Joël
Weight kills accel
Het leek me een goed moment om eens een projecttopic aan te maken, een hoop mensen hebben het ding al gezien in Jubbega en Ovezande, maar met dit topic kom je net dat beetje meer te weten.
Het idee is al zeker een jaar oud, ik was het sleutelen aan een "gewone" scooter wat beu en wilde iets speciaals bedenken. Een sprintframe zoals Scooter-attack maar dan eenvoudiger, goedkoper en toch lichter.
Wat voor een blok eronder kwam was ik nog niet helemaal over uit, in eerste instantie zat ik te denken aan een getuned Runner 125 blok of het blok van mijn Runner met o.a. Evo cilinder.
Omdat ik vrijwel elke dag van Eindhoven naar Arnhem moest reizen met de trein (opleiding HTS autotechniek), had ik aardig wat tijd om na te denken en te rekenen aan het ontwerp. Schetsen en berekeningen kon ik mooi in de trein uitvoeren, later werkte ik een heleboel tekeningen uit in Autocad.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6780&stc=1[/ir]
Ik heb zelfs een comleet verslag geschreven over de bouw van de sprinter, daar heb ik twee studiepunten mee verdiend.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6781&stc=1[/ir]
Aan de slag vervolgens, eerst een partij vierkant buisprofiel besteld van gewoon St37 (Staal, vloeigrens 235 n/mm^2).
Ik heb bewust voor vierkant gekozen omdat dat veel makkelijker is te verbinden op de knooppunten, ronde buizen moeten helemaal worden afgewerkt of er moet zeer veel gelast worden om de verbinding te krijgen. Dat laatste is vooral wat de meeste doen volgens mij, ik heb het daar niet zo op, je krijgt hele dikke lassen (zie ook SA frame) en je stopt enorm veel warmte in je constructie, wat het bros maakt.
Uit mijn berekeningen blijkt dat de stijfheid-massa verhouding exact hetzelfde is met ronde pijp dus waarom moeilijk doen? Lekker vierkant dus.
En zagen maar... je ziet het goed, alles is met de hand gezaagd!
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6782&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6783&stc=1[/ir]
Daarna de framebussen gedraaid, en m.b.v. messing hardsoldeer gelast.
Het balhoofd, volledig nieuw gedraaid met een perspassing voor Vespa SI balhoofdlagers.
Intussen het blokje (Zip AC model '91) netjes gestraald.
Ik had een oud Zip voorvorkje op de kop getikt, deze werd lichter gemaakt en de stuurpen werd drastisch aangepast (afgedraaid, uitgeboord, ingekort en nieuwe draad op gesneden). Allemaal met de nodige grammen minder natuurlijk.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6788&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6789&stc=1[/ir]
Toen gaan samenstellen, en beetje bij beetje gaan lassen, richten, lassen, richten, enz...
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6790&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6791&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6792&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6793&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6794&stc=1[/ir]
Tussentijds de lighouding gecheckt natuurlijk.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6795&stc=1[/ir]
Het framepje laten coaten. De massa van het frame incl achterste buis zit op een ong. 4 kilo. Met gewoon staal, het scooter attack frame weegt 4,8 kg uit aluminium
Door slim te construeren heb ik met staal een zeer stijf en toch licht geheel kunnen krijgen. Daarbij heb ik een hoop gehad aan het vak "Voertuigtechnisch Ontwerpen" op mijn opleiding. Ik heb het ontwerp niet doorberekend met een 3D pakket overigens.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6796&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6797&stc=1[/ir]
Omdat de reglementen inmiddels bekend waren voor de ST.net sprints bleek dat er in "mijn" klasse 2fast kits toegestaan zouden worden terwijl ik een Speed cilinder + krukas had liggen. Dus die weer verkocht en wat geld vrijgemaakt voor de peperdure 2fast kit.
Het blok heb ik vervolgens getuned en voorzien van de nodige pretspullen waaronder dus de 2fast4race cilinder+ krukas, 28mm PWK carb, HPI 2001, Evo poelies, malossi prim+ sec. vertanding en een DPR uitlaatje (JS spec).
Ik heb het blok toen onder mijn Runner frame gegooid om te testen omdat het frame te lang is voor de testbank. Wielbasis is 165 cm, totale lengte ruim 2 meter.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6798&stc=1[/ir]
Hij vreet de snaar aardig snel op...
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6803&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6804&stc=1[/ir]
Het eindresultaat mag er zijn, het ding gaat echt idioot hard, het frame is zeer stabiel ook op hoge snelheid. Het is een compleet andere ervaring dan op een scooter rijden.
Totaal gewicht van de sprinter is een slordige 39 kg droog, vermogen zit momenteel ongecorrigeerd rond de 25-26 pk (afhankelijk van de weersomstandigheden). Mijn dank gaat uit naar Marco Bakker van EPC Sittard voor het beschikbaar stellen van de testruimte.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6799&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6800&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6801&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6802&stc=1[/ir]
In Jubbega heeft mijn neefje door startproblemen een tijd van 7,555 sec gereden, echter wel met het verbreken van het snelheidsrecord, deze bedroeg 121.7 km/h op 150 meter! Die snelheid kan nog hoger met een goede start, eens kijken of ik de 125 km/h barriere kan doorbreken op 150 meter.
Ik ben nu bezig om meer tractie te krijgen, zodat er vol gas gestart kan worden. Dat is nu namelijk onmogelijk, het resultaat is zeer veel wielspin of bij voldoende grip een wheelie!
Voor Best heb ik het frame achteraan een stukje verlengd en een nieuw -langer- zadeltje gemaakt om meer druk op het achterwiel te krijgen. Het gaf inderdaad wat meer grip maar ook meer wheelie effect.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7662&stc=1[/ir]
Hier alle sprintfilmpjes van Best:
Vergeten bandje warm te draaien met het volgende resultaat:
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7722
Dit was tegen Michel, ook met 2fast. Aan het eind van de baan ben ik hem nog voorbij geknald.
Nu bandje wel warm en iets verder naar achteren gaan zitten met dit resultaat:
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7723
Dit was tegen Pronk, met het zipje van Balk.
Sprintje tegen Athony (Twin) op het 2fast zipje van Beerke (the ugly). In eerste instantie heb ik een achterstand, maar die is zo teniet gedaan. })
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7721
Sprintje tegen Dennis zijn framepje, dit was ook een zeer beroerde start zoals je ziet, ook vanwege een kleine wheelie bij de start. Voor de finish ben ik hem toch nog maar even voorbij "gevlogen" om in Dennis' termen te praten.
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7725
Het sprintje tegen Cristian's (-Cris-) 2fast framepje. Ook weer een matige start maar toch gewonnen.
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7724
En tot slot mijn neefje Moise op mijn frame tegen de brute EPC/Roufs zip met rijder Meran Roufs. Zoals je ziet kan het hij beest beter "temmen" dan ik en maakt een probleemloze start. Zodoende haalt hij Meran ook meteen in ipv na 100 meter...
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7726
Zo stond de sprinter erbij voor Lelystad, helaas heb ik slechts 2 keer kunnen sprinten in 2 dagen.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=9523&stc=1[/ir]
Sprint Harelbeke, Belgie:
Eerste prijs gewonnen, was niet echt moeilijk tegen alleen maar 70cc scooters.
Genemuiden:
Even het bandje warm draaien... mijn neefje Moise heeft hier de tweede prijs behaald. Beste tijd was 7.071 en hoogste snelheid 122.3 km/h.
Piccie waarin ik het draagbare gewicht demonstreer.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=10517[/ir]
Speelmansplaten 2005: Een succes, met de eerste plaats in de Superspecial klasse.
Vrij sprintje tegen de JA-sprinter van Runner1987:
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=11104
Halve finale tegen de Scooter Attack sprinter. Jammer genoeg vuil op de baan waardoor mijn achterkant de voorkant in probeert te halen. Door een valse start van de Duitser toch gewonnen. Graag had ik dit nog eens overgedaan, ik ben wel benieuwd naar het verschil.
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=11106
Finale tegen de Roufs/EPC zip:
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=11103
Seizoen 2006:
1e SBO sprint Driewegen (1e plaats met 6.819 sec):
Enkele pics:
Even burnen voor de start...
De finale tegen de 2Fast runner van Andries (A-Bizar)
Het idee is al zeker een jaar oud, ik was het sleutelen aan een "gewone" scooter wat beu en wilde iets speciaals bedenken. Een sprintframe zoals Scooter-attack maar dan eenvoudiger, goedkoper en toch lichter.
Wat voor een blok eronder kwam was ik nog niet helemaal over uit, in eerste instantie zat ik te denken aan een getuned Runner 125 blok of het blok van mijn Runner met o.a. Evo cilinder.
Omdat ik vrijwel elke dag van Eindhoven naar Arnhem moest reizen met de trein (opleiding HTS autotechniek), had ik aardig wat tijd om na te denken en te rekenen aan het ontwerp. Schetsen en berekeningen kon ik mooi in de trein uitvoeren, later werkte ik een heleboel tekeningen uit in Autocad.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6780&stc=1[/ir]
Ik heb zelfs een comleet verslag geschreven over de bouw van de sprinter, daar heb ik twee studiepunten mee verdiend.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6781&stc=1[/ir]
Aan de slag vervolgens, eerst een partij vierkant buisprofiel besteld van gewoon St37 (Staal, vloeigrens 235 n/mm^2).
Ik heb bewust voor vierkant gekozen omdat dat veel makkelijker is te verbinden op de knooppunten, ronde buizen moeten helemaal worden afgewerkt of er moet zeer veel gelast worden om de verbinding te krijgen. Dat laatste is vooral wat de meeste doen volgens mij, ik heb het daar niet zo op, je krijgt hele dikke lassen (zie ook SA frame) en je stopt enorm veel warmte in je constructie, wat het bros maakt.
Uit mijn berekeningen blijkt dat de stijfheid-massa verhouding exact hetzelfde is met ronde pijp dus waarom moeilijk doen? Lekker vierkant dus.
En zagen maar... je ziet het goed, alles is met de hand gezaagd!
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6782&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6783&stc=1[/ir]
Daarna de framebussen gedraaid, en m.b.v. messing hardsoldeer gelast.
Het balhoofd, volledig nieuw gedraaid met een perspassing voor Vespa SI balhoofdlagers.
Intussen het blokje (Zip AC model '91) netjes gestraald.
Ik had een oud Zip voorvorkje op de kop getikt, deze werd lichter gemaakt en de stuurpen werd drastisch aangepast (afgedraaid, uitgeboord, ingekort en nieuwe draad op gesneden). Allemaal met de nodige grammen minder natuurlijk.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6788&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6789&stc=1[/ir]
Toen gaan samenstellen, en beetje bij beetje gaan lassen, richten, lassen, richten, enz...
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6790&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6791&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6792&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6793&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6794&stc=1[/ir]
Tussentijds de lighouding gecheckt natuurlijk.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6795&stc=1[/ir]
Het framepje laten coaten. De massa van het frame incl achterste buis zit op een ong. 4 kilo. Met gewoon staal, het scooter attack frame weegt 4,8 kg uit aluminium
Door slim te construeren heb ik met staal een zeer stijf en toch licht geheel kunnen krijgen. Daarbij heb ik een hoop gehad aan het vak "Voertuigtechnisch Ontwerpen" op mijn opleiding. Ik heb het ontwerp niet doorberekend met een 3D pakket overigens.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6796&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6797&stc=1[/ir]
Omdat de reglementen inmiddels bekend waren voor de ST.net sprints bleek dat er in "mijn" klasse 2fast kits toegestaan zouden worden terwijl ik een Speed cilinder + krukas had liggen. Dus die weer verkocht en wat geld vrijgemaakt voor de peperdure 2fast kit.
Het blok heb ik vervolgens getuned en voorzien van de nodige pretspullen waaronder dus de 2fast4race cilinder+ krukas, 28mm PWK carb, HPI 2001, Evo poelies, malossi prim+ sec. vertanding en een DPR uitlaatje (JS spec).
Ik heb het blok toen onder mijn Runner frame gegooid om te testen omdat het frame te lang is voor de testbank. Wielbasis is 165 cm, totale lengte ruim 2 meter.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6798&stc=1[/ir]
Hij vreet de snaar aardig snel op...
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6803&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6804&stc=1[/ir]
Het eindresultaat mag er zijn, het ding gaat echt idioot hard, het frame is zeer stabiel ook op hoge snelheid. Het is een compleet andere ervaring dan op een scooter rijden.
Totaal gewicht van de sprinter is een slordige 39 kg droog, vermogen zit momenteel ongecorrigeerd rond de 25-26 pk (afhankelijk van de weersomstandigheden). Mijn dank gaat uit naar Marco Bakker van EPC Sittard voor het beschikbaar stellen van de testruimte.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6799&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6800&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6801&stc=1[/ir]
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=6802&stc=1[/ir]
In Jubbega heeft mijn neefje door startproblemen een tijd van 7,555 sec gereden, echter wel met het verbreken van het snelheidsrecord, deze bedroeg 121.7 km/h op 150 meter! Die snelheid kan nog hoger met een goede start, eens kijken of ik de 125 km/h barriere kan doorbreken op 150 meter.
Ik ben nu bezig om meer tractie te krijgen, zodat er vol gas gestart kan worden. Dat is nu namelijk onmogelijk, het resultaat is zeer veel wielspin of bij voldoende grip een wheelie!
Voor Best heb ik het frame achteraan een stukje verlengd en een nieuw -langer- zadeltje gemaakt om meer druk op het achterwiel te krijgen. Het gaf inderdaad wat meer grip maar ook meer wheelie effect.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7662&stc=1[/ir]
Hier alle sprintfilmpjes van Best:
Vergeten bandje warm te draaien met het volgende resultaat:
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7722
Dit was tegen Michel, ook met 2fast. Aan het eind van de baan ben ik hem nog voorbij geknald.
Nu bandje wel warm en iets verder naar achteren gaan zitten met dit resultaat:
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7723
Dit was tegen Pronk, met het zipje van Balk.
Sprintje tegen Athony (Twin) op het 2fast zipje van Beerke (the ugly). In eerste instantie heb ik een achterstand, maar die is zo teniet gedaan. })
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7721
Sprintje tegen Dennis zijn framepje, dit was ook een zeer beroerde start zoals je ziet, ook vanwege een kleine wheelie bij de start. Voor de finish ben ik hem toch nog maar even voorbij "gevlogen" om in Dennis' termen te praten.
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7725
Het sprintje tegen Cristian's (-Cris-) 2fast framepje. Ook weer een matige start maar toch gewonnen.
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7724
En tot slot mijn neefje Moise op mijn frame tegen de brute EPC/Roufs zip met rijder Meran Roufs. Zoals je ziet kan het hij beest beter "temmen" dan ik en maakt een probleemloze start. Zodoende haalt hij Meran ook meteen in ipv na 100 meter...
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=7726
Zo stond de sprinter erbij voor Lelystad, helaas heb ik slechts 2 keer kunnen sprinten in 2 dagen.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=9523&stc=1[/ir]
Sprint Harelbeke, Belgie:
Eerste prijs gewonnen, was niet echt moeilijk tegen alleen maar 70cc scooters.
Genemuiden:
Even het bandje warm draaien... mijn neefje Moise heeft hier de tweede prijs behaald. Beste tijd was 7.071 en hoogste snelheid 122.3 km/h.
Piccie waarin ik het draagbare gewicht demonstreer.
[ir]http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=10517[/ir]
Speelmansplaten 2005: Een succes, met de eerste plaats in de Superspecial klasse.
Vrij sprintje tegen de JA-sprinter van Runner1987:
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=11104
Halve finale tegen de Scooter Attack sprinter. Jammer genoeg vuil op de baan waardoor mijn achterkant de voorkant in probeert te halen. Door een valse start van de Duitser toch gewonnen. Graag had ik dit nog eens overgedaan, ik ben wel benieuwd naar het verschil.
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=11106
Finale tegen de Roufs/EPC zip:
http://forum.scooterforum.net/forum/attachment.php?attachmentid=11103
Seizoen 2006:
1e SBO sprint Driewegen (1e plaats met 6.819 sec):
Enkele pics:
Even burnen voor de start...
De finale tegen de 2Fast runner van Andries (A-Bizar)
Last edited: