speedfight 4 4t race koppeling?

zwerfjoch .

New Member
ik heb een peugeot speedfight 4 4takt
er zit een 65cc airsall onder
ook zit er een witte drukveer in met een andere sproeier en andere rolletjes.
nu vroeg ik mij af of het zin heeft om met deze setup een race koppeling erin te zetten voor meer trekkracht maar doet dat nog iets? of zal het een overbodig goedje zijn die geen impact heeft op prestaties.
 
Advertisement - register to remove this

Als het goed afgesteld is heeft het eigenlijk geen invloed op de prestaties. Zo'n koppeling maakt het alleen makkelijker om het echt perfect af te stellen, als je er echt het laatste beetje uit wil halen.
 
Als het goed afgesteld is heeft het eigenlijk geen invloed op de prestaties. Zo'n koppeling maakt het alleen makkelijker om het echt perfect af te stellen, als je er echt het laatste beetje uit wil halen.
ohh oke bedankt voor de info, zijn er wel nog andere opties die ik er aan kan doen zodat de prestaties beter worden?
 
ik heb een peugeot speedfight 4 4takt
er zit een 65cc airsall onder
ook zit er een witte drukveer in met een andere sproeier en andere rolletjes.
nu vroeg ik mij af of het zin heeft om met deze setup een race koppeling erin te zetten voor meer trekkracht maar doet dat nog iets? of zal het een overbodig goedje zijn die geen impact heeft op prestaties.

Race koppeling heb je niks aan op een 4takt.

Race koppeling is bedoeld voor hoog toerige 2takt setups.. En zo hoog zal een 4takt motor niet lopen.

Als je hem toch koopt en monteerd, zal het ding alleen maar gaan slippen en zal niet je koppelingshuis pakken.. Of te wel je kan er niet mee rijden.

Een 4takt heeft een koppeling nodig die zelf massa heeft (dus genoeg gewicht) om lager in toeren aan te grijpen.


zijn er wel nog andere opties die ik er aan kan doen zodat de prestaties beter worden?

Voor dat blok is niet zoveel voor te krijgen en de cilinder die je al hebt zit al op de max van wat er op het blok past.

Helaas zijn er ook geen scherp getimde nokkenassen voor dat ding te koop. Als ze er al zijn, waarschijnlijk ergens in Azieen.

Voor de rest kan je niet meer dan een sport vario erin zetten met een torque driver..

En dan de rolletjes, drukveer, en trekveren goed afstellen.. En dan zit je aan het max haalbare.
 
Natuurlijk kan je een race koppeling ook wel afstellen. Kwestie van zwakke trekveren er in. Het zal alleen vrij weinig uithalen.
 
Natuurlijk kan je een race koppeling ook wel afstellen. Kwestie van zwakke trekveren er in. Het zal alleen vrij weinig uithalen.


Waar is dat op gebaseerd? Een racekoppeling is in elke situatie altijd lichter dan een standaard koppeling.
Vergelijk ze maar eens, zie je duidelijk verschil.
Heb er genoeg mee getest om te weten dat het niet gaat werken op een 4takt motor.

Het gaat hier niet alleen om de sterkte van het trekveertje.. Ook de massa = het complete gewicht van de koppeling speelt hier een rol in.

Een lichtere koppeling zit in het bereik van op pakken, wat je niet gaat lukken met een standaard zwaardere koppeling.

Een standaard koppeling heeft ook zo ze max waar je op kan afstellen.

Daarom gaat er van dit soort koppelingen in een gy6 blok

koppeling-segment-107mm-naraku-kymco-4t-peugeot-2t-piaggio-2t-china-4t-gy6-agm-btc-nk95001.jpg




a_16_56.jpg
 
Last edited:
Dat hoe dan ook niet altijd. Vaak zijn "race" koppelingen gewoon afstelbaar met schroefjes, niet per se lichter.
Er zijn ook gewoon specifieke koppelingen voor 4 takt motoren.

Natuurlijk gaat het wel om de kracht van de trekveer. Het gewicht speelt natuurlijk een grote rol, maar de trekveer bepaalt de tegendruk. Minder gewicht betekent een lichtere trekveer voor hetzelfde resultaat. Als je de trekveer licht genoeg maakt krijg je hem ook gewoon afgesteld op een 4 takt.
 
Minder gewicht betekent een lichtere trekveer voor hetzelfde resultaat

Daar loop je op stuk, want dat is totaal niet waar.

Heb zelf al eens met een polini 3G gereden op een `redelijk` standaard setup.
Zat wel iets van een gianelli nr-x onder.

Ik had toen alle opties al geprobeerd.

Gewichten zo geplaatst op de segmenten dat ze naar de punt wezen en dus meer gewicht daar zou hebben.
Zelfs de witte dus de alle slapste trekveren voor dat ding gebruikt.. En nog was het ding gewoon te licht om lager in toeren aan te grijpen.

En dit is echt niet veel anders als bij andere race koppelingen..
 
Race koppeling heb je niks aan op een 4takt.

Race koppeling is bedoeld voor hoog toerige 2takt setups.. En zo hoog zal een 4takt motor niet lopen.

Als je hem toch koopt en monteerd, zal het ding alleen maar gaan slippen en zal niet je koppelingshuis pakken.. Of te wel je kan er niet mee rijden.

Een 4takt heeft een koppeling nodig die zelf massa heeft (dus genoeg gewicht) om lager in toeren aan te grijpen.


zijn er wel nog andere opties die ik er aan kan doen zodat de prestaties beter worden?

Voor dat blok is niet zoveel voor te krijgen en de cilinder die je al hebt zit al op de max van wat er op het blok past.

Helaas zijn er ook geen scherp getimde nokkenassen voor dat ding te koop. Als ze er al zijn, waarschijnlijk ergens in Azieen.

Voor de rest kan je niet meer dan een sport vario erin zetten met een torque driver..

En dan de rolletjes, drukveer, en trekveren goed afstellen.. En dan zit je aan het max haalbare.
bedankt voor de uitleg van hoe het zit en dus ook een verklaring waarom een race koppeling geen zin heeft.
mag ik alleen nog vragen wat voor race vario iemand zou aanbieden als beste? en wat is een torque driver?
 
race vario als de beste?

Verschillen zijn aardig marginaal, maar prijzen en kwaliteit kan heel veel verschillen.

Een torque driver is een helft van je achter poelie systeem.

Een alternatief torque driver is beter geoptimaliseerd dan een standaard exemplaar..

Standaard kan wel eens kromme spiebanen hebben bijv.. En dan loopt je aandrijfriem met veel wrijving er door heen wat slecht is voor je prestaties.

Ook kan de hoek van zo`n spiebaan een beetje verschillen waardoor je een betere loop krijgt i.c.m een sport vario.
Samen zal het constanter toeren tal gaan lopen.
 
race vario als de beste?

Verschillen zijn aardig marginaal, maar prijzen en kwaliteit kan heel veel verschillen.

Een torque driver is een helft van je achter poelie systeem.

Een alternatief torque driver is beter geoptimaliseerd dan een standaard exemplaar..

Standaard kan wel eens kromme spiebanen hebben bijv.. En dan loopt je aandrijfriem met veel wrijving er door heen wat slecht is voor je prestaties.

Ook kan de hoek van zo`n spiebaan een beetje verschillen waardoor je een betere loop krijgt i.c.m een sport vario.
Samen zal het constanter toeren tal gaan lopen.
oke heel erg bedankt
 
Back
Top