nieuwe koppeling = nieuwe variateur ?

DC_1702

New Member
Hallo iedereen
Ik ben eigenaar van een Yamaha booster oud model waarbij de koppeling is versleten.
Ik vroeg mij nu af welke nieuwe koppeling ik zou kopen en of ik al dan niet ook de variateur moet vervangen.
Ik hoop dat iemand van jullie hier een antwoord op kan geven.

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Hi,

Ik weet niet wat voor koppeling je erin had, standaard of een andere merk?
Als je variateur er gewoon nog goed uit ziet dan is er niks aan de hand, kijk ook nog naar je rolletjes als je dat nog niet gedaan hebt.

Mvg,
 
Bedankt voor uw antwoord
De brommer heeft +- 17 000 km en de koppeling die nu kapot is is de originele koppeling.
Ik heb ook de rolletjes al eens bekeken en die lijken mij ook aan vervanging toe aangezien er op een paar rolletjes al vlakke kantjes zitten wat mij niet goed lijkt ?
Voor de rest ziet de variateur er nog goed uit en ik gok dat deze ook de originele is.
Ik had mijn vraag dus ook anders moeten stellen: Is het nodig mijn originele variateur te vervangen als ik mijn koppeling vervang door een andere koppeling dan het origineel model?

Alvast bedankt
 
Rolletjes vervangen als en vlakke kanten op komen/zitten.

De variateur hoef je niet te vervangen als je de koppeling vervangt. Ik neem aan dat je alleen de koppeling vervangt en niet de poulies?
 
Oke zal ik doen
En ja de reden dat ik mijn koppeling wil vervangen is omdat de segmenten zijn afgesleten.
Verder heb ik geen andere problemen aan de koppeling gevonden dus lijkt het mij idd voldoende om enkel de koppeling zelf te vervangen. Toch?

mvg
DC
 
Je kan dan inderdaad alleen de koppeling zelf vervangen, maar als de rolletjes ook vlakke kanten hebben kan je die net zo goed vernieuwen, wel hetzelfde gewicht ;)
 
De koppeling in de slip koppeling achter. De variateur zit op de krukas.. Zou eerst even na gaan en zien welke van deze 2 versleten is.

Mis communicatie zou jammer zijn en kost je alleen extra geld.
 
Wat bedoel je eurokit ? Ik snap je niet helemaal

Hij bedoelt, weet je wel wat je zelf bedoelt, de variateur of de koppeling.

Heb in de bijlage de foto van een variateur en koppeling gedaan, misschien bedoel je wat anders:
52074

Koppeling ^





52075

Vario ^

Zijn voorbeelden van een piaggio zip/vespa.
 
Maar waar het allemaal mee begonnen is dat ik mijn carter heb opengegooid is dat ik tussen 35km/h en 45 km/h een enorme trilling voelde doorheen de brommer die ik voorheen niet voelde.
Ik heb toen mijn carter opengedaan en toen zag ik een stuk van 1 van mijn trekveren liggen, deze was dus afgebroken.
Ik dacht dat dit het probleem misschien was maar dat leek me toch raar aangezien het tussen 35 en 45 is.
Zouden die versleten segmenten dan voor het probleem zorgen ?
Mvg
DC
 
vlakke kantjes zitten wat mij niet goed lijkt ?

Nee das niet goed. Althans niet zo snel. Heb je wel de juiste maat rolletjes? 15x12 of 13x16. Enz.?

Lijkt wel of er veel te veel druk op de rolletjes komt en dat trekt niet lekker op. Ze glijden dus zwaar je vario in. Dat zijn die vlakke kantjes.

Iets klopt niet. Zelf veranderingen gedaan?
 
Last edited:
Maar waar het allemaal mee begonnen is dat ik mijn carter heb opengegooid is dat ik tussen 35km/h en 45 km/h een enorme trilling voelde doorheen de brommer die ik voorheen niet voelde.
Ik heb toen mijn carter opengedaan en toen zag ik een stuk van 1 van mijn trekveren liggen, deze was dus afgebroken.
Ik dacht dat dit het probleem misschien was maar dat leek me toch raar aangezien het tussen 35 en 45 is.
Zouden die versleten segmenten dan voor het probleem zorgen ?
Mvg
DC

Als die segmenten dan de koppeling geen trekveren meer hebben gaan die klapperen tegen de binnenkant van het koppelings huis. Dat is waarom je het voelde trillen.. Dus kwestie van nieuwe trekveren halen ...


Maar nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe koppeling.
Welke koppeling raden jullie aan ?

Gewoon een origineel lijkende..

Die originele lijkende polini 3g ziet er ook wel goed uit.

0104249.048_hi.jpg


Er zitten zelfs die witte veertjes bij om hem nog net iets strakker af te stellen.. Voor 37 euro is het een koopje.
 
oke top bedankt voor jullie hulp
IK ga me dan zo een koppeling aanschaffen samen met nieuwe rolletjes voor in de variateur
Bedankt iedereen voor de hulp
 
Ik heb gewoon de koppeling aangeschaft die mij hier werd aangeraden door eurokit namelijk een koppeling van 107 mm.
Nu blijkt mijn koppelingshuis echter 105mm te zijn
 
Back
Top