Koppeling versleten, of afstelling?

Status
Not open for further replies.
Hey @brambiggelaar

Mijn advies op dit moment is ff rustig de scooter laten voor wat het is.

Je maakt het jezelf veel te moeilijk door steeds over iets anders begint.

Chil man... eerst herstellen.

Wil je toch doorgaan doe het dan stap voor stap.

Nu ben je aan het plannen wat je zou willen maar begin niet aan de koppeling als je niet weet wat je doet. (Niet beledigend bedoeld) omdat ik je ken onderhand maar echt sommige dingen moet je echt ff goed inlezen.

En je hoeft niet te hopen dat iemand je wilt helpen. Die zijn er altijd wel maar in jou geval wil je teveel ineens een dan loopt het in de soep. ;)

Toen ik lag te kloten om zowel de kruk as moer en de koppelhuis moer te verwijderen heb ik afstand daar van gedaan en een Luchthamer aangeschaft. Tweede hands maar Jezus wat een verschil zeg...heerlijk. 15 euro. Compressor had ik al.

Nou Bram, eerst een plan maken en vandaar uit gaan werken. Niet alles door elkaar. :)
Oww wat erg, iedereen kent mij, maar ik ben zelf degene die alles over mezelf post.

Ik heb mezelf al een rijverbod gegeven. Omdat ik teveel bezig ben met de scooter boven de 30 km per uur te houden dan met t verkeer.

Ik heb 2 flinke waarschuwingen gehad en kan niet tussen de auto's rijden als t 10o meter duurt voordat ik boven de 25 ben.

Sparky, je laat iemand met gekneusde ribben en zoo niet lachen totdat ik kapot ga vd pijn. (Sparky west way ik bedoel), deel t gerust op t forum.


Als ik er niet meer ben hier valt er een complete soap serie weg. Hahaha

ALLEMAAL BEDANKT!
 
Het zou best kunnen wat je zegt maar ikzelf heb nooit tairip bij de carb./ gasveer gezien. (Ja misschien eigen toevoeging?

Maar dat lipje op die veer komt dan los zodat de acceleratiepomp uit staat?

Maar waarom zou je de acceleratie pomp willen uitzetten? Wat gebeurt er dan? Of beter gezegd wat gebeurt er dan niet?

Wat zijn de voordelen?

Gewoon nieuwsgierig en mogelijk weer wat te leren.

Ik hoor het graag van je.
Ja idd de acceleratie pomp wordt dan uitgeschakeld, het tyripje heeft er altijd gezeten.
Dus ik denk dat er een grotere sproeier in zit.
En dat de acceleratie pomp voor de 125cc uitvoering is.
Eerlijk gezegd is t een experiment.
Ik heb t zo weet terug aangepast..
 
Ben heel eind genezen, scooter nu af gesteld.
Kreeg te weinig lucht, dat was het.

Onbegrensde cdi, gaat hij 60 met weinig toeren over de hele linie.
Dus zal t met rolletjes verder afgesteld moeten worden, ook de andere koppeling, ik haal die carterkap er nog 1 of 2x af en dat is om alles te onderhouden, koppeling moet ik uitzoeken, v snaar en variosetje.

De complete kickstarter ontbreekt, ja de ring zit om de krukas op t gekartelde gedeelte. Maar ik ben blij dat ik weer rij.

En vanwege t lage toerental is er nog ruimte genoeg. Liever nog enkele 10 duizenden kilometers met 65 GPS dan korter met 75 GPS.

We zullen zien.
 
Alles gemaakt en gecheckt.

Het bokken blijft bij t lage toerental.
Is de koppeling. O ja bij een toerental dat hij net blijft lopen draait t achterwiel nog. Einde koppeling.

Valt daar in snelheid nog winst te behalen?
Door een andere koppeling te plaatsen? Zo ja welke?
En kan ik dan mijn oude variateur laten zitten en met zwaardere rolletjes en nieuwe draagrubbers het ding optimaal te maken?

En dan natuurlijk de v snaar meteen.

Dus wat kan ik winnen met de koppeling en een variosetje en nieuwe v snaar?

Hij is ontgrenst. Maar maakt weinig toeren.
 
Koppelingswijzigingen geeft geen snelheidstoename. Koppelingsveertjes bepaalt toerental wegrijden / aangrijpen in de bel.
Rolletjes richtlijn tussen 6 en 7 gram. Zwaarder zorgt alleen maar voor een snel knijpende vario wat je acceleratietoerental lager maakt.
Je kunt kiezen voor de modellen van DrPulley, deze zijn er ook genoeg van imitatiemerken.
3 veertjes voor 1000/1500RPM oid lijkt mij prima. Heb nog geen GY6 versleten schoentjes gezien, ook al zie ik wel eens blauwe koppelingsbel.
Groet,
 
Koppelingswijzigingen geeft geen snelheidstoename. Koppelingsveertjes bepaalt toerental wegrijden / aangrijpen in de bel.
Rolletjes richtlijn tussen 6 en 7 gram. Zwaarder zorgt alleen maar voor een snel knijpende vario wat je acceleratietoerental lager maakt.
Je kunt kiezen voor de modellen van DrPulley, deze zijn er ook genoeg van imitatiemerken.
3 veertjes voor 1000/1500RPM oid lijkt mij prima. Heb nog geen GY6 versleten schoentjes gezien, ook al zie ik wel eens blauwe koppelingsbel.
Groet,

Met koppelingsbel bedoel je neem ik aan het koppelings huis? Of de koppeling zelf?

Deze benaming heb ik nog nooit gehoord. :)
 
Klopt, het huis met de 6 gaten, sorry
Ik heb net een stuk gereden, hij is motorisch goed afgesteld, maar ik kan t echt goed voelen dat de koppeling gaar is, hij gaat elke dag wel iets harder lopen omdat de onderdelen steeds beter op elkaar in zijn gelopen.

Koppeling, rolletjes, sproeier, v snaar en verder afblijven.
Was net al een opluchting op de 60 GPS te zitten.
 
Heb je de achterpoelie al eens los gehad?

Als er nog segmenten op de koppeling zit deze proberen ruw op te schuren zodat het gladde eraf is.. En de binnenkant van het koppelingshuis eens met remmen reiniger schoonmaken. Wellicht gaat het dan iets beter..
 
Heb je de achterpoelie al eens los gehad?

Als er nog segmenten op de koppeling zit deze proberen ruw op te schuren zodat het gladde eraf is.. En de binnenkant van het koppelingshuis eens met remmen reiniger schoonmaken. Wellicht gaat het dan iets beter..
Oké dat is het proberen meer dan waard. Heb ik die remmen reiniger toch niet voor niks gekocht.

Ik ga het straks zeker proberen.
 
Nou ik heb besloten om de koppeling te vervangen, het koppelingshuis is goed, natuurlijk de v snaar, en de variateur moeten nu zwaardere rolletjes in omdat ik een onbegrensde cdi heb.
Ik dacht om alles mee te nemen naar mijn scooter zaak en alles origineel vervangen met sym onderdelen.

Ik verwacht meer trekkracht vanwege t vervangen vd koppeling.
En dacht zelf met zwaardere rolletjes wat harder te gaan...?

Ik sta open voor suggesties.
60 65 GPS is prima, als hij dan ook sneller optrekt is t helemaal goed.

Ik zal wat sproeiers pakken en een nieuwe bougie en bougiedop. Zit te los nu.

Nog tips? Ik denk dat ik t beste sym onderdelen kan vervangen door sym onderdelen. En dan mijn windt in de koppeling en rolletjes te zoeken.

Maar ik zit er wel vaker langs.
 
Heb je de achterpoelie al eens los gehad?

Als er nog segmenten op de koppeling zit deze proberen ruw op te schuren zodat het gladde eraf is.. En de binnenkant van het koppelingshuis eens met remmen reiniger schoonmaken. Wellicht gaat het dan iets beter..

Ik denk dat Bram hulp nodig gaat hebben bij het koppeling gebeuren!

Als men het weet stelt het niet veel voor. (Ik heb er genoeg uitgehaald en ingezet)
dus ik weet dat het niet 1,2,3 is gedaan.

Mocht Bram de koppelingsveer (Niet de trek veertjes) willen vervangen dan zal die in ieder geval een grote baco nodig hebben. Minimaal 38/40mm bekbreedte.
 
Fijn om een forum te hebben waar ze zelfs t geduld kunnen opbrengen voor mijn ongelooflijke toeren.

Ik heb een werkplaats handboek. Maar er zijn zoveel modellen vd Orbit 2 uit gebracht.

In de gebruiksaanwijzing in mijn buddy staat front and rear drum brake. Hmmm

Manuel jij had de Orbit een model ouder dan de mijne van 2014 toch?
Had jij trommelremmen?

Dat is terug naar de middeleeuwen.
 
Fijn om een forum te hebben waar ze zelfs t geduld kunnen opbrengen voor mijn ongelooflijke toeren.

Ik heb een werkplaats handboek. Maar er zijn zoveel modellen vd Orbit 2 uit gebracht.

In de gebruiksaanwijzing in mijn buddy staat front and rear drum brake. Hmmm

Manuel jij had de Orbit een model ouder dan de mijne van 2014 toch?
Had jij trommelremmen?

Dat is terug naar de middeleeuwen.

Vgm is bij de sym orbit dan 2 versies geproduceerd.. met trommelrem of met schrijfrem.. Maar volgens mij zijn de blokjes precies hetzelfde?
 
Ik ga nu meteen de sleutel vd achterkoppeling halen.
Is er een foute manier van demonteren vd vario tm de koppeling?
 
Is er een foute manier van demonteren vd vario tm de koppeling?

Wat wil je precies los gaan halen een van beide of alles? Want voor de koppeling hoeft niet de vario er perse eraf..
Je zou het ook een voor een kunnen doen..

Haal je eerst de koppeling los. Ben je daar klaar mee zet je die weer vast, en begin je aan de vario.

Bij demontage alles in volgende eraf halen en op volgorde aan de kant leggen. Dan zou er weinig mis moeten gaan.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top