Variateur moer zit vast...

Kpeeters

New Member
hoi... ik heb een probleem met het er af krijgen van mn variateur moer ik heb het paar x geprobeerd met blokkeersleutel maar het lukt niet en ben op het moment de moer kapot aan het draaien. iemand een idee hoe ik hem alsnog los kan krijgen?


1704725507154.png
 
Advertisement - register to remove this

waarmee draaide je? een lamme bahco? :fearscream:
ik zou in dit geval (als je niet afhankelijk bent van je scooter die nu niet rijdt en wel moet rijden) wachten tot ik een nieuwe moer klaar had liggen. deze moet en kan je niet meer monteren, àls jij hem er nu nog af krijgt..
 
waarmee draaide je? een lamme bahco? :fearscream:
ik zou in dit geval (als je niet afhankelijk bent van je scooter die nu niet rijdt en wel moet rijden) wachten tot ik een nieuwe moer klaar had liggen. deze moet en kan je niet meer monteren, àls jij hem er nu nog af krijgt..
Ik gebruikte moerbitje 17mm op accuboormachine
 
Ik gebruikte moerbitje 17mm op accuboormachine
dop. die heb je er dan niet goed opgehouden (was het een 6 of 12-kant dop?). of wàs ie al zo afgerond en heb je dat aan de vorige eigenaar te danken?
tenzij je een sterke impact-schroefmachine of een slagmoersleutel gebruikt, gaat een accuboormachine niet werken.
wat je nu nog kan proberen is om die dop er helemaal op te slaan en er dan een wringijzer/glijgreep op te zetten en dáár met al je gewicht op te gaan hangen, terwijl je de dop haaks op je moer blijft drukken met je andere hand. (of een kort verlengstuk in de dop, autokrik of steunpoot eronder, dan wringijzer erin en hangen)
Nog beter is om een slagmoersleutel te regelen en het daarmee te proberen.
als bovenstaandde niet lukt, komt het kleiner slijpen van de zeskant van je moer naar 16 of 15, ondertussen steeds passen met de betreffende 6-kant dop en dan weer met veel kracht (een gewone schroefmachine kan de benodigde kracht niet leveren en zo ja slaat ie uit jouw handen.) draaien, mijn voorkeur gaat uit naar de slagmoersleutel of impact-driver.
 
Waarschijnlijk zat de moer vast gedraaid met een slagmoersleutel en kun je die het best er ook af halen met een slagmoersleutel ,
omdat het muur vast zit.
Wat je ook kan doen is met een hamer op de sleutel slaan zachtjes tot de moer los '' schrikt'', al ben je daar nu te laat mee....
 
Gewoon een steel van een hamer tussen je carter en de tanden van je halfpoulie. En dan zo dat als je de moer los wil draaien esrst de tandjes van je starterkrans zich beetje vasthappen in die steel van de hamer en het carter. Dan moer los met ringsleutel of ratel. Vast kan precies andersom. Niet optimaal maar dit is toch al redelijk verbeunt zo te zien
 
Gewoon een steel van een hamer tussen je carter en de tanden van je halfpoulie. En dan zo dat als je de moer los wil draaien esrst de tandjes van je starterkrans zich beetje vasthappen in die steel van de hamer en het carter. Dan moer los met ringsleutel of ratel. Vast kan precies andersom. Niet optimaal maar dit is toch al redelijk verbeunt zo te zien
Soms moet men inderdaad niet denken maar doen.
Rammen en klaar...
I like that............ :)
 
Nog nooit gedaan zo iets! Compleet belachelijk. Bezemsteel pakken, hoef je geen hamer te slopen. :p

Maar ik ben toch eigenlijk wel bang dat deze moer te ver heen is. Als laatste optie kan je er een slot in slijpen met een dremel, niet helemaal door! Dan een beiteltje tussen zetten, en splijt je de moer open.
 
Gewoon een steel van een hamer tussen je carter en de tanden van je halfpoulie. En dan zo dat als je de moer los wil draaien esrst de tandjes van je starterkrans zich beetje vasthappen in die steel van de hamer en het carter. Dan moer los met ringsleutel of ratel. Vast kan precies andersom. Niet optimaal maar dit is toch al redelijk verbeunt zo te zien
hij heeft een blokkeersleutel.
heb je de foto's gezien? ik geloof niet dat blokkeren van de poelie hier het probleem is..
 
Het is toch 15 ?
Een accu boormachine of een slagmoersleutel ?
Probeer nu deze:
View attachment 73791
weten we al over wat voor scooter het gaat?
bij m'n Kymco is vóór 17, achter bij de koppeling 14.. (verschil in gewone moer of flens/kraagmoer, gewone moer is dikker dan flensmoer, draagvlak is namelijk gelijk)
zo'n tang heeft mij nog nooit wat opgeleverd, behalve ontvelde knokkels.
 
idee!
deze zullen nog te groot zijn, maar ik heb ooit zgn slotbouten van autovelgen verwijderd met zo'n type dop! die sla je erop, die bijt zich vast en dan draai je je bout/moer los. het getoonde pennetje is om dan je bout uit de dop te slaan, dat kan wat lastiger worden als je er een moer mee verwijdert.. dit overigens compleet legaal, ik was mijn eigen sleutel kwijt (en die pakte toch al beroerd)moerverwijderaar.jpg
 
Die dingen werken inderdaad ook goed. Moet wel de moet linksom los draaien, anders word het ook niets.

En misschien is dat hier ook wel het probleem trouwens... Draait hij niet andersom los? Komt nog wel eens voor op een krukas.
 
peugeot is Linksom. Hyosung en TGB is rechtsom. Imi minarelli volgens mij ook Rechtsom heb ik gelezen maar daar moet ik nog eens naar kijken(staan er 2 van haha)
 
Gebruik hem ook heel vaak.Voor mijn werk test ik ze ook wel geregeld en dan neem ik m mee naar huis voor de auto of scooters. Eerst had ik er 1 op lucht maar sinds wij ze hebben wil ik beslist niet anders meer. Heb btw alles op accu op moment. Geweldig!
 
Back
Top