koppeling probleem?

thijsie

Well-Known Member
hoi,

Ik ben nieuw hier, zal me even voorstellen, Thijs 16 jaar en pas in het bezit van een aerox uit 2006.

nu heb ik hier een probleem mee, al enige tijd maakt de koppeling een sleepend geluid.... nu is het de laatste tijd alleen maar erger geworden en zelfs nu als ik start gaat de scooter meteen rijden....


Wat is er aan de hand, wat moet ik vervangen? Koppeling of wat anders?

groeten

Thijs
 
Advertisement - register to remove this

je kan ook de kap eraf pakken en dan voelen aan de koppeling (heen en weer draaien) of er iets mis is en dan kan je altijd nog die "deksel' eraf halen.
 
koppeling van je scooter afhalen is niet zo moeilijk hoor, kost 2 minuutjes als je het goede gereedschap hebt :) kan je gelijk goed zien wat er mis is, en eventueel dus gelijk fixen ;)
 
nou, me pa heeft genoeg gereedschap in de garage, maar is er misschien speciaal gereedschap nodig? ik ga vanmiddag in ieder geval ff de boel open maken.

Bedankt
 
misschien iets om de koppeling tegen te houden afhankelijk hoe vast of los dat ie zit. als je niks hebt kan je het proberen met een riem oid. of een luchtsleutel als je die hebt, of een varioblokeersleutel. tis misschien wel beun maar dan lukt het mischien wel.
 
nou... Vandaag nog is bezig geweest maar ik krijg de koppeling met geen mogelijkheid los....:(

Als er in de vario de rolletjes versleten zijn wat zijn dat de symptomen?
 
Dan zal je toeren verloop niet zo lekker zijn.

Koppeling loshalen is niet zo heel moeilijk als je ff weet hoe het moet:

Je moet je koppeling in de bankschroef zetten en dan met een steeksleutel of grote baco de koppelingsmoer eraf halen, als je de bankschroef loshaalt moet iemand de koppeling vasthouden omdat de moer eraf is en er veel druk achter staat, hou je hem niet vast, schiet hij weg, met veel pech in je gezicht...
 
Ooo, je bedoelt het koppelingshuis waarschijnlijk.

Dan moet je een koppelingblokkeersleutel kopen.

Het kan ook met een luchtsleutel als je die hebt + dop 22 ---> (weet niet 100% zeker)
 
nou...
alles is los hoor met een beetje hulp van me pa :(

nu wil ik ook nieuwe rolletjes bestellen, welke moet ik hebben? veel keuze....
ook wil ik er een complete nieuwe koppeling opzetten omdat de segmenten en het huis toch wel erg versleten zijn.

iemand wat tips? over welke en waar te bestellen....

oja, heb geen standaard uitlaat maar een laser, en de vario is er uit, aerox loopt 75-80 km/pu

thx.

Thijs
 
Last edited:
Je hebt 15 X 12 rollen nodig(zou tussen de 3 en 4,5 gram gaan zitten.)

Je varioring is er uit bedoel je wss;)

Je huis ook versleten? Dat gebeurt niet zo 1,2,3 hoor. Ik zou eerst eens een nieuwe koppeling kopen.
Ik zou kiezen uit deze 3:
- Imitatie Delta Clutch 42,50
- Malossi Fly 47,50
- Stage 6 (verstelbaar) 69,00
 
dat is een snel antwoord :)

waar kan ik dat het beste bestellen, ben al iets van easyparts tegen gekomen.

Die rollen had ik al gewogen, maar de weegschaal weegt niet achter de komma, en geeft 4 gram aan als ik er 3 weeg geeft ie 11 gram aan dus idd ergens net onder de 4 gram denk ik.

En ja ik bedoel de varioring, wil het eigenlijk vandaag nog bestellen zodat ik aankomend weekend alles weer in elkaar kan zetten.:)

koppeling is 107 mm, toch?

thx
 
koppeling:
Foto-GC3IPLHZ.jpg


van deze aerox:
Foto-VHUCWN8K.jpg
 
Back
Top