Ik heb deze Agility ter reparatie van een kennis. "Hij start niet" was de klacht. Dus ik dacht: sproeiertjes schoonmaken en gaan met die banaan. Mooi niet dus. Meer aan de hand dus hier mijn bevindingen tot nu toe:
Startmotor draaide niet rond en kickstart ging heel zwaar. Dus m'n eerste vrees: vast/warmloper? Accu bleek in orde.
Begonnen met vario (die was duidelijk niet met momentsleutel vastgezet want wat heb ik moeten beuken om die moer los te krijgen! Ik erger me dood aan die klunzen) en wat blijkt? De rampplaat zit behoorlijk vast op de as! Kreeg hem alleen los met minutenlang wrikken. Hoe krijgt iemand dat nou voor elkaar? Heb je daar ooit eerder van gehoord? Dat een gat te groot wordt, kan ik beredeneren maar te klein?? Ik vermoed dat het is gebeurd door een lelijk afgezaagde variobus (beetje scheef dus) en deze bus heeft bovendien te veel speling op de as (ook raar want dat slijt toch nauwelijks). Dat in combinatie met een moer die véél en véél te vast is gedraaid. Met loep kan ik zien dat het ijzer rondom het gat in de rampplaat licht is ingedeukt en er zitten ook haarscheurtjes rondom (dat verklaart waarom het gat "te klein" is geworden). Hopelijk is het goede nieuws dan dat het geen echte vastloper is (moet ik nog checken). Er is echt vreselijk geklungeld met deze scoot. Ook de carterkap bouten zaten veel te vast en de rubber pakking ontbreekt volledig! Verder is ook de bendix kapot (maar dat is niet de oorzaak van het vastslaan denk ik).
Ik vroeg me af: heeft iemand dit eerder meegemaakt, zo'n rampplaat die vast zit op de as? En zou het veel uitmaken eigenlijk? Bij Kymco kan de rampplaat normaal gesproken gewoon vrij over de as bewegen (geen groefjes) maar hoe belangrijk is dat? Ik bedoel: in principe draait de vario+rampplaat toch wel mee met de as. Niet via directe koppeling maar wel via de halfpoelie en snaar (halfpoelie is met as gekoppeld via groefjes en de snaar trekt vervolgens de vario mee in hetzelfde tempo). Graag jullie mening hierover.
Nog een vraag. Het is een snor en met originele snor CDI. Maar er zitten wel 6,5 gram rollen in. Klopt dat? Op diverse plekken zie ik dat snor 8,5 gram rollen heeft maar ik krijg geen duidelijkheid hierover. Dat verschil lijkt me sowieso erg groot. Ik neem toch aan dat snor en brom zelfde drukveer hebben. Er zit wel een gladde bus in nu maar de bedoeling is wel dat ie onder WOK grens blijft.
Ze hebben €500 betaald 2 mnd geleden, dat ding is uit 2006. Slechte deal toch? Totaal niet onderhouden denk ik. Oliepeil erg laag. Achterband op. Diverse ontbrekende bouten.
Ben benieuwd of ik hem aan de praat krijg. Zo ja dan ga ik ze maar es een heel groot onderhoud voorstellen.
Startmotor draaide niet rond en kickstart ging heel zwaar. Dus m'n eerste vrees: vast/warmloper? Accu bleek in orde.
Begonnen met vario (die was duidelijk niet met momentsleutel vastgezet want wat heb ik moeten beuken om die moer los te krijgen! Ik erger me dood aan die klunzen) en wat blijkt? De rampplaat zit behoorlijk vast op de as! Kreeg hem alleen los met minutenlang wrikken. Hoe krijgt iemand dat nou voor elkaar? Heb je daar ooit eerder van gehoord? Dat een gat te groot wordt, kan ik beredeneren maar te klein?? Ik vermoed dat het is gebeurd door een lelijk afgezaagde variobus (beetje scheef dus) en deze bus heeft bovendien te veel speling op de as (ook raar want dat slijt toch nauwelijks). Dat in combinatie met een moer die véél en véél te vast is gedraaid. Met loep kan ik zien dat het ijzer rondom het gat in de rampplaat licht is ingedeukt en er zitten ook haarscheurtjes rondom (dat verklaart waarom het gat "te klein" is geworden). Hopelijk is het goede nieuws dan dat het geen echte vastloper is (moet ik nog checken). Er is echt vreselijk geklungeld met deze scoot. Ook de carterkap bouten zaten veel te vast en de rubber pakking ontbreekt volledig! Verder is ook de bendix kapot (maar dat is niet de oorzaak van het vastslaan denk ik).
Ik vroeg me af: heeft iemand dit eerder meegemaakt, zo'n rampplaat die vast zit op de as? En zou het veel uitmaken eigenlijk? Bij Kymco kan de rampplaat normaal gesproken gewoon vrij over de as bewegen (geen groefjes) maar hoe belangrijk is dat? Ik bedoel: in principe draait de vario+rampplaat toch wel mee met de as. Niet via directe koppeling maar wel via de halfpoelie en snaar (halfpoelie is met as gekoppeld via groefjes en de snaar trekt vervolgens de vario mee in hetzelfde tempo). Graag jullie mening hierover.
Nog een vraag. Het is een snor en met originele snor CDI. Maar er zitten wel 6,5 gram rollen in. Klopt dat? Op diverse plekken zie ik dat snor 8,5 gram rollen heeft maar ik krijg geen duidelijkheid hierover. Dat verschil lijkt me sowieso erg groot. Ik neem toch aan dat snor en brom zelfde drukveer hebben. Er zit wel een gladde bus in nu maar de bedoeling is wel dat ie onder WOK grens blijft.
Ze hebben €500 betaald 2 mnd geleden, dat ding is uit 2006. Slechte deal toch? Totaal niet onderhouden denk ik. Oliepeil erg laag. Achterband op. Diverse ontbrekende bouten.
Ben benieuwd of ik hem aan de praat krijg. Zo ja dan ga ik ze maar es een heel groot onderhoud voorstellen.
Last edited: