Verband inlaat en maximale grootte van carb.

Luuk

Sneller dan mijn schaduw
mijn foxje begint toch aardig bruut te worden dus is mijn geplande 20mm niet meer extreem genoeg.

Ik heb nog een 24mm vlak liggen en heb er een passen spruitstuk voor gebakken maar nu.

een 24mm heeft een oppervlak van Pi/4 x 24(kwadraat) = 452,4mm(vierkante)

mijn Mallosi VL9 heeft een doorlaat van 2(kleppen) x (15x20.4) = 612.0mm(vierkante)

ik weet dat er een vuist regel is maar weet mijn god niet hoe die in elkaar zat. membraam doorlaat moet 1.4x carb. zijn zoiets.

gegroet,
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zolgens mij ist goed zolang je membraan groter is als je spruitstuk en carb...
lijkt me tenminste wel zo logisch.. je carb moet de 'bottleneck' zijn.. de zwakste schakel...
 
Volgens mij is de oppervlak van je je kleppen niet de oppervlak van je inlaat....
Als je de kleplift(hoogte dat ze opengaan) x de breedte van je kleppen doet kom je denk ik meer in de buurt.

Maar je max carb. doorlaat heeft niet zoveel te maken met je membraan (die maak je later groot genoeg) het gaat meer om je cilinder, als je een laagtoerige cilinder hebt heb je nix aan een grote carb. omdat je dan bij lage toeren vermogen verliest, dus ik weet niet of het wel zo'n goed idee is......
 
Originally posted by ABT
Volgens mij is de oppervlak van je je kleppen niet de oppervlak van je inlaat....
Als je de kleplift(hoogte dat ze opengaan) x de breedte van je kleppen doet kom je denk ik meer in de buurt.

Maar je max carb. doorlaat heeft niet zoveel te maken met je membraan (die maak je later groot genoeg) het gaat meer om je cilinder, als je een laagtoerige cilinder hebt heb je nix aan een grote carb. omdat je dan bij lage toeren vermogen verliest, dus ik weet niet of het wel zo'n goed idee is......


ja daar ben ik het helemaal mee eens, maar omdat je met een vario nauwlijks bij de "lage" toeren komt hebben we er niet zoveel problemen mee ala puch maxi of andere automaten brommers.

mijn mening over het VL9 membraam heb ik wat bijgeschaafd, denk toch wel dat je er een 24 achter kan hangen, maar ben toch maar begonnen met een vierklepper @ fox.

ps. de kleplift van een vl9 dient dan wel aangepast te worden
 
Originally posted by gloomyglow
mijn foxje begint toch aardig bruut te worden dus is mijn geplande 20mm niet meer extreem genoeg.

Ik heb nog een 24mm vlak liggen en heb er een passen spruitstuk voor gebakken maar nu.

een 24mm heeft een oppervlak van Pi/4 x 24(kwadraat) = 452,4mm(vierkante)

mijn Mallosi VL9 heeft een doorlaat van 2(kleppen) x (15x20.4) = 612.0mm(vierkante)

ik weet dat er een vuist regel is maar weet mijn god niet hoe die in elkaar zat. membraam doorlaat moet 1.4x carb. zijn zoiets.

gegroet,

Je moet de doorlaat LOODRECHT op de stromingsrichting beschouwen, en dan kom je met een VL9 bij lange na niet aan die waarde.
Ik denk dan ook dat een carb groter dan 20mm weinig uithaalt, je krijgt gewoon een extra venturi door de beperkte membraandoorlaat.

Wil je groter, dan zul je een Piaggio/Minarelli membraan moeten monteren m.b.v. een ophoogblok.
 
Opening van je membraankleppen zet je vaak op 85% van je carburateur diameter (dit geldt voor schakels, in hoeverre scooters hier voordeel van hebben weet ik dus niet)

Het moet dus niet groter zijn :)

Als je je carb als bottleneck neemt krijg je lage instroomsnelheid.
Je moet een zo vloeiend mogelijk kanaal maken, volume in je membraan enzo moet ik eventjes op gaan zoeken in hoeverre je dat aan moet passen op je carb grootte.
 
Back
Top