Kymco Agility 50 4-t 2006 repareren... tips welkom

Flof

Active Member
Ik heb deze Agility ter reparatie van een kennis. "Hij start niet" was de klacht. Dus ik dacht: sproeiertjes schoonmaken en gaan met die banaan. Mooi niet dus. Meer aan de hand dus hier mijn bevindingen tot nu toe:

Startmotor draaide niet rond en kickstart ging heel zwaar. Dus m'n eerste vrees: vast/warmloper? Accu bleek in orde.

Begonnen met vario (die was duidelijk niet met momentsleutel vastgezet want wat heb ik moeten beuken om die moer los te krijgen! Ik erger me dood aan die klunzen) en wat blijkt? De rampplaat zit behoorlijk vast op de as! Kreeg hem alleen los met minutenlang wrikken. Hoe krijgt iemand dat nou voor elkaar? Heb je daar ooit eerder van gehoord? Dat een gat te groot wordt, kan ik beredeneren maar te klein?? Ik vermoed dat het is gebeurd door een lelijk afgezaagde variobus (beetje scheef dus) en deze bus heeft bovendien te veel speling op de as (ook raar want dat slijt toch nauwelijks). Dat in combinatie met een moer die véél en véél te vast is gedraaid. Met loep kan ik zien dat het ijzer rondom het gat in de rampplaat licht is ingedeukt en er zitten ook haarscheurtjes rondom (dat verklaart waarom het gat "te klein" is geworden). Hopelijk is het goede nieuws dan dat het geen echte vastloper is (moet ik nog checken). Er is echt vreselijk geklungeld met deze scoot. Ook de carterkap bouten zaten veel te vast en de rubber pakking ontbreekt volledig! Verder is ook de bendix kapot (maar dat is niet de oorzaak van het vastslaan denk ik).

Ik vroeg me af: heeft iemand dit eerder meegemaakt, zo'n rampplaat die vast zit op de as? En zou het veel uitmaken eigenlijk? Bij Kymco kan de rampplaat normaal gesproken gewoon vrij over de as bewegen (geen groefjes) maar hoe belangrijk is dat? Ik bedoel: in principe draait de vario+rampplaat toch wel mee met de as. Niet via directe koppeling maar wel via de halfpoelie en snaar (halfpoelie is met as gekoppeld via groefjes en de snaar trekt vervolgens de vario mee in hetzelfde tempo). Graag jullie mening hierover.

Nog een vraag. Het is een snor en met originele snor CDI. Maar er zitten wel 6,5 gram rollen in. Klopt dat? Op diverse plekken zie ik dat snor 8,5 gram rollen heeft maar ik krijg geen duidelijkheid hierover. Dat verschil lijkt me sowieso erg groot. Ik neem toch aan dat snor en brom zelfde drukveer hebben. Er zit wel een gladde bus in nu maar de bedoeling is wel dat ie onder WOK grens blijft.

Ze hebben €500 betaald 2 mnd geleden, dat ding is uit 2006. Slechte deal toch? Totaal niet onderhouden denk ik. Oliepeil erg laag. Achterband op. Diverse ontbrekende bouten.

Ben benieuwd of ik hem aan de praat krijg. Zo ja dan ga ik ze maar es een heel groot onderhoud voorstellen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

4slaf4life

Active Member
ik heb ook wel eens gehad dat ik 20 minuten moest wrikken en trekken om een ramplaat los te krijgen. Heb hem uiteindelijk met een lange schroevendraaier los kunnen krijgen.
Het is normaal dat de ramplaat vast zit op de as. De variateur zit wel los, maar die zit weer vast in de ramplaat.
 

Flof

Active Member
Nou, normaal? Lijkt me niet. Misschien komt het vaker voor door misbruik van slagmoersleutels. Op mijn People S'jes die ik heb gehad zat ie in elk geval nog nooit vast.

Maar ondertussen denk ik dat het niet zo boeit. Want wat ik even was vergeten: hij zit natuurlijk klem tussen het lager en de variobus. Dus sowieso zit ie al behoorlijk gekoppeld aan de as, niet alleen via de snaar-vario zoals ik eerst zei.

Ik dacht eerst dat het zware kickstarten en het vastslaan van de startmotor één probleem was maar ik ben er ondertussen achter dat het 2 aparte problemen zijn. Ten eerste: de startmotor, die draait gewoon niet vlot genoeg (kan de startmotor zelf zijn of de aarding of het relais). Ten tweede is de kickstart helemaal vervuild en verdroogd dus dat boeltje moet ik reviseren.

Verder ontdekte ik dat de choke kapot is en bovendien niet goed afsluit. Dat zal ook uitmaken.

Morgen alles weer dichtmaken en kijken of ie dan wil starten.
 

Flof

Active Member
@4slaf4life nee, bij Kymco is dat gat rond, geen groefjes zoals ik al zei.

@Instnt "vast is vast" is zo'n lekker populaire uitdrukking maar je hebt er precies helemaal niets aan. Veel te subjectief. En zelfs voor één persoon zal het onmogelijk zijn om goed te schatten en consistent te zijn. Al zal je met veel ervaring wel het juiste gevoel kunnen ontwikkelen. Ik vind een momentsleutel een MUST. Waarom denk je dat de werkplaatsmanuals aanhaalmomenten specificeren? Bladvulling? Nee, het is met een reden. Probleem is dat veel sleutelaars inclusief werkplaatsen, gebruikmaken van slagmoersleutels. Lekker snel werkt dat maar daarmee kun je ook de boel heel erg verzieken. Ook de meeste professionals nemen niet de tijd om aanhaalmoment op te zoeken in het boekje en momentsleutel te gebruiken. Tijd is geld hè. Begrijpelijk maar jammer. Mede daarom doe ik alles liever zelf (en het is een leuke hobby).
 

Instnt

Member
dat klopt wel, ik draai altijd zover totdat ik geen enorme kracht meer hoef te zetten zegmaar. slagmoersleutels zijn wel idd 300x sneller haha
 

Flof

Active Member
Inmiddels loopt de scooter. Hoofdprobleem was de aarding vd startmotor. Ook bendix en choke vervangen.

Maar nu het volgende probleem. Hij trekt erg slecht! Nou is dat op zich niet zo vreemd met achterstallig onderhoud, ik moet alles nog doen zoals kleppen stellen en nieuw luchtfilter en zo. Maar toch, hij trekt echt erg slecht. Zou me niet verbazen als ie een compressie probleem heeft. Gelukkig heb ik pas zo'n meter aangeschaft dus dat kan ik testen.

Maar wat ik wel vreemd vind: op zich schiet hij bijna meteen naar het maximum toerental (voor snor: 7000 tpm). Vervolgens gaat de snelheid heel traag opklimmen. Dat geeft mij eigenlijk het gevoel dat de motor zelf wel voldoende power heeft maar het lijkt net of de power niet wordt overgebracht. Met andere woorden: alsof snaar / koppeling blijft slippen. Maar ik heb niks raars gehoord of geroken. Het "voelt" dus niet als missende power maar het voelt meer als missende overbrenging. Want bij te weinig power zou je verwachten dat het toerental wegzakt.

Overigens, dat ie zo heel snel op de max toeren zit is niet zo raar en voorlopig even niet het probleem. Hij heeft immers 6,5 gram rollen zoals ik eerder vertelde. Die ga ik nog wel een keer verzwaren.

Wat ook nog zou kunnen is dat ie niet goed "opschakelt": Ik heb de klemmende rampplaat vervangen door een andere maar het viel me op dat die nogal klem zit in de vario. Ook niet de bedoeling lijkt me. Best raar want allemaal originele onderdelen. schuivertjes ook in orde. Maar ja, als ie daardoor blijft plakken in de lagere versnelling, verklaart dat wel het probleem. Of kan er nog een andere reden zijn dat ie te traag opschakelt?
 

Flof

Active Member
Ik ben alweer een stap verder. Vanwege de genoemde overweging van het niet opschakelen, dacht ik vandaag: laat ik de koppeling poelies es inknijpen. En wat denk je? Ze veerden niet meer terug! (En ja, ik weet dat je dan moet draaien en frommelen met de v-snaar voor ie terug kan veren). Ik dacht even, gebroken veer? Koppeling eraf: nee geen gebroken veer. Maar het schuiven gaat gewoon niet zo lekker (al leek het wel te verbeteren terwijl ik het probeerde).

Toevallig had ik nog een goeie koppeling liggen en heb die erop gezet (meer als test eigenlijk). Ook weer een andere rampplaat vanwege de eerder genoemde klemmende schuivertjes. En ja hoor, hij trekt nu zoals het hoort! Waar logisch denken al niet goed voor is. Nou weet ik wel dat je niet 2 dingen tegelijk moet veranderen want nu weet ik dus niet of het die beetje klemmende rampplaat was of die stroeve koppeling. Wat denken jullie? Ik denk die koppeling. Die is door ouderdom flink droog gelopen vermoed ik en misschien zit er wel roest in (want weet je nog? De carterkap pakking ontbreekt). Ik ga hem sowieso nog openmaken.

Maar ja, de scooter rijdt nu dus weer goed. Maar ik ben er nog lang niet. Ik wil een zeer uitgebreide beurt geven. Deze scooter heeft heel veel aandacht en liefde nodig. Ook compressietest en uiteraard kleppen stellen. En de hele rest. Her en der ontbreken bouten of zit de boel los. De SLS ligt los op de vloerplank. De rubber seal vd motor koeling ontbreekt en ook die koelkapjes zitten niet goed. Achterband moet vervangen. Enz enz enz. Ben ik nog wel weekje mee zoet.

Wat is jullie mening over banden wisselen? Zelf doen met grote bandenlichters? Of laten doen? Ik heb zulke bandenlichters niet en heb het vermoeden dat je daarmee altijd schade aan de velg krijgt. Eens?

Een ding wat ik bv tegenkwam vandaag: een scheur in de buis van het luchtfilter! Bij de aanhechting. Ooit gezien? Stomtoevallig dat ik het zag en natuurlijk ULTRA belangrijk. Zo vlakbij het achterwiel is dat een hele vieze plek om lucht vandaan te zuigen :confounded:. Ik zie het echt helemaal voor me hoe het opstuivende zand via dat spleetje de motor ingezogen wordt. Knars knars. Gruwelijk. Nachtmerries.

Morgen overleg met de eigenaar want er moet wel flink in de buidel getast worden voor ik hiermee verder ga. Jemig, ik dacht even startprobleempje maar het is een heel project aan het worden. Misschien haakt de eigenaar af vanwege de ouderdom van de scooter. Maar eerlijk gezegd heb ik wel het gevoel dat ie het nog waard is. Ik denk niet dat ie absurd veel kilometers heeft gereden. Ik hoor geen rammelende lagers. En uiteraard heb ik even flink "geschud" aan de krukas en koppeling as aan vario-zijde en daar was ook geen speling te voelen.

Heeft iemand nog tips waar ik specifiek op moet letten bij een oude Agility?
Post automatically merged:

Oh ja, ik weet dat iedereen ramplaat schrijft ipv rampplaat. Met rammen heeft het niks te maken (nou ja, met heel veel fantasie misschien). Met rampen trouwens evenmin. Maar rampplaat is een vernederlandsing van het Engelse woord "ramp plate". "Ramp" betekent helling. En dat is precies de functie: een helling voor de rollen. Om de vario naar voren te rammen, ehh, schuiven. Anyway, ik hou het lekker bij rampplaat. Deze was sowieso best een ramp dus....
 
Last edited:

Instnt

Member
Banden zou je opzich wel zelf kunnen doen met bandenlichters & velgbeschermingsdingen ( weet de naam niet) is wel een grotere kans dat je de lak van je velg beschadigt. Ik haal altijd het wiel er zelf af (besparing op kosten), ga naar een garage van een vriend van mij en laat hem met de banden machine de oude eraf halen & de nieuwe erop. Thuis is het dan alleen n kwestie van er weer opzetten :)
 

Roller286

Member
Ik doe mijn banden ook altijd zelf met lichter en velg beschermers. Dat gaat prima. Er is inderdaad nog wel een kostenpostje aan de scooter maar dat valt volgens mij onder de noemer onderhoud. En op onderhoud moet men niet bezuinigen. Onderhoud is erg belangrijk! Nog een tipje. Als je de Carter kap weer terug zet gebruik dan kopervet op de boutjes. Als dat niet gebruikt is kan dat ook een reden zijn dat die boutjes zo gruwelijk vast zaten. Die kunnen vast corroderen.
Post automatically merged:

Heb je een foto van die ramplaat?
 
Last edited:

Flof

Active Member
Yep, kopervet gebruik ik altijd op risico bouten en moeren. Bv ook die lange 2 van luchtfilterhuis, uitlaat, bagagerek, wielmoeren, ea.
Hmm, toch maar es proberen dan zo'n setje bandenlichters. Oh ja, velg beschermers, dat bestaat ook nog, wel es gezien idd.
Thanks.

Het is wel aanzienlijk meer dan alleen onderhoud dit....
 

Flof

Active Member
Vanavond gesproken met de eigenaar en hij gaat akkoord met de héle lijst, inclusief de optionele zaken. Dat ging makkelijker dan gedacht. Hij is blij met m'n passie zei hij. Leuk toch. Ik kan me helemaal uitleven komende dagen. Te beginnen met onderdelen jacht.

Saillant detail. Na de reparatie vd startproblemen maakte ik proefrit en ontdekte dat ie bijna 60 @teller reed. Terwijl hij 40 had gezegd tegen mij. Wat blijkt? Zijn dochter (van 17) had 40 tegen hem gezegd! Zijn reactie vandaag: "ohh, vandaar dat ze niet wilde dat ik erop zou rijden!" Die meid gaat dus een "goed gesprek" krijgen over snelheid, veiligheid, WOK, enz. Ik mag de scooter terugbrengen onder WOK grens. Papa beslist.

Tevens de bevestiging dat de gladde variobus was geplaatst door een opvoerpuber. Dat verklaart een hoop van mijn constateringen. Niet dat ik iets tegen pubers heb hoor. Maar wel tegen overmoedig en onoordeelkundig gepruts (van wie dan ook). Blijf eraf met je tengels. Al helemaal van 4takt. En ook wordt ik niet blij van die opgevoerde snorretjes, scheurend zonder helm over de smalle fietspaden. Misschien bespaar ik iemand wel een dwarslaesie of spaar ik z'n leven.
Post automatically merged:

Bedoel je een foto van die "geplette" rampplaat? Of van die klemmende? Eerstgenoemde heb ik weer in de scooter gezet, na eerst het gat wat te hebben opgeschuurd. Valt weinig aan te zien hoor, de haarscheurtjes zie je alleen met loep. Bij die andere valt wel op dat de schuivertjes niet helemaal gelijk lopen met de rand, ze steken iets uit. Maar voor zover ik me kan herinneren is dat bij m'n People S ook zo. Misschien hoort het een beetje te klemmen (maar wat is een beetje). Die richeltjes lopen wijder uit naar beneden dus ook logisch dat de rampplaat steeds meer weerstand ondervindt naarmate hij dieper zit. Ik snap dat niet zo. Je zou toch zeggen dat het zo vrij mogelijk moet kunnen bewegen.

Maar de rampplaat van Agility lijkt dus toch fractie afwijkend te zijn van die van de People S zoals ik al eerder aangaf. Ik zie ook kleine verschillen. Beide origineel. Op de Agility rampplaat staat "KYMCO", op die van People S "KYGAK".
 
Last edited:

Flof

Active Member
Al het onderhoud is gedaan. Koppeling gereviseerd, carburateur gereviseerd, enz enz enz.
Rijdt nu 65@teller. Ben verbaasd, hoezo zo snel? Hij is helemaal standaard behalve dat er een brom-bus in zit ipv snor-bus. Maar pakweg 57@gps is toch wel raar. De CDI is volgens mij een niet-originele snor. Deze begrenst wel iets hoger dan een originele, scheelt ca 400 tpm (origineel: 6800 tpm en deze: 7200 tpm). Met een originele Kymco snor gaat is alsnog 60@teller. Dit is toch vreemd? Hij zou nu langzamer dan een brom moeten zijn want hij is nu ingesteld als brom met een snor-cdi. Een verder originele bromscoot met snor-cdi zou ca 40@gps moeten rijden (ca 47@teller)! Wie kan dit verklaren? Echt al het andere is origineel dus ook vario. Lijkt haast wel of er een verkeerde eindreductie in zit. Snap er niks van.

Zoals gezegd ga ik hem terugbrengen tot onder de WOK grens. Ben benieuwd hoeveel varioringen-mm ik daarvoor nodig ga hebben. Snor=11mm verdikking. Maar als ie met brom bus (5mm verdikking) al zo hard gaat..... Dan is een originele snorbus misschien nog wel te snel.

Nog iets over trekkracht. Ik heb gemeten van 0-40@teller: 12 sec. Veel metingen in verschillende rijrichtingen bij zwakke wind en dan het gemiddelde. Dat is best secuur.
Ter vergelijking, mijn People S rijd in 12 s van 0-50@teller. Tellerafwijking is vergelijkbaar met de Agility dus dat kan het verschil niet verklaren. De CDI kan het ook niet verklaren want mijn People S maakt geen toeren boven de 7000 tot aan 50@teller (beetje zwaar afgesteld misschien). De Agility heeft 6,5 gram rollen en originele drukveer. Tijdens optrekken maakt ie vrij constant 6200-6400 tpm wat me perfect lijkt voor snor.
Tezamen met die te hoge snelheid verdenk ik opnieuw de eindvertanding. Maar dat is best onwaarschijnlijk. Heb niet de indruk dat veel mensen daaraan iets veranderen, zelfs niet als ze opvoeren.

Anyway, wat vinden jullie van deze cijfers (mn die hoge top) en is er iemand met een originele (=niet opgevoerde) Agility 12 inch snor of brom, die eens de tijd kan opmeten met een stopwatch van 0-40@teller? Graag erbij vertellen welke rolletjes erin zitten.
 
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top