Koplamp gaat niet uit .

Louis De Nennie

Life to Ride, ride to live
Hallo , ik zit met een dilemma , ik heb alle elektronica vernieuwd en alles werkt goed maar de koplamp wil niet uit als ik de motor uit zet , heb alles doorgemeten , maar heb spanning op de draadden die voor de verlichting zijn in de rechter schakelaar , , dacht eerst dat het sluiting was daar binnen en heb hem open gemaakt nu zag ik dat het licht schakelaartje gevoed word door de zwarte draad die naar de rem en start knop leiden .

dus kan de draadden nu niet aan sluiten op de gele draad van het blok die normaal voeding moet geven .
Weet iemand hoe dit zit het gaat om de laatste drie draadjes , Heb er al over gedacht om het draadje af te knippen op het schakelaartje zodat de rem en start knop gewoon blijven werken , maar het zit er toch niet voor niks zou je zeggen . ik heb alles via schema .

manuel.png

diagram schakelaars.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Ik begrijp het verhaal niet helemaal maar zoals het op het schema getekend is moet je verlichting op de wisselspanning werken direct vanaf de stator. (via de gele draad)
Wat ik begrijp is dat de verlichting blijft doorbranden als de motor uit staat dit betekent dus dat de verlichting brandt via de accu.
Maar dit betekent ook dat de aan/uit-schakelaar van de verlichting niet meedoet en op één of andere manier omzeild wordt.
Ik vermoed dus dat je op de dimlicht/grootlicht schakelaar waar normaal de wit/blauwe draad hoort te zitten nu een constante spanning staat van de accu.
(by the way, jij hebt de witte draad licht blauw getekend voor de zichtbaarheid)

Ik zal even beschrijven hoe de stroomkring werkt zoals deze op het schema is getekend.

Als de motor draait, staat op de gele draad die vanaf je stator/vliegwiel komt een wisselspanning.
Deze gele draad loopt naar de aan/uit schakelaar van de verlichting.
Als deze aan/uit schakelaar in de stand wordt gezet dat de verlichting moet branden, komt er spanning op de bruine draad die ervoor zorgt dat het achterlicht en het stadslicht voorzien wordt van spanning en deze gaan branden.

Verder wordt er ook spanning gezet op de blauw/witte draad (jij hebt deze draad blauw/lichtblauw getekend voor de zichtbaarheid), deze voorziet de dim/groot lichtschakelaar van spanning en afhankelijk van de stand van deze schakelaar komt er spanning te staan op de blauwe draad voor grootlicht of de witte draad voor dimlicht (jij hebt deze witte draad lichtblauw getekend voor de zichtbaarheid), waardoor het grootlicht of dimlicht gaat branden.

By the way, bij de groot/dim lichtschakelaar heb je blauw en wit (lichtblauw) gewisseld kijk maar eens naar de lettertjes op deze schakelaar.

Wat ik ook niet begrijp is waarom je die lichtblauwe draad hebt getekent naar de massaverbinding van de spanningsregelaar.
 
Ik begrijp het verhaal niet helemaal maar zoals het op het schema getekend is moet je verlichting op de wisselspanning werken direct vanaf de stator. (via de gele draad)
Wat ik begrijp is dat de verlichting blijft doorbranden als de motor uit staat dit betekent dus dat de verlichting brandt via de accu.
Maar dit betekent ook dat de aan/uit-schakelaar van de verlichting niet meedoet en op één of andere manier omzeild wordt.
Ik vermoed dus dat je op de dimlicht/grootlicht schakelaar waar normaal de wit/blauwe draad hoort te zitten nu een constante spanning staat van de accu.
(by the way, jij hebt de witte draad licht blauw getekend voor de zichtbaarheid)

Ik zal even beschrijven hoe de stroomkring werkt zoals deze op het schema is getekend.

Als de motor draait, staat op de gele draad die vanaf je stator/vliegwiel komt een wisselspanning.
Deze gele draad loopt naar de aan/uit schakelaar van de verlichting.
Als deze aan/uit schakelaar in de stand wordt gezet dat de verlichting moet branden, komt er spanning op de bruine draad die ervoor zorgt dat het achterlicht en het stadslicht voorzien wordt van spanning en deze gaan branden.

Verder wordt er ook spanning gezet op de blauw/witte draad (jij hebt deze draad blauw/lichtblauw getekend voor de zichtbaarheid), deze voorziet de dim/groot lichtschakelaar van spanning en afhankelijk van de stand van deze schakelaar komt er spanning te staan op de blauwe draad voor grootlicht of de witte draad voor dimlicht (jij hebt deze witte draad lichtblauw getekend voor de zichtbaarheid), waardoor het grootlicht of dimlicht gaat branden.

By the way, bij de groot/dim lichtschakelaar heb je blauw en wit (lichtblauw) gewisseld kijk maar eens naar de lettertjes op deze schakelaar.

Wat ik ook niet begrijp is waarom je die lichtblauwe draad hebt getekent naar de massaverbinding van de spanningsregelaar.
Licht blauw staat even voor wit . de blauw witte loopt zo te zien van de ene naar de andere schakelaar de schakelaars aan elkaar verbonden.
heb nog hetzelfde schema die niet is ingekleurd . mechien zie je dan wat ik bedoel .
manuel.png
 
de blauw witte loopt zo te zien van de ene naar de andere schakelaar de schakelaars aan elkaar verbonden.
Dat klopt maar op deze blauw/witte draad hoort normaal de wisselspanning te staan die in de aan/uit lichtschakelaar wordt doorgeschakeld vanuit de gele draad die naar de stator loopt.
Bij jouw staat nu op deze blauw/witte draad continue de 12V vanaf de accu.
Maw, wellicht heb je in de schakelaar-cluster, waarvan de aan/uit lichtschakelaar deel uit maakt, iets gewisseld.
 
Dat klopt maar op deze blauw/witte draad hoort normaal de wisselspanning te staan die in de aan/uit lichtschakelaar wordt doorgeschakeld vanuit de gele draad die naar de stator loopt.
Bij jouw staat nu op deze blauw/witte draad continue de 12V vanaf de accu.
Maw, wellicht heb je in de schakelaar-cluster, waarvan de aan/uit lichtschakelaar deel uit maakt, iets gewisseld.
ik weet het niet , volgens mij zal de bruine op de bruine moeten de twee schakelaars aan elkaar de blauw witte dus en de bruin witte op de gele ,
 
Dat klopt maar op deze blauw/witte draad hoort normaal de wisselspanning te staan die in de aan/uit lichtschakelaar wordt doorgeschakeld vanuit de gele draad die naar de stator loopt.
Bij jouw staat nu op deze blauw/witte draad continue de 12V vanaf de accu.
Maw, wellicht heb je in de schakelaar-cluster, waarvan de aan/uit lichtschakelaar deel uit maakt, iets gewisseld.

Blauw wit of toch gewoon de min of de aarde? Ik zie namelijk dat die op dezelfde lijn zit als de Min van de accu..

Wat ik mij afvraag is of dat er wel een weerstand in het circuit is opgenomen zodat het licht uitgeschakeld kan worden.
 
Blauw wit of toch gewoon de min of de aarde? Ik zie namelijk dat die op dezelfde lijn zit als de Min van de accu..

Wat ik mij afvraag is of dat er wel een weerstand in het circuit is opgenomen zodat het licht uitgeschakeld kan worden.
er zit inderdaad geen weerstand tussen , zat er ook niet bij de kabelboom en zal ook niet weten waar die op moet , na mijn weten zat dat er voor ook niet op :hushed:
Bedoel je soms zoiets .
weerstand.jpg
weerstand2.jpg
 
Er hoort ook geen weerstand tussen.
Dat ding op de foto is een diode blokje op het schema zie je zo'n diode zitten in het circuit van het startrelais tussen de koppeling switch en de neutraal switch in je blok.
Hallo , bedankt voor de snelle reactie ,

Maar is het niet mogelijk om het draadje die in het schakelaartje door te knippen. Bij het licht schakellaartje zelf dan blijft de startknop en het remlicht gewoon voeding krijgen ? en het schakelaartje niet meer dan kan ik de bruin witte draad op de gele zetten dan krijgt het stroom van de spoel . Nu durf ik dat niet aan te sluiten omdat ik bang ben dat de draden gaan smelten met stroom uit de spoel en de accu .

Kan ook nog de doorgeknipte draad door treken naar de lichtspoel de gele draad in mijn draadboom dan zal er alleen voeding moeten zijn als de motor draait . Is dit mechien een idee ?
switch.jpg
 
Last edited:
kleur moet je altijd bij de juiste kleur aansluiten. Nooit zo`n verbinding maken met 4 draden aan elkaar. Dat is gewoon ondeugdelijk .
 
Ik kan het verhaal niet goed volgen, sorry.
Verder weet ik niet wat je daar allemaal op tafel hebt liggen en hoe de schakelaar(s) schakelen.
Je spreekt over de gelijkspanning die ook voor de startknop en het remlicht gebruikt worden af te koppelen van de lichtschakelaar terwijl je tevens op de foto bij de roze draden schrijft: "deze geeft voeding aan de lichtschakelaar"???

Die schakelaar rechts op de foto is dit de aan/uit schakelaar of de dimlicht/grootlicht schakelaar?

Verder als je het schema bekijkt zitten er zowel op de aan/uit schakelaar als de grootlicht/dimlicht schakelaar maar elk 3 draden, op de schakelaar rechts op je foto zitten er 4...

Het beste is om beide schakelaars geheel uit het circuit te halen. (los te koppelen) en dan met de multimeter op het laagste Ohm-bereik te meten welke draadkleuren met elkaar contact maken in de diverse standen van de schakelaar.
Eens je dit overzicht hebt, kun je de boel opnieuw aansluiten zonder risico op een dikke sluiting.
 
Last edited:
kleur moet je altijd bij de juiste kleur aansluiten. Nooit zo`n verbinding maken met 4 draden aan elkaar. Dat is gewoon ondeugdelijk .
die verbinding heb ik niet gemaakt dat is in de fabriek gedaan , heb twee paar nieuwe schakelaars open gemaakt en zijn hetzelfde.
ik denk dat deze schakelaars van de nieuwe generatie is , Daar is bij sommige nieuwe brommers de lichten accu geschakeld .
Dus ik ga toch maar testen of het werkt als ik het draadje die voeding stuurt naar de licht schakelaar los te maken , en dan weer opnieuw meten
voor ik het voeding geef van de spoel .
 
Back
Top