This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

JS Sprintframe 2Fast4Race

Status
Not open for further replies.
zodan! ook lekker... hoop dat je nog wel optijd een nieuwe as/drijfstang weet te regelen. zou zonde zijn als dit niet optijd weer op de baan staat ;(
 
Aerox-Evo70 said:
tijd voor een titanium drijfstangetje, en anders polijsten tot je erbij neervalt

Die drijfstang uit de Malossi Team2000 as waarvan veel mensen roepen dat het titanium is (wat volgens mij behoort tot de dealer bullshit stories) zat ik ook aan te denken.

Probleem is echter dat deze een big-end pen heeft van 18mm, terwijl mijn 2fast as 16 is. De kosten voor een dergelijke drijfstang met de nodige bewerkingen komen dan zeker boven de prijs voor een compleet nieuwe 2fast as uit, en dat is ook weer teveel van het goeie.

De team 99 drijfstang is wel uitwisselbaar, misschien moet ik het dan daarmee doen. Alhoewel deze wel minder robuust is uitgevoerd dan de 2fast drijfstang, dus de vraag is hoelang het dan goed gaat.
 
team2000 "titanium" drijfstang is idd bullshit, titanium is niet magnetisch, hou maar eens een magneetje bij een team2000 asje.

met het oog op de team99 drijfstang, kwa toeren moet dat wel goed gaan (neem bijv mol/andries met hun nx sessies :+) alleen dat brokkie koppel wat zo een 2fast cillindertje meer geeft dat geeft denk ik het probleem? of zie ik dat verkeerd..

opzich wel een goeie om over na te denken ja

zijn je wangen ed nog wel goed? of wil je dit niet meer gaan gebruiken ivm met vermoeing?
 
volgens mij is het geen probleem om big-end as af te draaien. Het is misschien een duurdere oplossing, maar wat weegt dat op tegen het feit dat die 2fast-assen zo snel stuk gaan. Als het met deze is gebeurd kan het ook met toekomstige krukassen van 2fast gebeuren. En anders moet je de gaten in de krukwang vergroten, dit is misschien nog makkelijker aangezie zo,n bigend-as behoorlijk is gehard
 
Bij een groter big-end wordt het drijfstangoog alleen maar slapper, omdat er geen ruimte is, dus dat lijkt me niet slim......

Het lager is prima zo te zien, dus het zit hem gewoon in de kwaliteit drijfstang.
Als je op een krukas uit Italië moet wachten red je het wel voor Genemuiden 2008, dus ik zou gewoon zelf wat anders verzinnen.

Simonini assen zijn goed verkrijgbaar, kosten minder dan de helft en gaan waarschijnlijk wel net zo lang mee
 
was zo drijfstang van een 2 fast as niet 90mm?? en die van malossi 85?? ook nog een goed punt om op te letten!!!

maar dit heb ik bij een 2 takt nog nooit zo gezien.

was die gescheurde zuiger al niet een waarschuwing dat je drijfstang als een wokkel ging vormen zeg maar. dus radicale speling begon te krijgen ofzo?
 
2Fast-as heeft ook gewoon een 85mm drijfstang.

Balen iig! Gelukkig is de schade "beperkt" gebleven.
 
zo dan... einde oefening voor deze drijfstang. Zonde hoor.

fabrizi drijfstangen zijn niet los te krijgen btw ? of is dat weer een andere big end diameter ?
 

De pen maar ook de wangen zijn gehard. De gaten in de wangen worden eerst geboord, dan gehard, en vervolgens nageslepen tot de juiste passing. Het is dus een prijzige aangelegenheid om de gaten "even te ruimen" naar 18mm.


Het is idd waar dat je minder materiaal overhoudt met een grotere pendiameter (mits het big-end lager eenzelfde wanddikte heeft) alleen denk ik dat het gebruikte materiaal en het productieproces zodanig anders is dat er toch een sterkere drijfstang over blijft. Of het moet zijn dat de 2000 rod puur uit massabesparing bij gelijke sterkte is geconstrueerd.

Simonini ga ik iig niet wagen, dat ziet er kwalitatief toch allemaal wat minder uit en daar is de prijs ook naar.

Wat me wel opvalt is dat de smeergeulen van de 2fast drijfstang rechthoekig zijn, bij malossi worden deze geradiusd. En juist op zo'n hoekje is de drijfstang o.a. doorgescheurd. Een dergelijke afwerking kan natuurlijk het verschil maken.
Dus ik heb besloten om het toch eens met de Malossi team 99 rod te proberen, ben ik ook meteen van dat matig ogende small-end lager af. De wangen zijn immers ook nog in orde.
 
Ik denk dat je contact moet opnemen met de producent hiervan. Zijnde het niet voor de garantie, dan wel om te vragen of dit vaker voorkomt.
Er gaan natuurlijk wel eens vaker onderdelen stuk waarvan het geen montage fout is oid. dit betekend natuurlijk niet direct dat al het materiaal van dezelfde kwaliteit is. Uiteraard is het allemaal een dure aangelegenheid en erg vervelend.

Succes.
 
 
Ik denk niet dat je er wat aan hebt.

Ik heb ooit voor mijn mb gekeken naar drijfstangen.

Drijfstang van kx60, ar50 en PRO-x. allemaal 85 mm. Alleen bigend pen is anders, 20, 18 en 16 mm. Foto's zijn afkomstig van VRM.

Drijfstangen van kx60 wordt overigens ook gebruikt met 44 mm (ipv 41,4)slag. Boring cilinders is 45 mm. Dingen hebben ca 20 pk, maar dat komt niet echt bij jou in de buurt. Foto is afkomstig van zweedse tuner (VRM) .

Hij bouwd ook krukkassen om voor een mb van 41,4 mm -->44 mm icm met 20mm pen. Hij kan je misschien helpen.

http://www.vrm.se

http://membres.lycos.fr/mb50tuned/krukas2.jpg

http://membres.lycos.fr/mb50tuned/krukas3.jpg
 
Last edited:
Ik reed bijna altijd al met een team2000 asje

Verder vind ik het echt zwaar klote voor je Joël. :'(
Maar ivm die 2fast krukas, de nieuwe "titanium" versie die uitgebracht is, is dat met de achterliggende gedachte dat in de versie die jij hebt de drijfstang niet helemaal ok is, of ben jij er verder ook niet zo diep op ingegaan? Misschien de moeite waard om dat uit te zoeken.
Als je geen drijfstang/complete as kan vinden kan ik misschien wat voor je regelen. Waar ik ook aan zat te denken is een Fabrizi as, die zien er op het eerste oog best goed uit.

Suc6 met je schade herstel :*
 
dit is echt niet relaxed.....ziet er lelijk uit.

maar misschien was het gewoon slijtage. je ree er al een jaar ofzow mee op elke meeting enzo ( correct me if im wrong ) dan kan het wel is gebeuren

maar het is in iederegeval echt zonde !! ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden .

suc6
 

De vraag is wat zwaarder weegt in sterkte: de dikte van de 2fast drijfstang rondom het big end (ruim 4,5 mm) of de beter afgewerkte (minder spanningsconcentraties zoals je zegt) maar dunnere Malossi team 99 drijfstang.

Vinden van de juiste maat is lastig, je zit met de breedte en diameters van de ogen die overeen moeten komen.

Bart said:
Drijfstang van kx60, ar50 en PRO-x. allemaal 85 mm. Alleen bigend pen is anders, 20, 18 en 16 mm. Foto's zijn afkomstig van VRM.

Bedankt, ik zal eens informeren of ProX iets heeft dat in de buurt komt.


Het zou kunnen van die drijfstang, misschien zijn er meer gevallen van kapotte drijfstangen bekend bij Tedeschi.
Ik heb nu een malossi team 99 drijfstang besteld, dus hij zal zeer spoedig wel weer lopen. Voor de lange termijn probeer ik aan een 2Fast RR krukas te komen.
Fabrizi heeft 3 krukassen met 44 slag waarvan de duurste iets van 550 pleuro kost. Ik denk dat dat het model is dat ook op ST.net bij artikelen staat. Of die drijfstang sterker is, is natuurlijk ook de vraag.
 

Lijkt mij toch niet, als je kijkt waar en hoe de drijfstang is 'geknapt'.. Is wel zonde dat er bij zo'n krachtige cilinder niet echt kwaliteitsonderdelen geleverd worden om ook echt plezier met zo'n cilinder te hebben . Die is iig nog heel, dat scheelt alweer zoveel. Mogelijkheden genoeg voor een sterke drijfstang, nou maar hopen dat je alles op tijd in elkaar krijgt.

succes
 

Teveel speling of een big end lager dat de geest geeft zou ik nog normale slijtage willen noemen, maar een drijfstang die knapt niet.
 
Ik heb een mailtje terug van Massimo Tedeschi.
Hij excuseert zich voor de schade maar kan geen garantie geven helaas. De RR krukas is niet verkrijgbaar op het moment, maar hij gaat nieuwe assen produceren met een nabewerkte drijfstang en 18mm pen.
Hij kon me wel een 2fast (oud type) drijfstang opsturen.

Dat nabewerken zat ik ook aan te denken, misschien dat ik de stang laat shot-peenen voordat hij in de krukas wordt geplaatst.
 
Status
Not open for further replies.