Verband kop en uitlaat

rs-ruud said:
CYLINDER HEAD

Cylinder heads can be reshaped to change the power band. Generally speaking, a cylinder head with a small diameter and deep combustion chamber, and a wide squish band (60% of the bore area). Combined with a compression ratio of 9 to 1 is ideally suited for low to mid range power. A cylinder head with a wide shallow chamber and a narrow squish band (35-45% of bore area) and a compression ratio of 8 to 1, is ideally suited for high rpm power.

There are many reasons why a particular head design works for certain types of racing. For example; a head with a wide squish band and a high compression ratio will generate high turbulence in the combustion chamber. This turbulence is termed Maximum Squish Velocity, MSV is rated in meters per second (m/s). A cylinder head designed for supercross should have an MSV rating of 28m/s. Computer design software is used to calculate the MSV for head designs. In the model tuning tips chapters of this book, all the head specs quoted have MSV ratings designed for the intended power band changes.

Dit is redelijk bekende info, maar dit is niet waar het in dit topic over gaat, nl het verband tussen uitlaat en kop.

Het enigste verband hiertussen wat ik ken is dat een goede uitlaat je daadwerkelijke compressie verhoogt en dat je daar je kop weer op aan moet passen, maar dat is al diverse malen genoemd in dit topic.....
 
Dit is redelijk bekende info, maar dit is niet waar het in dit topic over gaat, nl het verband tussen uitlaat en kop.

Het enigste verband hiertussen wat ik ken is dat een goede uitlaat je daadwerkelijke compressie verhoogt en dat je daar je kop weer op aan moet passen, maar dat is al diverse malen genoemd in dit topic.....

Toch wel Aad, want beide zowel de kop als de uitlaat moeten voor hetzelfde toerental berekend worden.
Toen ik uitlaatberekeningen ook voor scooters ging maken, had ik wel de kopgegevens erbij nodig. Nu maak ik bij voorkeur altijd een kop en uitlaatbereking in combinatie.
Want de Kreidlers worden ook steeds meer met goede squishkoppen uitgerust.
Als je een kop hebt die voor 13.000 rpm is berekend, dan moet je deze niet combineren met een uitlaat die op 15.000 rpm berekend is, want dan zal de msv waarde, door de te brede squishband zeker en meestal ook de compressieverhouding te hoog worden, waarbij motorschade zeker niet uitgesloten is. Nu kun je d.m.v. een grotere squish clearence wel direct de compressiewaarde terugbrengen, maar de msv waarde daalt minder snel. Je kunt dan nog wel de squish rand flink afronden, waardoor de msv ook omlaag gaat.
Veel onervaren rijders voelen niet aan dat een motor tegen de detonatie aanrijdt, met alle risico's.
Een goede uitleg hierover is geschreven door Arno Koch, de link hiervoor staat wel ergens op m'n website, onder Techniek.

Groeten,
Luc
 
Last edited:
Back
Top