Variateur, complete koppeling en V-snaar vervangen

Speedster

New Member
Goedemiddag,

Zojuist heb ik de complete koppeling van mijn Minarelli blok vervangen voor een origineel exemplaar, ook gelijk de V-snaar en de nieuwe variateur er op gezet.

Dit was ik al van plan en alles was al besteld voordat ik van de week stil kwam te staan nadat ik bij het optrekken over een verkeersdrempel reed met een snelheid van 10 km per uur.

Nu alles vervangen is, is het probleem niet verholpen.
Als ik aan het koppelingshuis draai, gaat het achterwiel niet draaien. Totaal geen weerstand, maar als ik met de scooter loop dan draait het koppelingshuis wel mee maar als je het koppelingshuis vast houdt, dan draait het achterwiel gewoon vrij rond.

Wat is er kapot gegaan? De achteras of de vertanding of wat anders?

Alvast bedankt voor jullie hulp en het meedenken.
 
Advertisement - register to remove this

Het maakt niet uit hoe veel toeren hij maakt, er komt geen beweging in de scooter.

Met gesloten carterdeksel of niet, ook geen verschil.
Als deze open is en ik geef gas, dan zie ik wel dat de pulley achter beweegt naar de koppeling toe.

Alles is vernieuwd, koppelingshuis, koppeling, pulley's, kevlar V-snaar en een variateur, behalve de halfpoulie, die is nog als nieuw.
1000008528.jpg1000008530.jpg
 
De koppeling was volledig gebruiksklaar fabrieks-af voorgemonteerd. Het enige wat loz zat was natuurlijk het koppelingshuis.

De 2 trekveertjes zitten er goed op, het is een originele koppeling.

Het probleem is begonnen toen ik vanuit stilstand een verkeersdrempeltje nam en ik daarna 9km naar huis moest lopen.
Post automatically merged:

Als het achterwiel niet draait als je aan het koppelingshuis draait, heeft dat eigenlijk vrij weinig met de koppeling te maken. Dan zal er inderdaad waarschijnlijk iets kapot zijn in de vertanding. Geen speling op je wiel?
Dat is mijn verwachting dus ook, ik laat er wel even een specialist naar kijken.
Ik ga zelf niet aan de vertanding beginnen.
 
Is je koppelingshuis niet te het verkeerde.formaat?

Vertanding klinkt moeilijker dan het is hoor. Als je de olie eruit laat lopen dan kun je je deksel losdraaien en als je wiel of naaf eraf zijn tik je met de kunstof hamer oid het makkelijk los. Alles past verder maar in 1 van de bijbehorende.lagers dus als je ff foto maakt met uit elkaar halen kan er weinig fout gaan
 
Is je koppelingshuis niet te het verkeerde.formaat?

Vertanding klinkt moeilijker dan het is hoor. Als je de olie eruit laat lopen dan kun je je deksel losdraaien en als je wiel of naaf eraf zijn tik je met de kunstof hamer oid het makkelijk los. Alles past verder maar in 1 van de bijbehorende.lagers dus als je ff foto maakt met uit elkaar halen kan er weinig fout gaan
Nee, het is echt een compleet set, fabrieks-af geleverd. Ook echt bedoeld voor de Minarelli lang horizontaal en gemaakt voor deze scooter.

Zoals ik eerder al schreef begonnen de problemen met de oude koppeling gemonteerd na het nemen van een verkeersdrempel met lage snelheid.
Ik heb deze nieuwe onderdelen gemonteerd omdat ik ze toch al had liggen en alles wilde uitsluiten. (scooter heeft in 15 jaar 200km gereden dus wilde het netjes en nieuw hebben)
 
Scooter op middenbok of kratje zetten en gewoon losmaken. Is idd niet moeilijk. Gewoon doen en kijken. Ben wel benieuwd wat je aantreft trouwens.
 
Volgens de specialist is de complete naaf kapot, welk onderdeel heb ik dan nodig om te bestellen? Ik kom zo snel niets tegen wat aan de beschrijving voldoet.
Post automatically merged:

Scooter op middenbok of kratje zetten en gewoon losmaken. Is idd niet moeilijk. Gewoon doen en kijken. Ben wel benieuwd wat je aantreft trouwens.
Kennelijk is de naaf helemaal stuk. De nieuwe koppeling enzo was prima door mij gemonteerd.
Post automatically merged:

Scooter op middenbok of kratje zetten en gewoon losmaken. Is idd niet moeilijk. Gewoon doen en kijken. Ben wel benieuwd wat je aantreft trouwens.
Kennelijk is de naaf helemaal stuk. De nieuwe koppeling enzo was prima door mij gemonteerd.
 
De naaf van je achterwiel ? Dan heb je sowieso een nieuw wiel nodig , en ook even kijken als je het wiel hebt gedemonteerd , of de splines van de uitgaande as nog goed zijn , anders moet je die as ook vervangen , en moet de tandwiel kast alsnog open.
 
Gaat om een Dragster toch? Dan zou je deze naaf moeten hebben.
Maar naar mijn weten kan hier toch eigenlijk weinig aan kapot. Dan zou je eerder bij de uitgaande as uitkomen lijkt me. Maar dat zie je tijdens demonteren snel genoeg
 

Attachments

  • Screenshot_20231223_032640_Chrome.jpg
    Screenshot_20231223_032640_Chrome.jpg
    64.6 KB · Views: 5
Een nieuwe originele Dragster naaf is besteld, begin volgend jaar binnen dus dan kunnen ze verder gaan sleutelen.

Ik heb geen idee hoe het er nu uit ziet, ga volgend jaar ff langs en maak dan wel een foto.
 
Back
Top