Er komt een draad vanaf je accu of contactslot , bij je schakelaar aan . Verder gaan van die schakelaar 1 draad naar het dimlicht , en 1 draad naar het groot licht . De draad van het grootlicht wordt gesplitst , er komt een draad bij , die naar het blauwe lampje gaat in het dashboard.
Je kan nu met een spanning zoeker testen op welke draad bij de schakelaar spanning aankomt , als de schakelaar op uit staat .
Daarna schakelaar op dimlicht , en weer testen op welke draad er spanning komt. Zijn dus 2 draden waar spanning op komt te staan ( aanvoer , en dimlicht draad ) De overgebleven draad is nu voor het grootlicht .
Zet nu de schakelaar op grootlicht en test of er nu spanning komt op deze draad . Komt hier geen spanning op , is de schakelaar defect.
Komt er wel spanning op , zul je de draad moeten volgen , en bij elke connector meten , of er nog steeds spanning op staat.
Heb je b.v. bij de eerste connector al geen spanning meer , heb je een draadbreuk in het eerste deel .
Gaat makkelijker als je een schema hebt , kun je de kleuren volgen , en zien hoeveel connectoren je onderweg hebt.
Brand je licht alleen terwijl je motor loopt , moet je ook meten met lopende motor