Verband kop en uitlaat

Joel heeft denk ik met zijn opmerking het hele mystery al opgelost. Het is een beetje vreemd om na winst na het uit draaien van een kopje te concluseren dat hij voorheen niet met de uitlaat "overweg" kon.

Daar zitten vast andere meer logische verklaringen aan gelinked.

En mijn mening is dat kopjes weldelijk heel belangrijk zijn, omdat de uiteindelijke pk's tpch in een samenspel van pietluttige dingen zit. Desalniettemin blijkt uit de info bij vhm al dat er vooral winst te halen is in koppel verschuivingen en koeling (uitgaande van de juiste compressieverhouding en een niet absurde vorm).
 
Originally posted by Ufo
Joel heeft denk ik met zijn opmerking het hele mystery al opgelost. Het is een beetje vreemd om na winst na het uit draaien van een kopje te concluseren dat hij voorheen niet met de uitlaat "overweg" kon.

Daar zitten vast andere meer logische verklaringen aan gelinked.

En mijn mening is dat kopjes weldelijk heel belangrijk zijn, omdat de uiteindelijke pk's tpch in een samenspel van pietluttige dingen zit. Desalniettemin blijkt uit de info bij vhm al dat er vooral winst te halen is in koppel verschuivingen en koeling (uitgaande van de juiste compressieverhouding en een niet absurde vorm).

maar zit er ook een verband tussen met de uitlaat??zoja, kan je hier iets over vertellen.
 
Nou dit verband is er iig:

De uitlaat is verantwoordelijk voor teruggaande drukpulsen. Naarmate de uitlaat zijn werk beter doet, komt er meer verloren vers mengsel (en verbr gassen)terug in de verbrandingskamer. Dus als je een hele geode uitlaat hebt zul je een grotere verbrandingsruimte nodig hebben in de cilinder.

Dit zie je ook bij andere motorvoertuigen: als ze een erg goede vulling hebben door bijvoorbeeld een turbo dan wordt er een kop gemonteerd met een grotere inhoud en dus lagere compressiewaarde.

Het komt dus eigenlijk neer op wat Joel al zei. Ik vind ook niet dat je dan kan zeggen dat de kop aan de uitlaat is aangepast, maargoed.
 
Ik vraag me af of je dat zo wel mag stellen..
Volgens mij verhoogd een turbo de compressie om dus een al hoge compressie niet enorm hoog uit te laten vallen monteren ze bijvoorbeeld een plaat tussen carters en cilinder.
Dat een 2takt uitlaat ook invloed heeft op de compressie is wel logisch maar omdat het niet mechanisch geforceerd word zal die invloed minder zijn dan bij een turbo neem ik aan.
 
Dat neem je verkeerd aan. Er is wel degelijk een belangrijke compressiewinst door een goed werkende uitlaat. Dat merk je aan alles. EN DAT is gewoon de job van een 2-tact pijp.
 
Amaai, hoe moet je op zo een simpele maar 'belangrijke' vraag een simpel antwoord geven.
Niet dus...
Is echt veel complexer en belangrijker dan er aangenomen wordt.
Hangt eigenlijk af van wat je wil met je motor. Ik bedoel maar waar je power wil op je band...
 
goldfingers said:
Amaai, hoe moet je op zo een simpele maar 'belangrijke' vraag een simpel antwoord geven.
Niet dus...
Is echt veel complexer en belangrijker dan er aangenomen wordt.
Hangt eigenlijk af van wat je wil met je motor. Ik bedoel maar waar je power wil op je band...

Wat is jouw kijk dan op bovenstaand verhaal, ik weet dat je een hoop dingen te weten ben gekomen in jouw 'loopbaan' in de 2-tact wereld, en ik verwacht ook niet dat je alles even voorkauwt, maar kan je misschien iets specifieker zijn met je antwoord, hoe het verband met uitlaat-kop volgens jou is?

offtopic : volgens mij ben je een tijdje weggeweest van forum, of lees je alles gewoon me en hou je je op de achtergrond? :)
 
Ga me wa kalmeren voor ik uitleg geef.
Het komt!
By the way: Jensen say's hello to all those who did'nt make me nervous.
Das toch ne gevoeligen gast zulle...
 
Ik dacht dat er juist een groter verband is, tussen uitlaatpoortvorm, en verbrandingskamervorm en inhoudt.

Zoals bij een evo cilinder, heb je een hele brede uitlaatpoort, verbrandingskamer heeft niet veel compressie- geloof 8:1 oid :? - smalle squishband.

Mijn beredenering (weet niet of het goed is) - Verbrand mengsel uit de Verbrandingskamer, gaat bij een smalle squishband erg breed de cilinder in, waardoor de brede uitlaatpoort noodzakelijk is.

Nou zeggen jullie dus dat je met een goede hoogtoerige uitlaat - minder verbrandingskamer volume nodig hebt, maar is het dan niet zo dat de machine dan weer minder krachtig wordt onderin de toeren?

Compressieverhouding veranderen - verplaats de koppelkromme, hoe meer compressie hoe meer koppel (simpel gezegd) onderin de toeren, maar wat gebeurt er dan @ topvermogen..
 
BurN said:
Nou zeggen jullie dus dat je met een goede hoogtoerige uitlaat - minder verbrandingskamer volume nodig hebt, maar is het dan niet zo dat de machine dan weer minder krachtig wordt onderin de toeren?

Met een goede uitlaat zou je eindcompressie juist hoger moeten zijn, door een betere vulling, dus zal je je compressie iets moeten verlagen om detonatie tegen te gaan
 
BurN said:
Ik dacht dat er juist een groter verband is, tussen uitlaatpoortvorm, en verbrandingskamervorm en inhoudt.

Zoals bij een evo cilinder, heb je een hele brede uitlaatpoort, verbrandingskamer heeft niet veel compressie- geloof 8:1 oid :? - smalle squishband.

Mijn beredenering (weet niet of het goed is) - Verbrand mengsel uit de Verbrandingskamer, gaat bij een smalle squishband erg breed de cilinder in, waardoor de brede uitlaatpoort noodzakelijk is.

Nou zeggen jullie dus dat je met een goede hoogtoerige uitlaat - minder verbrandingskamer volume nodig hebt, maar is het dan niet zo dat de machine dan weer minder krachtig wordt onderin de toeren?

Compressieverhouding veranderen - verplaats de koppelkromme, hoe meer compressie hoe meer koppel (simpel gezegd) onderin de toeren, maar wat gebeurt er dan @ topvermogen..

met de 50cc classic racer (erg gevoelig) was het zo dat we hem te hoog op druk hadden staan en dan loopt ie boven in toeren niet door , we hebben de inhoud toen groter gemaakt en toe ging ie door , scheelde wel even 2000tpm... maar tis nog maar net wat je nodig bent , koppel of snelheid , koppel had ie wel met te hoge druk..
 
melf #50 said:
met de 50cc classic racer (erg gevoelig) was het zo dat we hem te hoog op druk hadden staan en dan loopt ie boven in toeren niet door , we hebben de inhoud toen groter gemaakt en toe ging ie door , scheelde wel even 2000tpm... maar tis nog maar net wat je nodig bent , koppel of snelheid , koppel had ie wel met te hoge druk..

Zeker waar. Meer compressie is over het algemeen onderin krachtiger, maar minder doorlopen bovenin.

Evo heeft trouwens een compressieverhouding van 15:1 bij de opgegeven squish van 0.45-0.50mm. Zonder te praten over een squishwaarde is elke opmerking over compressieverhouding loos.
 
Weet iedereen wel wat de bedoeling is van die 'squish'rand?
Om dan een beetje on topic te komen, experimenteren jullie met een gelijke of met een verwijdende rand? Bepalen jullie de helling van die rand tov zuigerpositie,kop volume en vorm? Deze factoren zijn belangrijk om tenslotte de geschikte uitlaat er op te passen. Dus op einde verhaal zal het blijken dat het dus inderdaad 'big deal' is om deze op elkaar af te stemmen, JohanS.
Ik weet dat ieder terug zal vragen om ipv rond de pot te draaien, effectief het een en ander uit de doeken te doen.
Probleem is dat ik in Northamptonshire vertoef tot en met Zaterdag...
Zou eerst wat beeldmateriaal willen van de zolder opduiken. :rolleyes:
 
Last edited:
Joël said:
Zeker waar. Meer compressie is over het algemeen onderin krachtiger, maar minder doorlopen bovenin.

Evo heeft trouwens een compressieverhouding van 15:1 bij de opgegeven squish van 0.45-0.50mm. Zonder te praten over een squishwaarde is elke opmerking over compressieverhouding loos.

Is dat bij 0.45 of 0.50? haha

Ik gaf aan in me post dat ik het niet wist, maar ik dacht toch echt dat een evo minder compressie had dan 15:1, evo kopjes die ik hier heb liggen hebben toch wel beduidend minder, heb ze niet gelitert, maargoed
 
Dat is bij een squishwaarde van 0,45 binnen en 0,50 buiten de rand. Dit vanwege het (overigens detonatie bervorderende) verschil tussen de met radius verlopende zuiger en rechte squishrand in de kop.
 
Ufo said:
Dat is bij een squishwaarde van 0,45 binnen en 0,50 buiten de rand. Dit vanwege het (overigens detonatie bervorderende) verschil tussen de met radius verlopende zuiger en rechte squishrand in de kop.

klopt ook mijn excuzes, heb ik toenertijd zelf nog mee gewerkt met het kopje van tenbrey.
 
CYLINDER HEAD

Cylinder heads can be reshaped to change the power band. Generally speaking, a cylinder head with a small diameter and deep combustion chamber, and a wide squish band (60% of the bore area). Combined with a compression ratio of 9 to 1 is ideally suited for low to mid range power. A cylinder head with a wide shallow chamber and a narrow squish band (35-45% of bore area) and a compression ratio of 8 to 1, is ideally suited for high rpm power.

There are many reasons why a particular head design works for certain types of racing. For example; a head with a wide squish band and a high compression ratio will generate high turbulence in the combustion chamber. This turbulence is termed Maximum Squish Velocity, MSV is rated in meters per second (m/s). A cylinder head designed for supercross should have an MSV rating of 28m/s. Computer design software is used to calculate the MSV for head designs. In the model tuning tips chapters of this book, all the head specs quoted have MSV ratings designed for the intended power band changes.
 
rs-ruud said:
CYLINDER HEAD

Cylinder heads can be reshaped to change the power band. Generally speaking, a cylinder head with a small diameter and deep combustion chamber, and a wide squish band (60% of the bore area). Combined with a compression ratio of 9 to 1 is ideally suited for low to mid range power. A cylinder head with a wide shallow chamber and a narrow squish band (35-45% of bore area) and a compression ratio of 8 to 1, is ideally suited for high rpm power.

There are many reasons why a particular head design works for certain types of racing. For example; a head with a wide squish band and a high compression ratio will generate high turbulence in the combustion chamber. This turbulence is termed Maximum Squish Velocity, MSV is rated in meters per second (m/s). A cylinder head designed for supercross should have an MSV rating of 28m/s. Computer design software is used to calculate the MSV for head designs. In the model tuning tips chapters of this book, all the head specs quoted have MSV ratings designed for the intended power band changes.

Boek titel/schrijver ?
 
Back
Top