Licht blauw staat even voor wit . de blauw witte loopt zo te zien van de ene naar de andere schakelaar de schakelaars aan elkaar verbonden.Ik begrijp het verhaal niet helemaal maar zoals het op het schema getekend is moet je verlichting op de wisselspanning werken direct vanaf de stator. (via de gele draad)
Wat ik begrijp is dat de verlichting blijft doorbranden als de motor uit staat dit betekent dus dat de verlichting brandt via de accu.
Maar dit betekent ook dat de aan/uit-schakelaar van de verlichting niet meedoet en op één of andere manier omzeild wordt.
Ik vermoed dus dat je op de dimlicht/grootlicht schakelaar waar normaal de wit/blauwe draad hoort te zitten nu een constante spanning staat van de accu.
(by the way, jij hebt de witte draad licht blauw getekend voor de zichtbaarheid)
Ik zal even beschrijven hoe de stroomkring werkt zoals deze op het schema is getekend.
Als de motor draait, staat op de gele draad die vanaf je stator/vliegwiel komt een wisselspanning.
Deze gele draad loopt naar de aan/uit schakelaar van de verlichting.
Als deze aan/uit schakelaar in de stand wordt gezet dat de verlichting moet branden, komt er spanning op de bruine draad die ervoor zorgt dat het achterlicht en het stadslicht voorzien wordt van spanning en deze gaan branden.
Verder wordt er ook spanning gezet op de blauw/witte draad (jij hebt deze draad blauw/lichtblauw getekend voor de zichtbaarheid), deze voorziet de dim/groot lichtschakelaar van spanning en afhankelijk van de stand van deze schakelaar komt er spanning te staan op de blauwe draad voor grootlicht of de witte draad voor dimlicht (jij hebt deze witte draad lichtblauw getekend voor de zichtbaarheid), waardoor het grootlicht of dimlicht gaat branden.
By the way, bij de groot/dim lichtschakelaar heb je blauw en wit (lichtblauw) gewisseld kijk maar eens naar de lettertjes op deze schakelaar.
Wat ik ook niet begrijp is waarom je die lichtblauwe draad hebt getekent naar de massaverbinding van de spanningsregelaar.
Dat klopt maar op deze blauw/witte draad hoort normaal de wisselspanning te staan die in de aan/uit lichtschakelaar wordt doorgeschakeld vanuit de gele draad die naar de stator loopt.de blauw witte loopt zo te zien van de ene naar de andere schakelaar de schakelaars aan elkaar verbonden.
ik weet het niet , volgens mij zal de bruine op de bruine moeten de twee schakelaars aan elkaar de blauw witte dus en de bruin witte op de gele ,Dat klopt maar op deze blauw/witte draad hoort normaal de wisselspanning te staan die in de aan/uit lichtschakelaar wordt doorgeschakeld vanuit de gele draad die naar de stator loopt.
Bij jouw staat nu op deze blauw/witte draad continue de 12V vanaf de accu.
Maw, wellicht heb je in de schakelaar-cluster, waarvan de aan/uit lichtschakelaar deel uit maakt, iets gewisseld.
Dat klopt maar op deze blauw/witte draad hoort normaal de wisselspanning te staan die in de aan/uit lichtschakelaar wordt doorgeschakeld vanuit de gele draad die naar de stator loopt.
Bij jouw staat nu op deze blauw/witte draad continue de 12V vanaf de accu.
Maw, wellicht heb je in de schakelaar-cluster, waarvan de aan/uit lichtschakelaar deel uit maakt, iets gewisseld.
er zit inderdaad geen weerstand tussen , zat er ook niet bij de kabelboom en zal ook niet weten waar die op moet , na mijn weten zat dat er voor ook niet opBlauw wit of toch gewoon de min of de aarde? Ik zie namelijk dat die op dezelfde lijn zit als de Min van de accu..
Wat ik mij afvraag is of dat er wel een weerstand in het circuit is opgenomen zodat het licht uitgeschakeld kan worden.
Er hoort ook geen weerstand tussen.er zit inderdaad geen weerstand tussen
Hallo , bedankt voor de snelle reactie ,Er hoort ook geen weerstand tussen.
Dat ding op de foto is een diode blokje op het schema zie je zo'n diode zitten in het circuit van het startrelais tussen de koppeling switch en de neutraal switch in je blok.
die verbinding heb ik niet gemaakt dat is in de fabriek gedaan , heb twee paar nieuwe schakelaars open gemaakt en zijn hetzelfde.kleur moet je altijd bij de juiste kleur aansluiten. Nooit zo`n verbinding maken met 4 draden aan elkaar. Dat is gewoon ondeugdelijk .