koplamp werkt niet op me riva btc uit 2019

ik heb laatst een scooter gekocht maar het grote licht werkt niet meer we hebben er een compleet nieuwe koplamp onder gezet maar dat heeft niet geholpen.
de zekeringen zagen er ook nog goed uit dus geen idee meer wat het zou kunnen zijn.
zou iemand mij daarbij kunnen helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Dan zou je eens op de schakelaar van dim naar grootlicht , moeten meten of deze om schakelt . Doet hij dat , zou je de draad moeten doormeten van je schakelaar naar je lamp , en dashboard lampje . Waarschijnlijk draadbreuk of slecht contact connnector
 
Er komt een draad vanaf je accu of contactslot , bij je schakelaar aan . Verder gaan van die schakelaar 1 draad naar het dimlicht , en 1 draad naar het groot licht . De draad van het grootlicht wordt gesplitst , er komt een draad bij , die naar het blauwe lampje gaat in het dashboard.
Je kan nu met een spanning zoeker testen op welke draad bij de schakelaar spanning aankomt , als de schakelaar op uit staat .
Daarna schakelaar op dimlicht , en weer testen op welke draad er spanning komt. Zijn dus 2 draden waar spanning op komt te staan ( aanvoer , en dimlicht draad ) De overgebleven draad is nu voor het grootlicht .
Zet nu de schakelaar op grootlicht en test of er nu spanning komt op deze draad . Komt hier geen spanning op , is de schakelaar defect.
Komt er wel spanning op , zul je de draad moeten volgen , en bij elke connector meten , of er nog steeds spanning op staat.
Heb je b.v. bij de eerste connector al geen spanning meer , heb je een draadbreuk in het eerste deel .
Gaat makkelijker als je een schema hebt , kun je de kleuren volgen , en zien hoeveel connectoren je onderweg hebt.
Brand je licht alleen terwijl je motor loopt , moet je ook meten met lopende motor
 
Last edited:
Back
Top