodig die netjes is afgewerkt voor een zo hoog mogelijke stroom snelheid.

Het gaat hier even puur over het topvermogen. Dat de gasreactie wat minder zal zijn is in mijn ogen helemaal niet erg, want waarom rijden we dan "allemaal" met een verzwaringsplaat op de rotor?


Heeft de diameter van de carburateur daar niet meer invloed op? De lage stroomsnelheid bij laag toeren...

Overigens: De TS heeft het over inlaattraject maar noemt daarbij alleen de lengte van het spruitstuk. Ik ga er vanuit dat met het inlaattraject de lengte van het spruitstuk, de carburateur en e.v.t. een kelk bedoelt word.

Het ging mij inderdaad om de lengte van het spruitstuk, maar de kelk/airbox/carburateur hebben daar ook een grote invloed op.. Daar over discussiëren is minstens net zo interessant.
 
Het gaat hier even puur over het topvermogen. Dat de gasreactie wat minder zal zijn is in mijn ogen helemaal niet erg, want waarom rijden we dan "allemaal" met een verzwaringsplaat op de rotor?

Niet bij iedereen zit de verzwaringsplaat erop met de rede ; minder kracht onderin.
 
Het gaat hier even puur over het topvermogen. Dat de gasreactie wat minder zal zijn is in mijn ogen helemaal niet erg, want waarom rijden we dan "allemaal" met een verzwaringsplaat op de rotor?

Niet bij iedereen zit de verzwaringsplaat erop met de rede ; minder kracht onderin.

Offtopic

Niet alleen voor minder kracht onderin, bij mij gaf die meer vermogen in het middengebied met een verzwaringsplaat.

Ontopic:
Heeft er al iemand het verschil getest tussen zo een 'alu plaatje met MB spruitstuk ' en een hebo spruitstuk(zoals je carbu stnd zit) naar opzij? Want zo een hebo spruitstuk is ook relatief kort.
 
Back
Top