inlaat lengte

ruud.

www.vk-tuning.tk
goeiedag

aan de hand van wat gespeur op internet kwam ik toevallig dit topic tegen

http://www.motor-forum.nl/forum/topic/68720

tijdens het typen van mijn vraag of je hiermee vermogens winst zou kunnen boeken op 2 - takt, door dit te optimaliseren, kwam ik op het idee dat een powerbox dit eigenlijk optimaliseert? ik heb me nooit verdiept in de werking van een powerbox oid vandaar , na verder lezen in het topic kom ik er nu achter dat ze het daar dus ook al over een powerbox hebben :L

aangezien er ook voor verschillende inlaattrajecten gekozen word, wat is de invloed hiervan op dit "galmen" ? is bijv ook een filter hier op van invloed vanwege miss het evt dempen van de pieken en dalen in zoon grafiek?

Is er vermogenswinst mee te halen / is het de moeite om mee te testen op een sprinter? En hoe kan je het evt het beste testen dan? verschillende spruitstuklengtes of met een powerbox? Is trouwens ook de diameter van invloed op het "galmen" ?

ik vond het erg interessant dus denk ik post het even

alvast bedankt +ralf+

/ ik snap dat er verschil zit tussen 2 en 4 takt, maar vond het toch interessant

/ grafiekje erbij voor de sier

grafiek.JPG
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

bij scooters is een zo kort mogelijk inlaat traject het beste denk maar aan de gas reactie. Bij schakel bromfietsen met roterende inlaat weet ik dat een langer spruitstuk beter kan zijn dan een kortere.
 
paulyamaha said:
bij scooters is een zo kort mogelijk inlaat traject het beste denk maar aan de gas reactie. Bij schakel bromfietsen met roterende inlaat weet ik dat een langer spruitstuk beter kan zijn dan een kortere.


Blaat aub geen onzin, als je je enigsinds zou verdiepen in de vullingstheorieen bij 4-takten..... :X .

Verder heb ik op de rest al een reactie gegeven, alleen ergens anders :p
 
ff voor de duidelijkheid: heb je het nu over het inlaattraject vóór je carb, of over het inlaattraject in je blok?
 
carb, dus spruitstuk/ membraan / wig..

hoewel blokvolume etc er vast ook nog wel een rol in spelen, maar dat word te moeilijk denk ik :)
 
Rudy_W said:
Blaat aub geen onzin, als je je enigsinds zou verdiepen in de vullingstheorieen bij 4-takten..... :X .

Verder heb ik op de rest al een reactie gegeven, alleen ergens anders :p

sorry hoor, k d8 dat we het hier over 2 takt hadden. en niet zo happen, we proberen allemaal een bijdrage te leveren d8 ik.
 
lengte van spruistuk ligt eraan hoeveel toeren, als je een laagtoerige motor hebt kan die het beste "langer" zijn dan bij hoogtoerig, vaak is het bij hoogtoerige motoren een "kort" inlaat spruitstuk het beste, bij de formule 1 hebben ze ook variabele inlaat spruistukken, dus lager in de toeren is die langer dan hoog in de toeren :)
 
@ ts:
Jij wilt dus gaan testen op de 150 m sprint. Mijn inzicht zegt dat je zowiezo vanaf de start al behoorlijk hoog in de toeren zit, aangezien je koppeling waarschijnlijk niet al bij 5000 toeren oppakt.
bv:
je koppeling grijpt aan bij ca 9000 tpm
en je topvermogen ligt op 14500, dus een toename van pakweg 50%

degene wie het topic heeft gestart op dat motorforum ging van 1500 naar 7500 toeren testen. Dit is een toename van 400%, dus mocht het daadwerkelijk vermogenstoename veroorzaken zal het bij een scooter nauwelijks rendabel zijn lijkt mij.
 
lage toeren= lang spruitstuk beter(sneller optrekken en der was nog iets met resonanties..)
hoge toeren= kort beter (ivm massatraagheid)
@ 4takt iig
perfecte voorbeeld hiervan is de mazda motor met variable spruitstuklengtes...
hoe meer toeren je maakt des te korter wordt t spruitstuk...
 
Parle said:
@ ts:
Jij wilt dus gaan testen op de 150 m sprint. Mijn inzicht zegt dat je zowiezo vanaf de start al behoorlijk hoog in de toeren zit, aangezien je koppeling waarschijnlijk niet al bij 5000 toeren oppakt.
bv:
je koppeling grijpt aan bij ca 9000 tpm
en je topvermogen ligt op 14500, dus een toename van pakweg 50%

degene wie het topic heeft gestart op dat motorforum ging van 1500 naar 7500 toeren testen. Dit is een toename van 400%, dus mocht het daadwerkelijk vermogenstoename veroorzaken zal het bij een scooter nauwelijks rendabel zijn lijkt mij.

ik wil gaan testen evt op de testbank, en het gaat dan puur om het perfectioneren dan van de motor op dat toerental (14k ofzo) ,.verder snap ik je vergelijking met 50 % en 400 % niet erg, kan je dat miss ff toelichten? ik snap je punt zeg maar niet...
 
ah kijk, ik kon niet uit je eerste post opmaken wat jij wilde.
Jij wilt dus gewoon de "perfecte" inlaatlengte voor het toerental waarop jouw motor het topvermogen levert.
ik dacht dat jij gewoon een variabele inlaat wilde maken, dus met verschillende lengtes voor verschillende toerentallen.
 
heeft een langer inlaattraject,gezien tussen carb. en spruitstuk,afgezien v.e. verandering in resonantiefrequentie niet ook invloed op het zuurstofaandeel in het aangezogen mengsel?
of begrijp ik het verkeerd en hebben we het over evt. verlenging achter de carb.?
-btw in mijn alfa 156 zit achter de inspuitventielen een inlaattrajectlengte regelsysteem dat op onderdruk werkt en idd zorgt dat bij hogere toerentallen de lengte van dit traject korter wordt.erg gevoelig systeem,toen de vacuumslang er een keer afgeschoten was reed ie gelijk voor geen meter meer..
 
Het principe van de lengte bij een 4 takt is vrij simpel. Het gaat dan voornamelijk over de vulling van de cilinder. Hoe lager in de toeren, hoe langer inlaatlengte(t/m einde luchtfilter) en hoe hoger in de toeren, hoe korter de inlaatlengte. Want de inlaatklep opent volgt er een drukgolf die het spruitstuk ingaat en aan het einde van de inlaat weer omkeert om zo weer terug in de cilinder terecht te komen. Het is dan de bedoeling dat de drukgolf terugkeert in de cilinder net voor de inlaatklep sluit. En omdat bij lage toeren de openingstijd langer is, heeft de drukgolf een langere weg(lees langer inlaat) nodig om precies optijd terug te keren in de cilinder. En dit geld dus ook voor de hoge toeren alleen moet de drukgolf dan sneller terugkeren, dus een kortere inlaatlengte vereist.

Dit is dus niet van toepassing op een 2takt, maar iig om het duidelijk te maken met verschillende inlaatlengtes op een 4takt. Maar het belangrijkste is dus de vullingsgraad van de cilinder. Dan lijkt mij het voor een 2takt een zo kort mogelijk spruitstuk voordeliger, waardoor in korte tijd de cilinder gevult kan worden. Maar er zullen mensen zijn met een andere theorie :).
 
nutteloze toevoeging, van schie heeft een pittig lang inlaat nog, niet dat alles moet worden afgekeken of dat het beter is, het viel me wel op..
 
wat ik me nou afvraag, @ mina een krom spruitje VS een recht spruitje met wig...dan blijft t inlaat traject tog net zo lag of zie ik dat verkeerd :?
 
denk dat niet alleen de lengte v.h. inlaattraject op zich van belang is maar ook de weerstand die het mengsel op zijn weg ondervind in de vorm van oneffenheden en krommingen......
 
Project RR2 said:
wat ik me nou afvraag, @ mina een krom spruitje VS een recht spruitje met wig...dan blijft t inlaat traject tog net zo lag of zie ik dat verkeerd :?

zal denk ik niet erg veel schelen, de hoek enzo is imo meer van belang, marr de hoek heeft denk ik geen invloed (niet veel) op die piekjes en dalletjes in de grafiek
 
rs-ruud said:
zal denk ik niet erg veel schelen, de hoek enzo is imo meer van belang, marr de hoek heeft denk ik geen invloed (niet veel) op die piekjes en dalletjes in de grafiek

dat lijkt mij ook niet, maar dat weet je pas zeker als je het test.
een kartcarb zal daarom ook beter zijn voor je doorstroming, aangezien die geen hoek maakt tov je membraan.
dat zal waarschijnlijk ook de beste testmethode zijn om je ideale lengte te bepalen.
 
de gemiddelde motorzaak met testbank heeft niet zoon millibar meter cker? anders is et evt leuk meegenomen..
 
Back
Top