Nieuwe variateur, geen power en enorm hoge toeren

Speedster

New Member
Hoi,

Ik heb net een nieuwe variateur gekocht, de Yasuni Axial voor mijn 50cc Minarelli blok.

Na montage en proberen te test rijden gebeurt het volgende: elektrisch starten gaat veel beter maar de scooter maakt enorm veel toeren, koppeling grijpt heel laat aan en heel weinig kracht.

Nu zie ik nergens ervaringen van mensen met deze variateur dus ik heb geen idee wat er mis gaat.

In de oude variateur zaten rollertjes van rond de 5 gram, de nieuwe glijpennen in de Yasuni zijn 4 nog wat en 5 nog wat gram, heb ze beide geprobeerd met het zelfde resultaat.
Van ellende maar weer de oude variateur terug gezet.. dus weer herrie bij het starten enzo.

Wie o wie kan mij vertellen wat er mis gaat?
 
Advertisement - register to remove this

is je snaar nog netjes?
heb je gekeken of je riem onderin in de breedte mooi op je variobus paste, of dat ie er ruim binnen viel?
heb je je nieuwe vario over de oude bus geschoven, of compleet gewisseld?
 
Ja, de snaar is nog netjes, niet versleten.
Past het zelfde op de vario als bij de oude en heb alle nieuwe onderdelen overgezet dus ook de nieuwe variobuis.

Toen ik de oude weer terug gemonteerd had loopt het allemaal weer prima, vrij vlot aangrijpen, en weer slecht starten plus herrie bij het starten.

Ik hoop niet dat ik ruim 100 euro weg gegooid heb met deze aankoop.
 
ik lees over die vario:
"LET OP! Voor de juiste werking van deze variateur dien je gebruik te maken van de originele, zachte drukveer en trekveren. Met een sterkere drukveer zal de variateur niet juist werken, daar is deze niet op berekend."

heb jij andere trek- of drukveren?
 
Klopt dat heb ik ook gelezen, daarom juist deze set aangeschaft omdat alles op de scoot nog origineel zou zijn.

De koppeling krijg ik er niet af, dus ik kan nu niet controleren hoe of wat, ben ruim een uur aan het proberen geweest met een dopsleutel en een koppeling sleutel.

Zou het echt zo veel uitmaken als er een andere drukveer op zit..
Of is het wellicht een kwestie van te lichte glijpennen?
 
koppeling grijpt heel laat aan
De vario heeft niks te maken met het aangrijpen van de koppeling.
De koppeling grijpt aan bij een bepaald toerental en dit toerental is afhankelijk van de trekveren.
Dus als jij denkt dat de koppeling later aangrijpt, maakt die nieuwe vario initieel minder toeren dan de oude bij het gas open draaien.
Hoe ligt de v-snaar in de nieuwe vario als de motor stil staat en zit er misschien speling tussen de twee variohelften en de v-snaar?
Slipt de snaar niet bij gas open draaien?
Is de variobus van de nieuwe vario precies even lang dan de bus van de oude?
 
Ik ga het morgen weer allemaal even nalopen, ik zag geen gekke dingen maar ben al weer 20 jaar uit het scooter wereldje geweest en sinds 2 maandjes weer in het bezit van een scooter.

Het viel mij op dat pas bij heel erg veel toeren de koppeling wat ging doen, dus wellicht dat ik wat fout gedaan heb.
 
Back
Top