Koppeling komt niet los van krukas

Black

New Member
Hey iedereen.

Ik heb hier een neco abruzzi die ik probeer op te knappen, maar ik krijg koppeling niet los van krukas. Normaal moet ie zonder moeite eraf gehaald kunnen worden maar ik krijg er helemaal geen beweging in. Heb poelietrekker gebruikt maar dat hielp ook niet buiten het feit dat het een beetje krom getrokken is. Heeft er nog iemand tips wat ik verder nog kan doen om deze eraf te halen?
 
Advertisement - register to remove this

Die zou er normaal zo eraf te schuiven moeten zijn zonder geweld..

Anders wat kruipolie tussen spuiten of iets om het los te weken.
 
HOE DAN??
dus als je zou starten gaat de scooter er al vandoor...??
stationair draaien gaat dus ook niet...

dat ding MOET los zitten....als we het tenminste over t zelfde onderdeel hebben.
 
Wat een koppeling is dat weet ik wel. Aleen die zit niet aan je krukas lijkt me? Aan de kruk as zit de vario. of dit moet een bijzonder blok zijn
Sorry verkeerd getypt op de achteras,
Post automatically merged:

HOE DAN??
dus als je zou starten gaat de scooter er al vandoor...??
stationair draaien gaat dus ook niet...

dat ding MOET los zitten....als we het tenminste over t zelfde onderdeel hebben.
motor stond al even stil buiten, dus wou ik even motorblok uitelkaar halen proper maken, eventuele versleten stukken vervangen maar dus krijg ik de koppeling niet van achteras. Heb alles geprobeerd maar lukt niet. Tips zijn welkom
Post automatically merged:

Die zou er normaal zo eraf te schuiven moeten zijn zonder geweld..

Anders wat kruipolie tussen spuiten of iets om het los te weken.
Ja normaal wel maar het is alsof iets het tegenhoud, het komt beweegt maar een halve mm of, paar keer ingespoten met wd40 geen resultaat…
 
Sorry verkeerd getypt op de achteras,
Post automatically merged:


motor stond al even stil buiten, dus wou ik even motorblok uitelkaar halen proper maken, eventuele versleten stukken vervangen maar dus krijg ik de koppeling niet van achteras. Heb alles geprobeerd maar lukt niet. Tips zijn welkom
Post automatically merged:


Ja normaal wel maar het is alsof iets het tegenhoud, het komt beweegt maar een halve mm of, paar keer ingespoten met wd40 geen resultaat…
Ik gok erop dat de splines naar Blanes zijn. Waarschijnlijk een keer de koppeling met grof geweld gemonteerd.
 
Vaak is het zo dat als een scooter geruime tijd buiten heeft gestaan het mogelijk is dat er vocht kan ontstaan in het carter.
Dus achter de kickstarterkap waar de vario en koppeling gemonteerd zitten...
Als er dan ook nog een slang aanwezig is op de carterkap die koude lucht aanzuigt als de poulies draaien, is dit geheid een recept voor roest op de assen zelf! Bij de vario krijg je dan de graden en/of ramplaat ook (meestal) met geen mogelijkheid meer over de krukas geschoven.

aanzuigbuis-carterdeksel-origineel-peugeot-v-clic-fb50qt-6a.jpg

Normaliter moet dit bij de achteras iets makkelijker te realiseren zijn mits ook hier roest aanwezig is!
Dit is de enige reden welke ik kan bedenken v.w.b. het vastzitten.
Zoals al eerder aangegeven moet dit onderdeel in z'n geheel er zo af kunnen glijden zodra de spanning van de v-snaar is gehaald en het huis verwijdert is. Als smeersels en dergelijke niet meer helpen ben je aangewezen op grof geweld en/of vuur.., warm stoken wil ook nog wel eens helpen. Aangezien er al schade aanwezig is zou ik persoonlijk voor de Viking manier gaan!

Dit is echter mijn mening waar je uiteraard geen gevolg aan hoeft te geven natuurlijk...
Een andere (vreedzamere) oplossing heb ik ook niet direct voorhanden!

Edit: Zag op de Neco website trouwens dat de Neco Abruzzi ook gebruikt maakt een dergelijke carterkap i.c.m. een (koele lucht) aanzuigbuis/slang. Hierdoor heeft vocht dus de kans om naar binnen te kunnen sluipen!
 
Last edited:
Ik gok erop dat de splines naar Blanes zijn. Waarschijnlijk een keer de koppeling met grof geweld gemonteerd.
ik weet het niet, zie ook niets speciaals misschien roest? Misschien ff opwarmen met heteluchtpistool
Post automatically merged:

Vaak is het zo dat als een scooter geruime tijd buiten heeft gestaan het mogelijk is dat er vocht kan ontstaan in het carter.
Dus achter de kickstarterkap waar de vario en koppeling gemonteerd zitten...
Als er dan ook nog een slang aanwezig is op de carterkap die koude lucht aanzuigt als de poulies draaien, is dit geheid een recept voor roest op de assen zelf! Bij de vario krijg je dan de graden en/of ramplaat ook (meestal) met geen mogelijkheid meer over de krukas geschoven.

View attachment 66075

Normaliter moet dit bij de achteras iets makkelijker te realiseren zijn mits ook hier roest aanwezig is!
Dit is de enige reden welke ik kan bedenken v.w.b. het vastzitten.
Zoals al eerder aangegeven moet dit onderdeel in z'n geheel er zo af kunnen glijden zodra de spanning van de v-snaar is gehaald en het huis verwijdert is. Als smeersels en dergelijke niet meer helpen ben je aangewezen op grof geweld en/of vuur.., warm stoken wil ook nog wel eens helpen. Aangezien er al schade aanwezig is zou ik persoonlijk voor de Viking manier gaan!

Dit is echter mijn mening waar je uiteraard geen gevolg aan hoeft te geven natuurlijk...
Een andere (vreedzamere) oplossing heb ik ook niet direct voorhanden!

Edit: Zag op de Neco website trouwens dat de Neco Abruzzi ook gebruikt maakt een dergelijke carterkap i.c.m. een (koele lucht) aanzuigbuis/slang. Hierdoor heeft vocht dus de kans om naar binnen te kunnen sluipen!
Vario ging er zo uit dus daar geen roest, maar ik denk koppeling wel, ik ga proberen met heteluchtpistool misschien krijg ik er wat beweging in zo niet, ga ik toch mijn luchthamer moeten gebruiken. Post straks een foto hoe ie eruitziet
 
Last edited:
ik weet het niet, zie ook niets speciaals misschien roest? Misschien ff opwarmen met heteluchtpistool
Post automatically merged:


Vario ging er zo uit dus daar geen roest, maar ik denk koppeling wel, ik ga proberen met heteluchtpistool misschien krijg ik er wat beweging in zo niet, ga ik toch mijn luchthamer moeten gebruiken. Post straks een foto hoe ie eruitziet
Post automatically merged:

Zo ziet het eruit dus
 

Attachments

  • CD01E7CC-B76C-43EA-BB15-834B7BBE758D.jpeg
    CD01E7CC-B76C-43EA-BB15-834B7BBE758D.jpeg
    200.7 KB · Views: 28
  • 3B616D04-354F-4BAF-BA8D-4FE0363D766D.jpeg
    3B616D04-354F-4BAF-BA8D-4FE0363D766D.jpeg
    207.1 KB · Views: 38
Ik zou een busRost off ice kopen. Deze een aantal dagen achter elkaar inspuiten en in laten trekken. Door de kou breekt de roest. Als je vervolgens met spanning en tikjes gaat werken dan heb je een grote kans dat hij eraf plopt.

Het feit dat je hem verticaal kan leggen zorgt ervoor dat het lekker in kan trekken. De rost off ice werkt ook als kruipolie.
 
Dus lieve mensen toch luchthamer gebruikt 5sec en was eraf. Had het beter gedaan voor ik het een beetje kromgetrokken had met poelietrekker. Nu dit stuk nog.
 

Attachments

  • EDD76A93-58C0-44BD-B76C-36F40846110C.jpeg
    EDD76A93-58C0-44BD-B76C-36F40846110C.jpeg
    156.1 KB · Views: 20
kan aan mij liggen .. maar ik snap er geen reet meer van..
O nee???

Is gewoon China / Bami Troep dat nooit of zeer weinig onderhoud heeft gehad ... Dan niet lopen Piepen dat die Rotzooi er met Brute-Force verwijderd moet worden , bij regelmatig onderhoud had dit niet nodig geweest .
Die zooi is rijp voor de Shredder. ( As , etc etc zal nu ook wel kapot zijn ).
 
O nee???

Is gewoon China / Bami Troep dat nooit of zeer weinig onderhoud heeft gehad ... Dan niet lopen Piepen dat die Rotzooi er met Brute-Force verwijderd moet worden , bij regelmatig onderhoud had dit niet nodig geweest .
Die zooi is rijp voor de Shredder. ( As , etc etc zal nu ook wel kapot zijn ).
nee.....
eerst met een poelietrekker de boel krom trekken...en hem dan met een slagtol/luchthamer?? loskrijgen...
had hij dan eerst de moer laten zitten? of....???
vandaar!
 
Back
Top