Koppeling probleem

DirtyFrog

Member
Beste Forumleden,

Ik heb een probleem met mijn hexagon 150cc blok. Ik heb de standaard koppeling van de hexagon en een malossi vario. Nu is mijn probleem dat wanneer ik de koppeling moer vast heb zitten, draait het wiel hardstikke stroef en het koppeling huis ook en dan hoor je de zuiger bewegen, als ik deze los schiet draait het zoals het hoort. Hoe zou ik dit op kunnen lossen?
 
Advertisement - register to remove this

Als het koppelings huis ( de bel) draait , hoort hij niet de krukas mee te nemen. Dus met vast draaien , draai je de bel waarschijnlijk klem tegen de koppeling segmenten . Zit hier geen afstands ring tussen ? En kun je door de gaten in de bel zien , wat er gebeurt
 
Als het koppelings huis ( de bel) draait , hoort hij niet de krukas mee te nemen. Dus met vast draaien , draai je de bel waarschijnlijk klem tegen de koppeling segmenten . Zit hier geen afstands ring tussen ? En kun je door de gaten in de bel zien , wat er gebeurt
Tussen het huis en koppeling zit geen afstandsring , zit wel een ring helemaal op de as geschoven tegen het lager van de as van de vertanding. En er zit een lager in de achterkant van de koppeling. als die aangeschoten zit draait inderdaad de koppeling ook als ik aan het huis draai. Heb het huis en koppeling er al proberen af te halen om het lager te kunnen controleren, maar krijg niks los…
 
Kan het zijn dat de ring achterop de as niet op deze plek hoort? Dit zorgt er namelijk voor dat de koppeling met poulies naar voren komt te staan. Dit zorgt er weer voor dat het koppelingshuis klem komt te zitten tegen de koppeling en poulies waardoor de koppeling niet vrij loopt.
 
Krijg je nu de bel er niet meer af ? Dan heb je kans dat deze te ver op de as zit , en de binnen splines van de bel beschadigd zijn , zou je eens met een poeli trekker moeten proberen.
 
Krijg je nu de bel er niet meer af ? Dan heb je kans dat deze te ver op de as zit , en de binnen splines van de bel beschadigd zijn , zou je eens met een poeli trekker moeten proberen.
Heb nu inderdaad de bel ervanaf gekregen met een polietrekker, kwam er achter dat voor in de koppeling ook een klein lager miste, dacht dat dat het moest zijn draaide hem beetje strak draait beter dan eerst maar soms pakt ie nogsteeds de koppeling mee. Geen idee hoe nu verder
Post automatically merged:

Kan het zijn dat de ring achterop de as niet op deze plek hoort? Dit zorgt er namelijk voor dat de koppeling met poulies naar voren komt te staan. Dit zorgt er weer voor dat het koppelingshuis klem komt te zitten tegen de koppeling en poulies waardoor de koppeling niet vrij loopt.
Die aller eerste ring weet ik 100% zeker dat die daar origineel hoort. Na die ring zit een lager die in de achterkant van de koppeling valt, voorkant miste een kleiner lager, die zit nu ook. nogsteeds het probleem helaas. Zag op een video van een runner 180 dat die ook nog zon buis had maar op videos van een hexagon 150 zit die er niet.
 
Als je alles van de as haalt ( koppeling compleet) is dan de as nog recht , slingert deze niet als je aan het achterwiel draait
 
Als ik het zo op het 2e filmpje zie , lijkt het mij , dat de splines die in de bel zitten opgesloten moeten worden , op de binnen ring van het kogellager , wat dieper zit . Dit is nu niet het geval , waardoor je de binnenkant van de bel klem trekt tegen de voering. Hoeveel speling zit er nog tussen de vertanding , en de binnen ring van het lager als je hem zo vast zet dat hij vrij loopt ? Daar zou dan van die lengte een busje tussen moeten , nu trek je alles vast tegen elkaar , omdat de bel te ver naar binnen kan schuiven op de splines .
 
Als ik het zo op het 2e filmpje zie , lijkt het mij , dat de splines die in de bel zitten opgesloten moeten worden , op de binnen ring van het kogellager , wat dieper zit . Dit is nu niet het geval , waardoor je de binnenkant van de bel klem trekt tegen de voering. Hoeveel speling zit er nog tussen de vertanding , en de binnen ring van het lager als je hem zo vast zet dat hij vrij loopt ? Daar zou dan van die lengte een busje tussen moeten , nu trek je alles vast tegen elkaar , omdat de bel te ver naar binnen kan schuiven op de splines .
Thanks!! Na nog een keer goed kijken bij technische schema’s is gebleken dat er inderdaad een buis en ring, achter in de koppeling zaten, ik dacht alleen dat lager. Gelijk 2 vliegen in een klap, die bolle ring die ik uit de vertanding dacht gehaald te hebben hoorde dus hier!! Die bus dacht ik eerste instantie dat die van mijn vario was dus nooit aan gedacht achter in mijn koppeling te steken…. Betekend dat het geluid van vertanding is opgelost en de koppeling normaal werkt! nogmaals bedankt allemaal voor het mee denken!!!!
 
Back
Top